Co daje opcja Clearscan w Toshibie?

wladysz

New member
Witam,
Czy mógłby mi ktoś przybliżyć funkcjonowanie funkcji Clearscan w Toshibie?
OK, wiem że odpowiada ona za podbicie odświeżania, jednak jest kilka poziomów do wyboru, które nie są opisane hz'ami :
-Wyłączony
-Standard
-Sredni
-Wysoki
-i bodajże najwyższy
Moj TV to Toshiba serii TL posiadająca odswieżanie 200hz AMR lub 100hz "rzeczywiste".
Pytanie brzmi, na jakim odświeżaniu działa TV przy poszczególnych poziomach?

Szczerze powiedziawszy różnicę widzę głównie albo tylko, pomiędzy opcją "Wyłączony", a pozostałymi. Nie wiadomo przy jakim ustawieniu następuje kopiowanie klatek spowodowane AMR, a kiedy natomiast aktywne jest realne odświeżanie 100hz.
Po podpięciu TV pod PC przez VGA, obraz w trybie "gra" laguje co jest chyba normalne przy 60hz (mam to samo na róznych monitorach 60hz)- oczywiście mowa o bardzo szybkich ruchach.
Jednak tryb CLEARSCAN zdziałał cuda, nie dość że obraz nabrał płynności w grach to jeszcze w testerach typu PIXPERAN widać wyraznie zminimalizowane smużenie w stosunku do trybu wyłączonego lub monitorów 60hz. Efekt jest taki, że TN 2ms jest mniej płynna od TV na tym ustawieniu.
Przy wyłączonym CLEARSCAN, obraz klatkuje i smuży bardziej od każdego monitora i to w ustawieniu trybu gry w TV!

Negatywne skutki Clearscana to pojawienie się smużenia zwłaszcza koloru czarnego oraz charakterystycznych aureol, ale zwiększona płynność - mam wrazenie na poziomie monitorów >100hz, wydaje się rekompensować tą wadę.

Pytanie nurtujące mnie to, co powoduje tą płynność przy Clearscan? Kopiowanie klatek (AMR), czy zwiększone rzeczywiste odświeżanie (ale przy sygnale z PC -60hz...)?
Jak ta funkcja działa? Czy wszystko co widzę to tylko złudzenie optyczne czy rzeczywiste odświezanie?
Jakie jeszcze może mieć wady opcja Clearscan?
Proszę również o odpowiedzi, posiadaczy TV innych producentów, bo ich TV napewno mają odpowiednik CLEARSCANU.
 

Karpaj

New member
Bez reklam
Standard - telewizor tworzy klatki pośrednie, przekształcając sygnał x2 - czyli dostajesz uzyskujesz sygnał 120hz.
Średni / Wysoki - telewizor przeplata jedną lub dwie pół-ciemne klatki. Różnica niewidoczna dla ludzkiego oka, tak samo jak przy telewizorach 100XXX - z matrycą 50hz.
Przy wyłączonym - zwykłe 60hz, bez upłynniaczy.
U mnie na TL933 na innych trybach niż Gra komfortowe granie czy w ogóle użytkowanie niestety nie jest możliwe - input lag wynosi powyżej 100ms. Stąd dla mnie płynność jest w 100% wystarczająca, ale kwestia gustu :>

Jeśli chcesz spróbować zmniejszyć smużenie przy właczonym clearscan - zmniejsz ostrość, najlepiej do ~25.
 

wladysz

New member
Czyli najmniejszy wpływ na ewentualnie zniekształcenia będzie miało ustawienie Standard?
Rozumem ze te 200AMR producenta osiaga przy średnim i wysokim?
Jakoś specjalnie zwiększony input lag mi nie pszekadzał, co prawda nie sprawdzalem opóznien w FPSach, a w grach sportowych typu NBA/FIFA. Co najważniejsze wkońcu plynność była bardziej satysfakcjonujaca niz na monitorach 60hz TN/VA.
Nie wiem dlaczego w monitorach nie stosuje się podobnych "upłynniaczy" w dobie słabości matryc LCD w porównaniu z CRT.
Zakupilem nowy monitor 4ms VA, który mialbyć bardzo szybki, a smuży jak cholera w porównaniu do TV z upłynniaczem.
Zastanawiam sie w takim razie czy nie zwrocic i przejsc na TV.

Czy są jakieś wady tego rozwiązania oprócz inputlaga?
 

Karpaj

New member
Bez reklam
No z telewizorami jest ten mały problem, że gradacja czerni nie jest tworzona pod gry, stąd często ciemne pomieszczenia się trochę rozmazują.
Ale ja monitor LG IPS 23" z 5ms oddałem siostrze, bo jakość obrazu na 32" niby na zwykłym tn, niby 8ms jest cholernie lepsza, płynniejsza. Z tym że jako monitor od komputera maksymalnie 32", bo przy większych da się tylko grać, a nie pracować.
 

wladysz

New member
Jedyne co mnie powstrzymuje od zakupu TV jako monitora (32") w tej chwili to brak Flickerfree na tą chwilę, co przy pracy na TV było by bardzo wskazane. Nie wiem czy to kwestia ustawień czy moze wina VGA, ale na TV czcionki są mniej ostre i TV z bliska bardziej wali po oczac, ale to pewnie tylko kwestia ustawień.
Czy to co pisales o ustawieniu standard 2x 60hz z PC(VGA) =120 hz, to inaczej ujmujac wyświetlanie np po 3x jednej klatki przy grze 40FPS?
 

Karpaj

New member
Bez reklam
Jeśli wysyłasz sygnał do telewizora 60hz, a gra ma 40fps (co druga klatka jest podwójna) to telewizor przekształci to w 120hz a grę do 80fps (nadal co druga klatka będzie taka sama, a reszta będzie się różnić).
Jeśli chodzi o brak ostrości - tak, zdecydowanie łączenie po vga może to być winowajcą. To złącze analogowe, więc wiele zależy także od jakości kabla, zakłóceń. Kabel cyfrowy to 0 i 1, stąd sygnał jest albo idealny, albo zepsuty, stąd braku ostrości się raczej nie ma co obawiać.
A co do flockerfree - to zależy od wrażliwości. Ja już sporo czasu używam 60hz na tym tv, bez przełączania w upłynniacze i jestem w 100% odporny na to.
 

wladysz

New member
Dlaczego nie używasz upłynniaczy? Jakie są ich minusy? Mogą powodować przeskakiwanie obrazu, pomijanie klatek?

Czy masz jakąś 32" TV - propozycję jako monitor?
Czy płynność w Toshibie TL zawdzięczam 100hz prawdziwemu czy 200 AMR?
Czy np na 100 CMR nie osiagne podobnego efektu płynności w grach?
 
Do góry