Sony HDR-CX 730E

Arek

Member
Witam,
widzę, że nie ma jeszcze tematu dotyczącego HDR-CX730E, a ponieważ mam ją od kilku dni pewnie jesteście ciekawi opinii.

Ogólne wrażenie bardzo dobre : wykonanie wzorowe, widać że zastosowano materiały z wyższej półki, jakość obrazu bez zastrzeżeń, stabilizacja - urywa czapki z głów, nie rozpracowałem jeszcze wszystkich funkcji, ale już widzę że do guzikologii można się szybko przyzwyczaić. Wiadomo można by ponarzekać, że na LCD można zaprogramować tylko jeden przycisk pod siebie, że nie ma więcej ustawień manualnych dostępnych pod przyciskami etc, ale nie zapominajmy że to kamera amatorska.

No właśnie, co do obsługi, jest ona dziecinnie prosta, jeśli ktoś kiedykolwiek obsługiwał kamerę albo cyfrówkę, poradzi sobie nawet bez instrukcji.

Pewnie najbardziej jesteście ciekawi jakości video - tutaj nie mam do czego porównywać, bo moją poprzednią kamerą była sony DCR-90E na kasety, więc wiadomo że jakość 730tki wymiata w stosunku do analogowej kamery. Z drugiej strony od 3 lat użytkuję canona 5DmkII ze szkłami 1,2 i 1,4 i tutaj mimo wszystkich wodotrysków daleko jej do matrycy Fullframe, ale to oczywiste. Generalnie jestem zadowolony z jakości.

Za to cała reszta "wodotrysków"robi na mnie spore wrażenie - np. świetnie się sprawdza automatyczne śledzenie ostrości (na twarz osób w kadrze), stabilizacja jest super - bez problemu można przemieszczać się z kamerą bez obaw o nieprzyjemne drgania na filmie, oczywiście jak się biegnie albo "ostro" idzie widać że kamera "chodzi" ale jest to w sposób płynny i przyjemny dla oka. Np jadąc samochodem i jednocześnie filmując :mrgreen: widać, jak samochód zalicza dziury i nierówności a film jest w miarę stabilny. Ciężko to opisać, ale musicie uwierzyć na słowo - stabilizacja jest nowatorska i działa wyśmienicie.

Na tą chwilę to wszystko. Jeszcze może dodam dla zastanawiających się czy warto - w zeszłym roku chciałem kupić CX700, ale pod koniec roku zrozumiałem że nie potrzebuję wbudowanej pamięci flash oraz GPSu i że wolę zostawić sobie w kieszeni 900 zł i kupić CX690. I już miałem ją kupować na przełomie stycznia i lutego, jak dotarłem do specyfikacji CX730. Postanowiłem zaczekać. I nie żałuję. Musiałem dołożyć ok 800 zł względem CX690E, ale było warto. Chociażby dla stabilizacji i lepszej jakości w "low light".

Pozdrawiam,

Arek
 

krazy777

Member
Bez reklam
O fajnie, że już ktoś ją ma i opisuje wrażenia. Też się nad nią zastanawiam. Czy jesteś w stanie podesłać na jakąś stronę surowe pliki z filmikiem żebym mógł sobie obejrzeć na TV. Głównie chodzi mi o filmy nagrywane w pomieszczeniu.
Jakie karty dokupiłeś i za ile? Nie ma z nimi problemów przy nagrywaniu 1080/50P? Ile za kamerę? Bo w Sony stoi za 4300.
 

krazy777

Member
Bez reklam
Dzięki slimak, ściągałem już te pliki kiedyś jak czytalem o Panasach. Ciekawi mnie która lepsza, CX730 czy HS900/X900?
 

Arek

Member
krazy777, nie chcę obiecywać bo w najbliższych dniach będzie u mnie krucho z wolnym czasem, ale postaram się o jakiś materiał poglądowy. W sieci jest już trochę filmów porównawczych, min do CX700 (np. przystań jachtowa nocą).

Dla mnie przy wyborze miały znaczenie trzy kluczowe kryteria:
- szeroki kąt
- jakość nagrań w słabym świetle
- stabilizacja

Przy takich kryteriach, wielu uważa w tym ja, że Sony w kamerach amatorskich nie ma sobie równych. Gdyby kryterium było ustawione na jakość obrazu pewnie wybrałbym Panasonica (kamery z 2011 i 2012).

Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie do czego ma służyć kamera, dla mnie na przykład do utrwalania rodzinnych wydarzeń i rosnących dzieciaków. Tak więc przynajmniej połowa nagrań będzie w słabym, często domowym oświetleniu - stąd powyższe kryteria a nie inne.

Jeszcze jedna poważna zaleta CX730 przychodzi mi na myśl, a pewnie mało kto ją zauważa w specyfikacji. Poprzednie kamery w tym CX700 miały czasy otwarcia migawki 1/6 - 1/1250 , natomiast CX730 ma 1/8 - 1/10 000. Dla kogoś takiego jak ja, który fotografuje jasnymi obiektywami i rzadko używa przesłony większej niż f/2 ma to ogromne znaczenie. Dziś np. pomimo pełnego słońca bez problemu mogłem filmować z ręcznie ustawioną przesłoną na f/2. Choć wiadomo, że matryca z kamer amatorskich to maleństwo i ciężko uzyskać efekt rozmytego tła, to mimo wszystko widać różnicę w klimacie nagrania pomiędzy "otwartym a przymkniętym" obiektywem.
 

Arek

Member
co do kart pamięci - jeszcze nie kupiłem, mam na stanie jakieś starocie typu 4 i 8GB Sandisk ultra II 15Mb/s i spokojnie wystarczają (na razie testowałem tylko 50i) - nagrania są płynne. Ale już zamówiłem przez internet 2 x 32GB Sandisk Extreme 30 Mb/s. Cena jednej 149 PLN.
 
Ostatnia edycja:

krazy777

Member
Bez reklam
Plików już nie musisz mi wysyłać :D

Kupiłem dzisiaj swoją sztukę CX730. Mam nadzieję, że będę zadowolony z niej.

EDIT: Arek opróżnij sobie skrzynkę bo PW nie da rady wysłać do Ciebie.
 
Ostatnia edycja:

Arek

Member
Pytanie do osób, które korzystają z ostatnich modeli kamer Sony. Jak jest u Was z kolorami? Bo prawdę mówiąc pierwsze wrażenie po zrzuceniu materiału na komputer jest takie, że kolory są "lekko blade". Pamiętam, że moja DCR-HC 90E na kasety miniDV lekko podbijała kolory w górę, tzn gdy trawa była lekko zielona to na TV zawsze była soczyście zielona. Tutaj mam wrażenie, że jest odwrotnie. Mówię o ustawieniach AUTO na razie.

Czy jedynym wpływem na balans bieli (poza ustawieniami AUTO/wewnątrz/na zewnątrz) jest w manualu ustawienie "zmiana balansu bieli", gdzie można pokrętłem korygować temperaturę barwową w zakresie -4 +4 ? Bo prawdę mówiąc, realnie to nie są duże zmiany temeperatury.

I mam jeszcze pytanie, czy macie włączoną funkcję x.v.color? czy to nie determinuje później odtwarzacza?
 

oneGabryś

New member
@Arek, krazy777: Panowie, gratuluję zakupu! Dzięki Arku za interesujący tekst na temat nowej kamery. Po zapowiedziach spodziewałem się udanego modelu, i wierzę, że HDR-CX730E spełni Wasze oczekiwania. Nie wątpię, że szczególnym hitem okaże się nowy system optycznej stabilizacji. Czekam na przykładowe filmiki! :)

Odpowiem jeszcze Arkowi: w trybie manualnym mamy dostęp do zmiany balansu bieli oraz korekcji balansu bieli. To drugie ustawienie jest pośrednie, wpływa na sposób, w jaki automatyka kamery dobiera temperaturę bieli. "Prawdziwy" wpływ na balans bieli ma ta pierwsza opcja. Oprócz predefiniowanych trybów jest jeszcze opcja "na naciśnięcie", polegająca na tym, że kamera dostosowuje temperaturę barw do aktualnego obrazu. Wystarczy nakierować obiektyw na jakiś biały przedmiot, np. kartkę papieru, ścianę, a kamera zapamięta balans bieli odpowiadający tej scenie. Działa bardzo dobrze!
 

Seba_Fan

New member
Bez reklam
To wrzucie jakieś pliki, chętnie zobaczę, ja tą kamerą bawiłem się dość dawno temu, ale dla mnie jest za duża no i te pokrętło to lipa.
Stabilizacja kurcze taka dziwna jak na statku, co za tym może się kryć spadek jakości nagrania, ale to tylko moja opinia.
Ja w tym roku liczyłem na Panasonica, ale jakoś nie jestem do niego przekonany.
Szkoda, że Sony liczy sobie tyle kasy.
 

krazy777

Member
Bez reklam
Po prawie tygodniu testowania jestem coraz bardziej zadowolony z tej kamerki. Nagrywałem głównie w trybie iAuto, ale i tak efekty są bardzo dobre jak dla mnie. W pomieszczeniach super sobie radzi, w ciemności też dobrze nagrywa, nie ma szumu (ziarna) i nie spowalnia obraz.

Do kamery dokupiłem jeszcze 2 karty 16GB 10 klasy i teraz mam na jakieś 4 h nagrania w najwyższej jakości.

Teraz pytanie, w jakiej najlepiej nagrywać?

* 50P Jakość (PS)
* Najwyższa Jakość (FX) 50i
* Wysoka Jakość (FH) 50i
albo w trybie 25P.

Którego używać i w jakich warunkach najlepiej?
 

Gucio50

New member
Bez reklam
Po prawie tygodniu testowania jestem coraz bardziej zadowolony z tej kamerki. Nagrywałem głównie w trybie iAuto, ale i tak efekty są bardzo dobre jak dla mnie. W pomieszczeniach super sobie radzi, w ciemności też dobrze nagrywa, nie ma szumu (ziarna) i nie spowalnia obraz.

Do kamery dokupiłem jeszcze 2 karty 16GB 10 klasy i teraz mam na jakieś 4 h nagrania w najwyższej jakości.

Teraz pytanie, w jakiej najlepiej nagrywać?

* 50P Jakość (PS)
* Najwyższa Jakość (FX) 50i
* Wysoka Jakość (FH) 50i
albo w trybie 25P.

Którego używać i w jakich warunkach najlepiej?

Filmuję w najwyższej przepływnosci i tak archiwizuję.
Pinnaclem lub Sony Vegas wykonuje filmy które umie odtworzyć mój telewizor obecnie.
Archiwum zachowuję, pewnie za 3-3 lata mój telewizor bedzie umiał wiecej.
Podobne zasady stosuje przy fotografiach :D
Maksymalna rozdzielczosć do archiwum i na codzień do pokazywania przez Tv maks rozdzielczość mojego obecnego 52" Tv

Pewnie z 2-3 lata kupię 65" i będę znowu wytwarzał filmy i zdjecia pod jego rzepływność i rozdzielczość.

Płyta 25GB na archiwum, Verbatim Archivizable kosztuje 25zł i tam przechowuję archiwalia.
Ponadto mam 2TB dysk na którum mam zdjecia i filmy i mp3 "do pokazywania na Tv".
Telewizor uzywa DLNA aby pokazać film, zdjecia lub zagrać mp3 na wzmacniaczu 7.2 z tego dysku.
 
Ostatnia edycja:

Arek

Member
Dzięki Gucio za za przypomnienie, że żyjemy w czasach Blu-ray, musiałem trochę pogłówkować co to za pojemność płyty DVD hehe :)

Nie mniej to bardzo droga archiwizacja, mniej więcej 1 PLN za 1GB, przy HDD to ok 0,20 PLN. Jak ktoś ma niewiele danych to faktycznie jest to ciekawe rozwiązanie, ja np samych zdjęć cyfrowych (jpeg+raw) mam ok 1 TB, więc kolejny HDD będzie i tańszy i mniejszych rozmiarów niż 40 płyt BD.

Krazy777, na forum było już kilka tematów dotyczących jakości nagrywania, generalnie nagrywasz w najlepszej jakości, (na której widać tą jakość.) Ja np nagrywam w 50i FH bo jakoś specjalnie nie widzę różnicy z 50i FX, ale to może wada starej plazmy.

Mnie np ciekawi czy nagrywacie w 25p, bo miałem spore nadzieje z tym formatem a w rzeczywistości obraz mocno ucierpiał, szczególnie gdy ruszymy kamerą (obraz prawie skacze)...
 

krazy777

Member
Bez reklam
Ja nagrywam już w jakości PS 50P, chyba najlepiej jest nagrać w jak najlepszej jakości jaką sprzęt oferuję. Poza tym przy karcie 16GB różnica w czasie nagrania wynosi około 15 minut pomiędzy PS a FX więc nie ma co oszczędzać miejsca.
 

Arek

Member
...przy karcie 16GB różnica w czasie nagrania wynosi około 15 minut pomiędzy PS a FX więc nie ma co oszczędzać miejsca.

może się komuś przyda, przy 32GB wygląda to tak (info z systemu kamery):

50i FX - 3h06min
50i FH - 4h13min
50i HQ - 7h25min (ustawienie rekomendowane)

50p PS - 2h7min
25p FX - 3h06min
25p FH - 4h13min

czyli pomiędzy 50p PS a 50i FH jest dwukrotna różnica, z pewnością dla przeciętnego amatora nie mająca uzasadnienia bo jakość jest "tylko" trochę lepsza (w dynamicznych ujęciach)

choć pewnie za chwilę sam zacznę nagrywać tylko w 50p , a co tam :mrgreen:
 
Do góry