Mini Test Vivitek H1080FD

profitgw

Member
Z pracą w trybie 24P łączy się dość dziwne zachowanie projektora.Zaznaczam,iż oglądałem dotychczas tylko jeden film na projektorze z obsługą tego trybu,dlatego nie mogę się miarodajnie w tej materii wypowiedzieć.Nawiasem mówiąc wcale nie preferuję tego trybu i posiadając TV Sony Bravia z obsługą trybu 24P też z niego nie korzystałem.Jako odtwarzacz BD służy mi Panasonic BD60EG.W momencie próby przełączenia Panasonica w tryb 24P pojawia się informacja,że aby uruchomić tryb 24P musisz podłączyć kompatybilne urządzenie.Można więc uznać,że Panasonic nie potraktował Viviteka jako urządzenie obsługujące ten tryb.Próba przełączenia kończy się niepowodzeniem.Wpadłem na pomysł aby ten problem ominąć ,podłączając na czas przełączenia w tryb 24P Panasa do mojego TV Sony z obsługą 24P.Po przełączeniu Panasa w tryb 24P podłączyłem Viviteka i o dziwo projektor bez zająknięcia odtworzył film z materiałem w tym trybie.Obraz był pozbawiony wad.
Postaram się zgłębić ten temat.Może znaczenie ma długość kabla HDMI(projektor mam na 10 metrowym kablu HDMI a TV na 2 metrowym).Może przyczyna leży gdzie indziej.
 

flash12

New member
kabel na 100% nie ma znaczenia.
raczej jest to kwestia wymuszenia na urządzeniu sterującym (bd, czy co tam) sygnału w określonym formacie.
czym mógłby Pan sprawdzić jaki tryb pracy projektor zgłasza ?
czy jest to 24p (tego trybu nie ma w specyfikacji) czy wielokrotność jakaś, ew coś przetworzonego...
jeszcze jedno pytanie, czy próbował Pan wgrać nowy firmware ?, ew. jaką wersje firmware ma Pan w projektorze ?

pytam, bo jestem bardzo zainteresowany tym projem, potrzebuje czegoś co wyświetli obraz na ekranie 120" z 440cm.
ciekawe jak sobie z tym proj poradzi...
pzdr
 

profitgw

Member
Odpowiedzi na pytania udzielę gdy będę miał następny film do oglądniecia w formacie 24P.Przyznam się,że projektor odtworzył oglądany raz film w tym trybie ale nie pomyślałem o tym aby sprawdzić w opcji "STATUS" jak został odczytany ten materiał.Firmware jest fabryczny i nie próbowałem go zmieniać - H1080-QUCA-3X006d9.Może uda mi się coś więcej na ten temat napisać pod koniec tygodnia.Jeśli chodzi o 120 cali z 4,4 metra to niestety wg kalkulatora nawet przy max zoomie nie jest to możliwe.Dane z kalkulatora zgadzają się u mnie precyzyjnie poza przesunięciem obrazu w pionie.
 

profitgw

Member
Sorry - mała poprawka.Według kalkulatora 120 cali przy max zoomie daje minimalną odległość od ekranu 4,25 metra a z 4,40 metra osiągniesz max 124 cale.Prawdę mówiąc jednak stosowanie maxymalnego zoomu nie jest najlepszym rozwiązaniem przy optyce budżetowej klasy.Mam zoom ustawiony mniej więcej 1,03x.Przy maxymalnym zoomie obraz wydaje mi się mniej szczegółowy.
 

flash12

New member
wg moich wyliczeń, zoom będzie 1,15.
jak wg Ciebie będzie to wyglądało ?
nie mogę dalej odsunąć projektora, a ekran zmniejszać :( ...
optoma hd20 wg kalkulatora odległości bez zoomu to łyknie, ale boje się jej głośności.
rc
 

profitgw

Member
Przy zoomie 1,15 wszystko wygląda w porządku.Nie widzę specjalnej różnicy poza lekkim spadkiem jasności.Projektor ma jednak zapas jasności tak że nie jest to problem.Dopiero przy maxymalnym zoomie obraz jest jakby mniej szczegółowy.I jeszcze kilka uwag odnośnie 24P.Niestety "zonk"Każda próba wymuszenia na moim BD Panasonica trybu 24P kończy się informacją o braku kompatybilności z projektorem.Sprawdziłem jak projektor "widzi" tryb 24P wymuszony na Panasonicu moim sposobem o którym pisałem powyżej.
Po przyciśnięciu przycisku "status" informacja brzmi 1920x1080/60HZ.Obraz jest odtwarzany bez problemu,jednak nie wydaje się aby było to "oryginalne 24P"
 

flash12

New member
dzięki za info.
jeszcze pytanko jak wygląda to przetwarzanie 24>60
chodzi mi o sceny gdzie kamera jest przesuwana płynnie z boku na bok (najbardziej to widać)
w niektórych urządzeniach widać jakieś głupie klatkowania, strasznie denerwujące (jakby na ułamek sekundy kamera zatrzymywała się).
czy tutaj jest wszystko płynne ?

nawiasem podobno większość tanich projów tylko udaje 24p a elektronika i tak przetwarza to na 60klatek. (podobno właśnie optoma hd20)
pzdr
rc
 

profitgw

Member
Chodzi ci pewnie o juddering ?.Ocena tego efektu z mojej strony jest oczywiście subiektywna.Jako porównanie może mi służyć mój TV Sony W4500 w technologii lcd.Sony ma przetwarzanie MotionFlow 100HZ,które polepsza płynność.Jednak mimo tego nie dorównuje projektorowi Viviteka.Przy sygnale z BD klatkowanie jeśli w niektórych scenach występuje to jest naprawdę minimalne a może ja jestem tak wrażliwy,że ten efekt zauważam.
 

ziut

New member
zeby troche ograniczyc efekt teczy H1080FD chce zakupic ekran mattgrey 120''
pokoj dosc mocno zaciemniony tzn popielaty sufit + czarne zaslony po bokach i za ekranem.
proj bedzie oddalony od ekranu o ok 4,5m-4,7m
jaki GAIN FACTOR bedzie tu optymalny?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Zbyt dużego wyboru to raczej nie będziesz miał, typowy dla szarej powierzchni gain=0,8; według kalkulatora na PC otrzymasz 16fL jasności obrazu, czyli w sam raz. Ale dla pewności poszukałbym jakiś testów Vivitek'a z podaną rzeczywistą, zmierzoną dla ustawień kinowych jasnością projektora, i jasność obrazu przeliczył dla tej wartości.
 

profitgw

Member
Mogę służyć pewną radą.Z racji tego,iż ostatnio wykonałem dwa ekrany dla znajomych mogłem potestować mojego Viviteka z różnymi powierzchniami.Sam posiadam Screen Goo Digital Grey.Farba ta ma zmienny gain w zależności od kąta patrzenia.Według kalkulatora Screen Goo gain wynosi od 1,2 przy zerowym kącie do 0,2 przy kącie 90 stopni.Po zastosowaniu ekranu pomalowanego na bazie białej farby Dekoral Akrylit K-99 z domieszką kolorantów czarnego i żółtego(kolor końcowy z próbnika Dekoralu S-3005-R80B-ekran typowo budżetowy) obraz znacznie się przyciemnił.Ponieważ powierzchnia ta według mojego porównania do Screen Goo była znacznie ciemniejsza-może nawet ciemniejsza niż Ultra Grey zaczęło brakować trochę jasności w trybie kinowym.Następny ekran przetestowany to Screen Goo White z gain rzędu nawet 1,8 przy zerowym kącie.W tym przypadku kompletny "zonk".Vivitek jest zdecydowanie za jasny na tak jasną powierzchnię.Obraz znacznie stracił kontrastowość.Zdecydowanie nie polecam do tego projektora jasnej powierzchni.
Ponieważ nie mam problemów z tęczą nie wiem na ile zmiana powierzchni wpłynie w twoim przypadku na redukcję tego efektu.Mogę natomiast na powyższych przykładach stwierdzić,iż powierzchnia szara jest dla tego projektora zdecydowanie lepsza niż jasna.Ponieważ moje warunki lokalowe nie pozwalają oddalić projektor na odległość większą niż 4 metry mam według kalkulatora pewną nadwyżkę jasności.Z czystej ciekawości zamierzam jeszcze zrobić eksperyment z filtrem fotograficznym redukującym jasność.Doświadczenie to pozwoli odpowiedzieć na pytanie co jest lepszym rozwiązaniem dla optymalizacji obrazu ? Czy poszukiwanie odpowiedniej powierzchni projekcyjnej ? Czy być może dopasowanie do posiadanego ekranu odpowiedniej jasności źródła światła czyli lampy ?
Wiem,że wielu posiadaczy projektorów stosuje takie filtry i to z dobrym skutkiem.
Eksperyment ten zrobię ,ponieważ w dalszym ciągu poszukuję optymalnego wykorzystania możliwości tego budzetowego projektora a nie zamierzam się pozbywać swojego ekranu ,który jest naprawdę profesjonalnie wykonany nie był tani.
 

profitgw

Member
Eksperyment z filtrem fotograficznym mam już za sobą.Powiem krótko-to naprawdę znakomity sposób na optymalizację obrazu w budżetowym projektorze.
Ponieważ tak jak pisałem wcześniej z racji warunków lokalowych nie mogę oddalić projektor od ekranu na większą odległość niż 4 metry.Ogranicza to zarówno wielkość uzyskiwanego obrazu jak i jego parametry-postrzeganą czerń.Z wyliczeń według kalkulatora Projector Central miałem pewną nadwyżkę jasności.Konkretnie w moim przypadku uzyskiwałem prawie 37 foot-lambertsów przy gain Screen Goo Digital Grey rzędu 1,2 na wprost ekranu oraz około 30 fl przy kącie 30 stopni.To wielkości zbyt wysokie aby uzyskać w pełni zadawalającą czerń chociaż pierwotne osiągi nie były złe.
Postanowiłem zatem zakupić filtr fotograficzny o wymiarach zbliżonych do obiektywu projektora.Średnica obiektywu wynosi około 45 mm.Wybór padłna filtr japońskiej firmy Hoya o symbolu NDX2 i średnicy 49 mm.
Filtr NDX2 należy do rodziny filtrów szarych których zalety to neutralność kolorystyczna.To ważne gdyż w wyniku zastosowania filtra nie chciałem utracić naturalnej palety kolorystycznej.Filtry szare wydłużają czas ekspozycji w fotografii i stosowane są jest najczęściej przy fotografowaniu w słoneczny dzień.W nomenklaturze fotograficznej filtr NDX2 redukuje ilość światła o jedną przesłonę co w praktyce oznacza,że ilość światła po przejściu przez filtr zmniejsza się o połowę.Filtry serii HMC posiadają 6 powłok przeciwodblaskowych. Powłoki te zwiększają przepustowość filtra zmniejszając tym samym straty przechodzącego światła, chronią powierzchnie filtra oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia odblasków, szczególnie tych powstających między wewnętrzną stroną filtra i przednią soczewką aparatu. Zatem im więcej powłok na powierzchni filtra, tym skuteczniejsze jest ich działanie.
Ponieważ średnica filtra jest kilka milimetrów większa niż średnica obiektywu projektora musiałem zastosować mocowanie własnego pomysłu.Dorobiłem dwa malutkie zatrzaski po przeciwległych stronach filtra i założyłem go na obiektyw.
Po odpaleniu projektora mogłem przystąpić do testu.Według kalkulatora
ograniczenie ilości światła o połowę powinno skutkować podobnym spadkiem jasności obrazu.I tak też się stało.Jednak o dziwo nie stało się to kosztem jakości obrazu.Powiem więcej obraz jest znacznie lepszy niż przy testowanym uprzednio ekranie o powierzchni bardziej szarej niż Screen Goo Ultra Grey(ekran malowany dla znajomego na bazie farb Dekoral).
Przede wszystkim mimo spadku jasności obraz dalej jest żywy i szczegółowy a barwy soczyste.Poziom czerni zwiększył się w porównaniu do obrazu wyświetlanego bez filtra na ekranie Screen Goo Digital Grey.Ponieważ nie posiadam specjalistycznych mierników mogę swoją opinię opierać tylko na tym co widzi moje oko.Według mnie zastosowanie filtra NDX2 jest równoważne zastosowaniu ekranu z gain rzędu 0,6-0,8.
W sytuacji gdy posiadacie mocno świecący projektor i małe pomieszczenie możecie śmiało pomyśleć o zastosowaniu filtra fotograficznego.Dzięki temu zabiegowi przy niskim koszcie (69 zł cena filtra + 12 zł dostawa) uzyskałem lepszą czerń praktycznie bez utraty naturalności barw.
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
czy uwazasz ze zastosowanie fitra ma sens jesli projektor posiada mozliwosc regulacji przeslony ?
obydwa rozwiazania spelniaja wlasciwie te same zadania.
 

profitgw

Member
Ponieważ nie miałem dotychczas przyjemności(lub nieprzyjemności-bo też takie opinie istnieją) użytkować projektora z adaptacyjną lub regulowaną przesłoną nie mogę się oprzeć na doświadczeniach w tym zakresie.Mogę jedynie stwierdzić,iż jeżeli takich funkcji projektor nie posiada a ma jedynie możliwość "statycznej" regulacji jasności to zastosowanie filtra ma korzystne znaczenie.Wygląda to mniej więcej tak,iż zakładając filtr uzyskujesz obraz ciemniejszy z lepszym kontrastem i prawidłową tonacją barwową a zmniejszając jasność projektora uzyskujesz obraz ciemniejszy ale bez znaczącego efektu zwiększenia kontrastu.Na dodatek obraz staje się jakby "mleczny" i traci się dynamikę.Wklejam zdjęcie obrazujące działanie filtra szarego
View attachment 4341
Przynajmniej u mnie w trakcie optymalizacji obrazu w budżetowym ale naprawdę jasnym projektorze(jasność rzędu 1600 Ansi a w trybie movie 700 Ansi) pracującym w określonych warunkach lokalowych zastosowanie filtra okazało się bardzo pomocne.Na tyle pomocne ,że na pewno zdecyduję się użytkować projektor z zastosowaniem filtra.
 
Ostatnia edycja:

maracz

New member
Hmm...interesujące,warto byłoby to wypróbować,z drugiej strony patrząc mój projektor np. ma przymkniętą przysłonę , pracuje w bardzo ciemnej norze i chyba będzie ciężko cokolwiek poprawić w wyświetlaniu czerni,aczkolwiek jak mnie natchnie to może wypróbuję takowy filtr.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
czy uwazasz ze zastosowanie fitra ma sens jesli projektor posiada mozliwosc regulacji przeslony ?
obydwa rozwiazania spelniaja wlasciwie te same zadania.
Zależy od tego, w którym miejscu ścieżki optycznej jest zamontowana przesłona. Jeśli za lampą, to dodanie filtra może mieć sens. Jesli przed obiektywem, to już niekoniecznie. Tak czy siak, konieczny jest eksperyment, aby sprawdzić czy jasność za bardzo nie siądzie.
 

mat74

Well-known member
Bez reklam
rozumiem ,ze chodzi ci o to czy przeslona znajduje sie przed czy za kolem barw ?
wydaje mi sie ,ze przeslona reguluje ilosc swiatla wydobywajacego sie z projektora-wiec "przed obiektywem". regulacja swiatla lampy (czyli padajacego na kolo barwne) odbywa sie chyba przy pomocy parametru "jasnosc" ?
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Parametr jasność nie reguluje mocy (jasności) lampy, tylko poziom sygnału video.
W DLP dwie przesłony montowane są najczęściej na wejściu do ścieżki optycznej (czyli w kolejności za lampą i kołem barw, a przed komorą z chipem DMD) oraz na wyjściu tej ścieżki, czyli tuż przed obiektywem (od wewnątrz oczywista). Pojedyncza przesłona chyba najczęściej montowana jest przed obiektywem.
 
Do góry