Gwarancja czy rękojmia ?

Witam
Po 1,5 roku od zakupu TV65" pojawiły się jasne, pionowe pasy o szerokości ok.25 cm każdy w środkowej części matrycy, które widoczne są na ciemnym (czarnym) tle. Znikają po kilku godzinach pracy TV.
Z uwagi na rozmiar TV i ewentualną naprawę (wymiana matrycy) konieczne będzie dostarczenie TV do punktu sprzedaży lub serwisu.
Czy lepsza w tym przypadku będzie rękojmia czy gwarancja ?
 
Czy w przypadku rękojmi można coś "ujawnic" w trakcie użytkowania, tj. czegoś nie było wcześniej (od początku), a pojawiło się dopiero teraz, czy dana usterka musi byc (występowac) od początku użytkowania danego przedmiotu ?
 

przemko77

Well-known member
Bez reklam
Sam byłem ciekawy jaka jest różnica między gwarancją a rękojmią ,napisałem do UOKiK i dostałem następującą odpowiedź

Do umów zawartych od 25 grudnia 2014 r. będziemy stosowali przepisy znowelizowane ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. 2014, poz. 827). Rzeczy zakupione przed od tej daty objęte są zasadami sprzedaży i odpowiedzialności ujętymi w Kodeksie cywilnym, art. 556 i nast. Jest to odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne i wady prawne rzeczy sprzedanej.


Wada fizyczna polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową. W szczególności rzecz sprzedana jest niezgodna z umową, jeżeli:

1) nie ma właściwości, które rzecz tego rodzaju powinna mieć ze względu na cel w umowie oznaczony albo wynikający z okoliczności lub przeznaczenia;

2) nie ma właściwości, o których istnieniu sprzedawca zapewnił kupującego, w tym przedstawiając próbkę lub wzór;

3) nie nadaje się do celu, o którym kupujący poinformował sprzedawcę przy zawarciu umowy, a sprzedawca nie zgłosił zastrzeżenia co do takiego jej przeznaczenia;

4) została kupującemu wydana w stanie niezupełnym.

Sprzedawca odpowiada za wady, o ile zostały one stwierdzone przed upływem 2 lat od wydania. Sprzedawca, zgodnie z przepisem art. 558 Kc nie może wobec konsumenta ograniczyć ani wyłączyć odpowiedzialności.
 
Do góry