Odświerzanie?

Radek996

New member
Witam,
Mam może dla większości banalne pytanie ale jak w tv lcd zwiększyc odświerzanie:) np w sharp-ie xl2e? Jak puszczam gry i filmy to się standardowo uruchamia odświerzanie 60Hz a Tv ma już 100Hz, szukałem gdzie to można zmienić ale nie znalazłem więc postanowiłem tutaj zapytać.
Z góry dzieki.
Pozdrawiam.
Radek.
 

Radek996

New member
wiem że może to głupie pytanie ale na TVG mam ustawione 100Hz a jak puszczam gre na ps3 to pisze że jest 60hz :-/
Nikt nie odpisze....?
 

bulek

New member
Konkretnie nie umiem odpowiedzieć. Te 100Hz jest wykorzystywane głównie do sygnału SD (nawet nie wiem, czy da się włączyć dla HD). Jak podłączam jakieś urządzenia po HDMI, to tez mam albo 1080i/50Hz, albo 1080p/60Hz. Pamiętaj, że te 100Hz nie oznacza, że TV może przyjąć taki sygnał z urządzenia zewnętrznego (XBOX, DVD). TV po prostu "sprytnie" wyświetla dwa razy każdą ramkę robiąc sztucznie z 50Hz odświeżanie dwukrotnie większe. Nie da się więc włączyć 100Hz w urządzeniu i wyświetlić tego na TV.
 

Radek996

New member
Dziękuje ża w końcu mi ktoś odpowiedział:)
Czyli z moim TV wszystko ok? Bo myslałem że jak ma 100Hz to musi pisać 100Hz :) Ale z Twej odpowiedzi wnioskuje że jest wszystko ok:)
Aha nadmienie i jednocześnie zapytam o sub i martwe pixele..
Gdyż po 2 tygodniach użytkowania sharp xl2e zauważyłem dwie kropeczki świecące na niebiesko i to są chyba sub pixele? jednak widać je tylko z bardzo bliska na czarnym tle i są praktycznie nie zauważalne ale jednak są a Tv kupiłem W anglii i nie mogę się doszukać kiedy przysługuje mi wymiana TV:)
Pozdrawiam :)
 

Hoodzielec

New member
Bez reklam
Po wpisaniu w Google np. "liczba martwych pikseli" otrzymujesz mnóstwo trafień. Przykładowo:

http://www.pcworld.pl/news/85783_4.html

Normy ISO dotyczące wypalonych pikseli

W roku 2001 wprowadzona została międzynarodowa norma ISO 13406-2, jednoznacznie definiująca m.in. dopuszczalne ilości martwych pikseli w monitorach LCD. Poszczególni producenci decydują się na przyjęcie różnych klas tej normy.

Zgodnie z normą ISO 13406-2 (klasa produktu II), monitor LCD może posiadać: 2 martwe piksele widoczne na jasnym tle, 2 martwe piksele widoczne na ciemnym tle, 5 martwych subpikseli (punkty czerwone, niebieskie lub zielone). Dodatkowo, aby piksele nie stanowiły widocznego i denerwującego użytkownika spójnego pola ustalono, że martwe piksele nie mogą być położone blisko siebie, tzn. nie mogą znaleźć się razem w klastrze 5 x 5 piksela.

Martwe subpiksele mogą być położone blisko siebie, przy czym ich ilość w klastrze 5 x 5 pikseli nie może przekroczyć dwóch. Podane ilości dotyczą 1 miliona pikseli i dla każdego modelu w zależności od rozdzielczości natywnej, liczby te wyglądają inaczej.

Monitory LCD, w zależności od modelu, posiadają różną rozdzielczość natywną, a co się z tym wiąże, różną ilość pikseli i subpikseli. Dlatego też norma ISO 13406-2 podaje definicję dla teoretycznego modelu o ilości 1 miliona pikseli. W zależności od rozdzielczości naturalnej należy wyliczyć właściwą, maksymalna ilość martwych pikseli dla każdego modelu.

Przyjęte przez producentów monitorów LCD normy nie oznaczają, że w każdym monitorze pojawiają się martwe piksele lub pojawiają się w ilościach opisanych powyżej. Standard ISO 13406-2 został ustanowiony w celu podania jasnej informacji dla użytkownika, aby można było jednoznacznie stwierdzić, czy monitor jest uszkodzony, czy też nie, a co za tym idzie czy kwalifikuje się do naprawy/wymiany gwarancyjnej.

Obecnie najczęściej spotyka się monitory LCD należące do drugiej klasy normy ISO 13406-2.

Dla użytkowników monitorów LCD, którzy nie są pewni czy ich panel kwalifikuje się do wymiany gwarancyjnej, podajemy zasady obejmujące teoretyczny przykład występowania błędów matrycy w modelu 15-calowym (rozdzielczość natywna 1024x768). Przed zakupem i wysuwaniem ewentualnych roszczeń wobec producenta warto sprawdzić, czy w gwarancji nie znalazły się zapisy określające rodzaj i rozmieszczenie uszkodzonych pikseli i subpikseli. Oczywiści jeśli monitor spełnia normę ISO 13406-2, to gwarancja powinna się do tych norm odnosić, jednak nie zawsze wszystkie monitory oferowane na rynku tę normę spełniają.

Jeżeli na ekranie widzimy np.:

-1 świecący piksel lub subpiksel: monitor nie podlega gwarancji.
-2 czarne piksele, położone blisko siebie (klaster 5x5): monitor podlega gwarancji.
-2 jasne piksele, położone blisko siebie (klaster 5x5): monitor podlega gwarancji.
-3 czarne piksele: monitor podlega gwarancji.
-3 jasne piksele: monitor podlega gwarancji.
-3 kolorowe subpiksele, położone blisko siebie (klaster 5x5): monitor podlega gwarancji.
-więcej niż 5 kolorowych subpikseli: monitor podlega gwarancji.
-2 czarne piksele, 2 białe piksele, 4 subpiksele, gdy nie są położone blisko siebie (klastry 5x5): monitor nie podlega gwarancji.

Jak widać z tego przykładu maksymalna liczba martwych pikseli lub subpikseli zależy od ich wzajemnego rozmieszczenia i rodzaju. Widząc więc 1 świecący punkt możemy być pewni, że monitor na pewno nie podlega reklamacji, natomiast jeżeli jest ich więcej, należy dokładnie sprawdzić ich rodzaj i wzajemne położenie. W zależności od koloru tła, niektóre z nich mogą być mniej lub bardziej widoczne. Przykład dotyczy rozdzielczości naturalnej 1024x768. Dla innych rozdzielczości rozumowanie i kalkulacja są analogiczne.
 
Ostatnia edycja:
Do góry