Sony CX11E,CX105,CX106 czy CX505VE?

tomekow

New member
Szukam kamerki do kręcenie rodzinki, głównie dziecka. Rozważam dwie propozycje: Albo coś do 2000zł, albo dopłacić ten 1000-1300zł.
1. Z sentymentu stawiam na Sony.
2. 106 i 505 są na przetworniku CMOS Exmor, CX11 na ClearVid - robi różnicę? Chociaż strona sony.pl podaje dziwnie, że te na Exmor mają technologię ClearVid, a model CX11 jej nie ma...
3. Efektywna liczba pixeli dla CX106 jest 1080, więc chyba dyskwalifikuje kamerkę? CX11 ma : 2860 a CX505 3110 - robi różnicę? Aktualnie mam Plazme HD Ready Panasonica (42PV60) i na razie nie zamierzam zmieniać.
4. CX106 ma stablilizator elektroniczny - chyba lipa??
5. Żadna z kamer nie ma lampy video.
6. Wyjście HDMI, jeżeli jest to standard 1.3, to będzie chodziło na mojej leciwej plaźmie? Z tego co pamiętam, to jest na 1.1...
7. CX106 i CX11 na Carl ZeissŸ Vario-TessarŸ a CX505 - obiektyw typu G. - ???
8. CX505 ma zapis GPS. Jeszcze nie wiem do czego się może przydać...
9. CX11 ma stację dokującą.
10. Bitrate wygląda na taki sam dla wszystkich kamer (16MB dla HD)

Ceny: CX106E można kupić poniżej 2000zł, CX11 gdzieś za 3000 a CX505 za 3400zł.

Nie wiem czy wychwyciłem wszystkie różnice, mam małe dziecko i trochę mało czasu na buszowanie po necie. Różnica w cenie CX11 a CX106E to ok. 1200zł, a z funkcjonalności? przewaga na rozdziałce, wbudowane 8GB i stablilizacja - czyli po 400zł na jeden dodatek ;), nie wiem czy reszta ma znaczenie. Jak ktoś może, to proszę o sugestie i z góry dziękuje.
 

tomekow

New member
Jakbym miał kasę i 1000zł nie robiło różnicy w budżecie, to bym kupił najdroższą i nie pytał na forum Kolego.
 

OmniModo

New member
W tym wypadku droższe oznacza też lepsze

CX505 to duży skok technologiczny, GPS zbędny bajer, ale za wszystkie inne funkcje warto przepłacić
Kupować droższą, a na pewno się cudownie spisze w domowych zastosowaniach
(szczgólnie mocno wyelimowali w niej efekt drżenia obrazu, co w amatorskiej ręce i obrazie HD ma istotne znaczenie)
 

Seba_Fan

New member
Bez reklam
tomekow napisał:
Jakbym miał kasę i 1000zł nie robiło różnicy w budżecie, to bym kupił najdroższą i nie pytał na forum Kolego.

dlatego dostales informacje, zeby kupic drozsza, skoro nie to po co sie pytasz!
 

Shinzon

New member
Powiem krótko ... brać CX505VE i się nie zastanawiać, bo ten dodatkowy 1000 zł to jest mało w porównaniu do tego jak dobrą jakość dostanie się za jego dopłacenie, CX11 to już stara technologia, a CX105 i CX106 to wyroby kamero-podobne
 

Shinzon

New member
W tym temacie zgodnie z tytułem rozważane są cztery kamery SONY i z tych czterech polecam SONY CX505.

A jeśli chodzi o slashcam czy też camcorder.info to jest tam wiele cennych informacji o kamerach. Jedank nie kierowałbym się tylko i wyłącznie uśrednionymi ocenami takich portali. Każdy musi sam określić co jest dla niego w kamerze najważniejsze i wszelkie średnie mu nie pomogą. Jeżeli dla kogoś 90% nagrań to nagrywanie dziecka w słabo oświetlonych pomieszczeniach i gdzie wymagana jest dobra stabilizacja to mu Canon HG20 na niewiele się zda mimo, że nagrywa piękny obraz w słońcu najlepiej ze statywu.
 
Ostatnia edycja:

tomekow

New member
No w sumie masz rację, fakt jest taki, że oba modele wymieniają się "dobrymi cechami" i jakby je złożyć i stworzyć hybrynę Soncan ch-520, to byłaby niezła kamerka ;)
... co do low-light, nie wiem na ile różnica w ocenie między good a very good odzwierciedla się w subiektywnym odbiorze na TV.. fajnie byłoby porównać nagrany materiał...
 

Shinzon

New member
@tomekow

Zobacz sobie te pliki (najlepiej prawym klawiszem myszki i "zapisz jako"):

SONY XR500
http://www.archive.org/download/Sony_XR500/xr500_10.MTS.mpg

Canon HF100
http://www.archive.org/download/hf100/hf100_10.MTS.mpg

Jest to porównanie kamer SONY XR500 i Canon HF100. Można przyjąć, iż porównanie SONY CX505 i Canon HG20 wypadłoby podobnie.

Parę razy już wrzucałem powyższe linki na forum (a w zasadzie link do strony, na której się znajdują: http://www.fxsupport.de/blog/05_09.html), więc jeżeli ich nie widziałeś to polecam. Są to pliki bezpośrednio z kamery i można je bez problemu odtwarzać bezpłatnym playerem HD: http://mirillis.com/splash.html

Jak zastanawiałem się nad wyborem kamery (również poważnie rozważałem kamerę Canon) to po zobaczeniu tego porównania nie miałem żadnych wątpliwości co do SONY. Dziś mając XR500 potwierdzam, że te dwie cechy, na których mi zależało najbardziej, czyli stabilizacja i nagrywanie w słabym świetle, są fenomenalne w tej kamerze. Przypuszczam, że SONY CX505 również ma te cechy (a nawet jeśli chodzi o stabilizację to jest podobno jeszcze lepsza niż w XR500). Większość moich nagrań to nagrwyanie pociech gdzieś w biegu i przy słabym świetle. SONY XR500 jest do tego idealna. Ale jak już pisałem to są moje indywidualne potrzeby. Ktoś inny może zupełnie czego innego oczekiwać od kamery i sam musi dokonać wyboru.
 

tomekow

New member
no powaliło mnie to........ aż nie chce mi się wierzyć, że canon tak źle wypadł !!
np. tutaj próbka canona przy pokoju bez okien i 3 żarówkach, punktowe oświetlenie, też nie jest rewelka, ale warunki też (chyba) kiepskie

http://www.vimeo.com/1808344

tutaj, trochę gorzej

http://www.vimeo.com/2546611

ale i tak nie szumi jak ten filmik w kościele

chyba nie kupie kamery przed świętami :(
... albo jak koleżanka pójdę do MM po cx105 i będę udawał, że się cieszę
 

Shinzon

New member
Portale takie jak vimeo nie pozwalają (jeszcze) na oglądanie nagrań z kamery w pełnej rozdzielczości HD (1920x1080). Obraz jest zmniejszany, co przy okazji pozwala nieco zmniejszyć efekt ziarna.

Najlepszym źródłem są pliki bezpośrednio z kamery. Dopiero takie nagrania najlepiej puszczone na dużym telewizorze pozwalają odkryć prawdziwą zmorę jaką jest ziarno w słabym świetle. Jest to bolączka znacznej większości obecnych amatorskich kamer HD takich jak Canon czy JVC, które oferują super obraz w dobrym świetle, ale strasznie męczą się ze słabym oświetleniem.
 

seneka

Member
Nie ma żadnych szans w przeciągu najbliższych 10 lat zeby zmniejszyć szumy w kamerach amatorskich i półprofesjonalnych. Jedyna mozliwość zmniejszenia szumów to zwiększenie wielkości matrycy a to oznacza zwiększenie optyki kamery czyli otrzymujemy dużą naramienną kamerę. Nie ma też żadnych doniesień na temat nowych matryc, które byłyby czulsze niz obecne CCD i CMOS. Obecnie wprowadzane w aparatach matryce Foveon X3 były znane od 7 lat i ich przewaga dotyczy tylko odzwierciedlenia kolorów, zresztą na tym przykłądzie widać jak odległa jest droga od pomysłu do przemysłu. W najbliższym czasie raczej grożą nam kamery z większymi szumami ponieważ producenci kierując się magią większych liczb będą zwiększali rozdzielczość obrazu czyli będziemy mieli szumy większe niż obecnie.
 

tomekow

New member
Seneka: Może i nie ma szans na zmniejszenie szumów, tak więc jedyne co nam pozostaje to zakup kamery z jak najmniejszą ich ilością, a jak widać różnica między CX505 a Canonem HG20 jest (jak dla mnie) bardzo duża - zakładając oczywiście, że test został zrobiony na takich samych(przybliżonych) ustawieniach, o tej samej porze.
 

Shinzon

New member
Nie miałem kamery Canon'a. Widziałem je jedynie w sklepie. Posiadałem natomiast kamerę SONY SR11, która w zesłym roku była flagowym modelem SONY w segmencie kamer amatorskich. SONY SR11 w dobrym świetle ma obraz bardzo dobry i nie można tej kamerze nic zarzucić. Natomiast, gdy światła było mniej to niestety pojawiały się bardzo nieprzyjemne szumy. W słabym świetle obraz w SR11 nagle tracił rozdzielczość i nagranie nie przypominało nagrania HD (bardziej stare VHS). W SONY XR500 różnica jest ogromna. Obraz jest czysty i nadal widać, że jest to HD. Nagrywanie z XR500 to istna przyjemność. Świetne efekty w słabym świetle i rewelacyjna stabilizacja. Te dwie cechy są dla mnie najważniejsze i na chwilę obecną żadna inna kamera nie przebije w tym względzie SONY. Oczywiście obraz w XR500 nie jest idealny i jak już jest bardzo ciemno to delikatne szumienie się pojawia, ale jest to bez porównania mniej niż na przykład w SONY SR11.

Kolega Seneka ma oczywiście rację. Istnieje tendencja do powiększania rozdzielczości przetworników przy braku możliwości zwiększenia ich wielkości, gdyż kamera staje się zbyt wielka. Efekt jest taki, że jest bardzo dobry i dokładny obraz przy dobrym oświetleniu, ale przy słabym świetle obraz strasznie szumi. Na przykład w kamerze Canon HFs10 znacznie podwyższono rozdzielczość (pewnie głównie w celach marketingowych), starano się przy tym zwiększyć przetwornik i powstała kamera, która jest dość wielka jak na kamerę tylko na karty (w sumie to duże bydle :D ). Obraz w słońcu oczywiście fantastyczny, ale przy słabym świetle ziarno. To samo z najnowszym modelem JVC.

Moim zdaniem kamery SONY XR500/XR520 oraz CX505/CX520 oferują najbardziej optymalny obraz we wszystkich rodzajach światła. W SONY nie ma przesadnego skoncentrowania się na dobrym świetle kosztem nagrywania w słabym oświetleniu i za to kamery SONY najbardziej cenię.
 
Ostatnia edycja:

tomekow

New member
Cytując za PcWorld":

"Niestety kamera dość długo dostosowuje się do zmiany temperatury barwowej oświetlenia. Gdy filmujemy przy sztucznym, żarowym świetle i wychodzimy na zewnątrz na światło dzienne musimy poczekać nawet kilkanaście sekund zanim kamera rejestrować świat z niebieską dominantą"

Potwierdzasz to co powyżej?
 

Shinzon

New member
tomekow napisał:
Cytując za PcWorld":

"Niestety kamera dość długo dostosowuje się do zmiany temperatury barwowej oświetlenia. Gdy filmujemy przy sztucznym, żarowym świetle i wychodzimy na zewnątrz na światło dzienne musimy poczekać nawet kilkanaście sekund zanim kamera rejestrować świat z niebieską dominantą"

Potwierdzasz to co powyżej?

Potwierdzam jak najbardziej. Pisałem kiedyś o tym w temacie "Nowe kamery od SONY !!!" i dawałem nawet fotki klatek z filmu ...

http://hdtv.com.pl/forum/showpost.php?p=398350&postcount=606

http://hdtv.com.pl/forum/showpost.php?p=398393&postcount=608

P.S. dodam jeszcze komentarz kolegi Siloeamistad, który miał duże wątpliwości o WB przy zamawianiu kamery SONY XR500, a poźniej opisywał swoje odczucia jak kamerę już otrzymał.

http://hdtv.com.pl/forum/showpost.php?p=398470&postcount=611
 
Ostatnia edycja:

tomekow

New member
Dzięki Shinzon!!!,
widzę stajesz się ambasadorem tego modelu ;)
Ja jeszcze temat muszę przemyśleć, jakby nie było mam na kamerę 2000, a tu trzeba by dołożyć jeszcze 1500zł..... za które mógłbym np. kupić kolejny obiektyw do mojego dSLR'a lub przyzwoitą lampę błyskową.....
Odpowiedź moja powinna się chyba oprzeć na proporcjach % czasu nagrań w pomieszczeniu do % czasu nagrań na zewnątrz.
Mniemam, że np. wspomniany Canon przy dobrym świetle da nie gorszy obraz od Sony'ego.
Tak więc pora określić proporcje spodziewanego czasu nagrywania rodziny dla obu przypadków, podpiąć to jakimś algorytmem pod koszt dołożonych $$ i wyjdzie wartość: użyteczność/cena= x punktów ;) i "the winner is: :confused:
 

Shinzon

New member
Tomekow, bardzo dobrze podchodzisz do sprawy. Kluczem do sukcesu wyboru właściwej kamery jest sprecyzowanie własnych oczekiwań, a nawet ich skwantyfikowanie. Ja mam w domu teraz maluszka i z powodzeniem 90% nagrań mam w pomieszczeniu przy słabym świetle. Dla mnie nie ma obecnie lepszej kamery niż SONY. Kupiłem XR500 za 4.600 zł i nie żałuję wydanych pieniędzy. Dziś XR500 można kupić już za około 3.700 zł, a jak ktoś chciałby jeszcze oszczędzić to CX505 jest za jakieś 3.300 zł i będzie miał mniej więcej taką samą jakość nagrań.

Oczywiście, gdy nagrywasz w dobrze oświetlonych warunkach lub masz dodatkowe źródło światła (lampę) to możesz spokojnie zastanowić się na kamerą Canon nawet model z zeszłego roku, gdyż za rozsądne pieniądze będziesz miał bardzo dobrą kamerę HD.

Jeżeli możesz poczekać z zakupem do początku 2010 roku to z pewnością będziesz mógł kupić np. SONY CX505 po jeszcze lepszej cenie. Zostaną bowiem zapowiedziane nowe modele na 2010, a modele z 2009 będą powoli wycofywane z produkcji, a ich ceny będą z tego powodu dalej spadać. Mogą się również pojawiać kamery SONY XR500 / CX505 na allegro po bardzo atrakcyjnych cenach.
 
Do góry