Sony 65AG9 - uwagi użytkownika.

navy

Member
Dzień dobry,

po 3 miesiącach użytkowania TV OLED Sony 65AG9 chciałbym podzielić się swoimi uwagami na jego temat.

1. Zakup. Kupiłem ten TV w Sony Centre w Katowicach (Galeria Libero). Obsługa na normalnym poziomie, co było o tyle łatwe że podczas dwóch wizyt byłem każdorazowo jedynym klientem, w dodatku zdecydowanym na konkretny model (zastanawiałem się tylko nad rozmiarem). Na miejscu nie miałem możliwości sprawdzenia czy ten TV współpracuje z moim modułem CAM, bo w Sony Centre nie ma sygnału sat. Maja tylko materiał demo, który leci w kółko na ekranach. Zapłaciłem cenę katalogową, do tego wykupiłem przedłużoną o 3 lata gwarancję. Nie targowałem się.

2. Użytkowanie. Jakość obrazu oceniam bardzo dobrze. Mogę potwierdzić to, co jest napisane w wielu testach. Nie chcę wchodzić w szczegóły, ale obraz jest znacznie lepszy niż na dwóch innych TV w moim domu (Panasonic VT60 i Loewe Individual). Nie miałem okazji porównać side-by-side z innym OLED ale obraz w TV LGC9 (u znajomych) jest bardzo zbliżony. Jakość dźwięku niezła jak na TV z płaskim ekranem, w zakresie tonów wysokich i średnich niemal tak dobra jak w Loewe, gdzie jest oryginalny, dopasowany do telewizora głośnik stereo (wyglądający jak soundbar). Brakuje oczywiście basu. Do dobrego nagłośnienia (do którego podłączona jest plazma Panasonic) oczywiście nie ma porównania. Opinie z testów, mówiące o "bardzo dobrym dźwięku" 65AG9 uważam za mocno przesadzone.

3. Serwis. Odebrałem TV z wadliwym fabrycznym oprogramowaniem (!!!). Wgrana była wersja firmware 6.4758. Skontaktowałem się z serwisem (mieszczącym się w Radomiu), po dwóch tygodniach wymieniono mi płytę główną (!!!) i wgrano nowe oprogramowanie (6.3626). Po kolejnych kilku tygodniach i po kolejnym (drugim) zgłoszeniu serwisowym wgrano mi następne, nowsze oprogramowanie (6.3632). Kilka dni temu zrobiłem kolejne (trzecie) zgłoszenie serwisowe, tym razem dotyczące problemów z obrazem (przy zmianie kanałów pojawia się informacja "sprawdź sygnał sat, choć sygnał jest bardzo dobry) oraz z dźwiękiem (przy używaniu funkcji Guide dźwięk pojawia się i znika). Wstępna diagnoza serwisu była taka, że mam problem z sygnałem co nie jest prawdę. Pan z pomocy serwisowej Sony Polska stwierdził z kolei (w rozmowie telefonicznej), że TV jest niekompatybilny z modułem CAM.

Na razie tyle. Chętnie odpowiem na ewentualne pytania.
 

darkovy

New member
cześć,
też przymierzam się do tego OLED-a. Planuję przesiadkę z LG 65C8.
Powód zmiany: mam wrażenie, że TruMotion LG nie daje rady i rozmywa obraz w szybkich scenach (sport, filmy).
Słyszałem, że ten Sony na bardzo dobry / najlepszy procesor obrazu.
Chodzi o rozmywanie i 'ból oczu' przy dynamicznie zmieniającym się obrazie -> w sporcie 'długa piłka do przodu', szybsze przesuwanie kamery po boisku i jest rozmycie. Podobnie przy dynamiczniejszych scenach w filmach, najczęściej gdy kamera pokazuje panoramę miasta z góry i patrząc na budynki - 'ból oczu'. W obu przypadkach chodzi o dynamiczniejszy ruch kamery. DeBlur / DeJudder / TrueMotion ustawione na planszach testowych wzorowo, ale mimo to jest problem.
Co dziwne w mniejszym LG 55C8, ten problem nie występuje. A przynajmniej nie zauważyłem.
Do rzeczy:
- jak oceniasz Motion w tym Sony, i czy widzisz różnicę idąc do znajomych z LG ? Ewentualnie z czym masz porównanie ?
- oceniając obraz jako bardzo dobry, czy zwróciłeś uwagę na dynamiczne sceny ?
- z jakiej odległości oglądasz ?
Dzięki
 

navy

Member
Moim zdaniem Sony 65AG9 dobrze daje sobie radę z procesowaniem ruchu. Nie czuję ani dyskomfortu (zmęczenie oczu) ani nie widzę denerwujących elementów ruchomego obrazu. Nawet w tenisie szybka piłka nie powoduje smużenia. Piłka nożna OK (Premiership), La Liga trochę gorzej ale tu przyczyna leży po stronie nadawcy. Na Polsat Premium Sport jest niewielkie fragmentowanie linii bocznej boiska, ale to jest naprawdę drobnostka która nie rozprasza i nie przeszkadza w odbiorze.
W niektórych scenach filmowych jest lekkie rozmycie tła (gdy kamera dynamicznie przesuwa się w płaszczyźnie poziomej śledząc mały obiekt na tle np. budynku) ale to są rzadkie sytuacje i trzeba chcieć je odnaleźć.
Ja wybrałem ten TV głównie ze względu na dobre procesowanie ruchu oraz wierne oddanie kolorów.
Bezpośrednie porównanie mam z LED Loewe Individual oraz plazmą Panasonic 55VT60 (po kalibracji). Obydwa raczej niezłe w swoich klasach. Z OLED LG C9 wolałbym nie porównywać, bo nigdy nie stały one obok siebie.
Sony 65AG9 oglądam z odległości około 3 metrów, jest zawieszony na ścianie w ten sposób, że jego środek jest na wysokości oczu oglądającego.
Moim zdaniem jakości obrazu niewiele można zarzucić, no chyba że ktoś naprawdę chce się czepiać. Uważam że problem jest (i w moim przypadku będzie) w serwisem. Co ciekawe, do przedstawiciela Sony w Polsce nie można się dodzwonić - są podane 2 numery telefonu, ale obydwa nieaktualne. Na forum Sony Community odpowiedzi ich "ekspertów" są raczej żałosne.
 
Ostatnia edycja:

darkovy

New member
Pomocna opinia o obrazie, ale martwi podejście serwisu Sony. Dotychczas przy każdym OLED korzystałem z serwisu. A co się już z nim dzieje ?

Mam 2 kandydatów - 65AG9 i 65CX3, może rozważałeś też ten albo inne modele wybierając 65AG9, co zaważyło ?
Poza serwisem dużym plusem tego LG jest jednak cena. Plusy LG są minusami Sony :)
Trzeba zrobić tour po sklepach i naocznie się przekonać. Choć sklep to nie to co na spokojnie w domu. Puszczają same dema 4K, niechętnie codzienne sygnały, a jak już, to wszystkie zauważone bolączki to wina rozgałęźnika i x podłączonych TV. Jednym słowem 'w domu będzie pan zadowolony' :)

I takie jeszcze sprawy:
- czy działa apka C+ online na Androidzie w tym modelu ?
- jak działa obsługa głosowa ? działa czy denerwuje ?
- stabilny jest system, nie wiesza się ?
 

navy

Member
@darkovy:
- C+ online działa ale sprawdziłem to tylko raz. Nie korzystam z tej apki
- obsługa głosowa działa przyzwoicie. Czasami się gubi, szczególnie gdy po pierwszej, błędnej identyfikacji polecenia dostaje nową komendę. Nie działa jednak ani lepiej ani gorzej niż Voice Assistant np. w Oplu czy w Audi. Korzystam z tego niezbyt często i tylko za pomocą prostych poleceń
- system jest stabilny, nie zawiesił się ani razu ale 1 raz "zgłupiał" i restart TV załatwił sprawę. System jest jednak miejscami niedopracowany. W porównaniu np. do Loewe można zdecydowanie poprawić kilka rzeczy np. w zakresie Guide/EPG
Co do wyboru między LG i Sony, to zaważyły wyniki testów w zakresie wierności oddania koloru, "kinowego obrazu" i procesowania ruchu. Chodziło mi o TV do filmów i do sportu (50/50). Gry mnie zupełnie nie interesują. Nie szukałem też najwyższej jasności, bo po pierwsze wiąże się z nią ryzyko wypaleń a po drugie okiełznanie wysokiej jasności nie zawsze jest możliwe bez mocnej ingerencji procesorów w obraz. Zależało mi na za to na TV z takim audio, które nie będzie wymagało kupna soundbar'a i tutaj 65AG9 wypada poniżej oczekiwań.
Już po kupnie przekonałem się, że Sony 65AG9 nie jest kompatybilny z kodowaniem ECP w C+, więc przy pomocy modułu CAM CI+ ECP nie jest możliwe oglądanie 4K. To poważna wada. W tym TV zdecydowanie nie chcę zewnętrznego dekodera i musi być moduł.
Gdybym miał jeszcze raz podjąć decyzję, to w pierwszej kolejności sprawdziłbym LG CX lub GX (plus porządny soundbar).
Mając obecne doświadczenia na pewno uwzględniłbym też kwestię serwisu.
 

navy

Member
Jeszcze jedno, co do sposobu zakupu:
Popełniłem błąd korzystając ze sklepu stacjonarnego. Nie dało mi to NIC, poza możliwością wysłuchania przemowy sprzedawców.
Zdecydowanie trzeba zrobić zakup w postaci "umowy zawieranej na odległość" z prawem zwrotu minimum 14 dni bez podania przyczyny.
Dokładnie tak przecież dzieje się z dobrym sprzętem audio. Odsłuch w domu jest (przynajmniej dla mnie) warunkiem zakupu.
 

kiki

Sklep audiovideo.com.pl
Pomagam
Też polecałbym GX LG.
Teraz masz dodatkowo soundbar za pół ceny czyli 2 tyś zł taniej.
Ale przy takiej decyzji koniecznie zadzwoń do nas przed zakupem.
 

SDman

Banned
Jeszcze jedno, co do sposobu zakupu:
Popełniłem błąd korzystając ze sklepu stacjonarnego. Nie dało mi to NIC, poza możliwością wysłuchania przemowy sprzedawców.
Zdecydowanie trzeba zrobić zakup w postaci "umowy zawieranej na odległość" z prawem zwrotu minimum 14 dni bez podania przyczyny.
Dokładnie tak przecież dzieje się z dobrym sprzętem audio. Odsłuch w domu jest (przynajmniej dla mnie) warunkiem zakupu.


Tak salony Sony są fajne ale tylko do zobaczenia (przetestowania), zakup jak piszesz najlepiej na odległość.
Moim zdaniem tracą przez to klientów tych bardziej świadomych -może tak chcą.
Wszyscy powinni brać przykład z sukcesu jaki odniosła firma X-Kom. Polegał on na bezproblemowym zwrocie czy to w sklepie czy na odległość.
 

darkovy

New member
@navy
Błąd z zakupem stacjonarnym też kiedyś popełniłem, raz i nigdy więcej. Sprawdzenie sprzętu tylko na spokojnie w domu, w sklepie wstępna selekcja. A co w Soniaku wymaga już serwisu ?

W temcie głównym - obejrzałem wczoraj na żywo 65AG9 i 65CX.
Najbardziej interesował mnie motion. W obu modelach ustawiłem tryb własny i parametry na maxa -> w LG De-judder / De-blur, w Sony Smoothness / Clearness. Miałem dziwne wrażenie, dużych podobieństw sterowania 'procesorem' Motion w obu modelach. Jakby inaczej nazwane marketingowo, ale to samo rozwiązanie.. bo efekty zmian były identyczne.
Na moje oko, na materiale sportowym 4K/FHD z youtube nie widziałem żadnych różnic.

Ale szukałem dalej różnic i znalazłem - na sprawstopklatce tego samego ujęcia zauważyłem, że AG9 ma płynniejsze przejścia między cieniami (np. na twarzy). Ale może to kwestia ustawień wygładzania czym już się nie bawiłem.

@kiki - możesz podesłać na PW ofertę na 65CX ?
 

navy

Member
@darkovy
W 65AG9 miałem fabrycznie zainstalowany wadliwy firmware. To nie była jakaś nieaktualna wersja oprogramowania. To było (moim zdaniem) oprogramowanie z innego modelu. Szczegóły opisałem to w pierwszym poście w tym wątku.
Wymieniona została płyta główna i wgrany został właściwy firmware.
Krótko po tym został wgrany kolejny (nowszy) firmware.
Jest też problem z funkcją Guide (dźwięk i obraz/podgląd). Dla mnie to ważna funkcja a np. w Loewe jest ona dopracowana niemal do perfekcji.
Serwis gwarancyjny (firma zewnętrzna z Radomia, korzystająca z regionalnych podwykonawców) wprawdzie reaguje na zgłoszenia dość szybko ale raczej nie po to kupiłem ten TV.
Nie chcę być nadmiernie krytyczny, bo ideał nie istnieje a jakość obrazu jest naprawdę bardzo dobra, jednak jakość ogólna (vide powyższe wpadki) mocno rozczarowuje.
 

darlen

Member
posiada ten sam model tylko w wersji 55 cali, oprogramowanie sam wgrywam, natomiast zauważyłem że głowica ma słabszą czułość - przynajmniej w stosunku do Panasonica - tu mi satka odbierała cacy z monobloca - astra i HB, natomiast sony na tym samym zestawie antenowym - słabo - trzeba idealnie ustawić antenę nie wskaźnikiem a miernikiem dopieścić i w miarę świeżo bo perspektywa czasu zmienia parametry anteny, konwertera oraz precyzji ustawienia.
Jak masz zacięcie prawnicze to masz podstawowy argument że nabyłeś co najwyżej monitor 4K z funkcją TV Full HD - polecam definicję odbiornika TV i okazuje się że Polsce ten model nie jest TV 4K - bo nie odbiera jedynego kanału 4K jaki jest emitowany drogą SAT - właśnie ze względu brak EPC - brak informacji w instrukcji - wydaje mi się że prawnicy powinni wygrać sprawę i producent powinien dostosować odbiornik do standardów na rynek który sprzedaje - obecnie - to jest nadal obecnie sprzedawana najwyższa półka a nie spełnia standardów, notabene które to konkurencja spełnia już od wielu lat na tym samym rynku, zatem nie ewidentnie sony nie wytłumaczy się że nie wiedziało, że coś ją zaskoczyło.
Ale spokojnie 5 letnia gwarancja za 2-3 lata Ci się wypali - zawsze się wypalają i wymienią Ci przynajmniej na A9J - ja też na to czekam, a póki co 4K jest przejściowo bez ECP - bo sam Canal plus miałby większe problemy niż Sony. Ale jak masz dobrego prawnika to się boksuj o brak ECP pod argumentem brak możliwości oglądania kanałów 4K via TV-SAT - to nie jest TV 4K - tylko monitor 4K - a w papierach ma TV - płaciłeś za TV a nie za monitor.
 

navy

Member
@darlen
skorzystanie z prawnika to ostateczność, choć nie mam z tym problemu i mógłbym liczyć na naprawdę silne wsparcie. To jest jednak przepychanka, pisma, Poczta Polska :) i inne atrakcje.
Sygnał antenowy miałem niedawno profesjonalnie skorygowany i jestem pewien, że jest OK. W moim Loewe (na tej samej instalacja antenowej) jest dla każdego kanału sat możliwość analizy nie tylko jakości oraz siły sygnału ale także wartości BER (Bit Error Rate) i wszystkie te trzy wartości (jakość, siła, BER) są "na zielono". Loewe chodzi teraz na module CAM Cyfrowego Polsatu.
 

navy

Member
Chciałbym podzielić się nowymi uwagami dotyczącymi Sony KD-65AG9.

Pod koniec listopada pojawiła się aktualizacja oprogramowania (wersja v6.4960). Koledzy z forum Sony Community którzy (ręcznie) wgrali tę aktualizację są z niej zadowoleni. Automatyczna aktualizacja, za pomocą stosownej funkcji w tym TV nie jest jeszcze możliwa.
Próbowałem dwukrotnie pobrać tę aktualizację i wgrać do tego pier...nego telewizora. Za każdym razem Sony Master Series KD-65AG9 nie widział dysku.
Kupiłem więc nowy dysk (SkanDisk Ultra Luxe 128GB) licząc na to, że może mój pendrive nie jest wystarczająco dobry do tego TV. Okazało się, że nowego pendriva Sony tez nie widzi.

Jestem trochę niezadowolony z tej sytuacji :)

Good job, Sony. Well done.
 
Do góry