Jak oglądacie filmy "cinemascope" (2,4:1)?

wiatrak

Active member
Bez reklam
Od niemal dwóch miesięcy, gdy na tacce odtwarzacza ląduje płyta z filmem w tytułowym aspekcie, staję na siedzeniu kanapy, sięgam ręką do pokrętła zoomu i powiększam obraz. A muszę zaznaczyć, że leniwe ze mnie bydlę, i wyczynianie takich wariacji świadczy o silnej motywacji ku temu! ;) :D Całe szczęście że optyka w Mitsu jest nie najgorsza, i nie muszę co jakiś czas poprawiać ogniskowania... :rolleyes:

A cóż to mnie tak motywuje? Ano niemal kinowe wrażenie, zawsze byłem przekonany o wyższości Świat Wielkiej Nocy, czyli obrazu panoramicznego. Nawet w czasach, gdy DVD połączone było z 21" CRT. Cokolwiek śmiesznie dla mnie brzmią narzekania świeżo upieczonych "bluryjowiczów" na czarne pasy na filmie... ;) Ale, de gustibus. :)

Oczywiście ta moja zabawa nie ma dużo wspólnego z prawdziwym CIH (*); zakres zoomu (1,2) w HC-1500 jest za mały i nie mam systemu maskującego na ekranie (regulowanych borderów). O takiej drobnostce jak soczewka anamorficzna i skaler za >> 2 000 USD przez grzeczność nie wspomnę... ;)

Filmy w 16:9 oglądam z obrazem szerokim na jakieś 176 cm, powiększone 21:9 ma szerokość około 196 cm, odległość około 2,5 m. Zmiana zoomu powoduje także pionowe przesunięcie obrazu (stały offset w stosunku do wysokości obrazu), ale tu z pomocą przychodzą opcje Menu Mitsu: pionowe przesuwanie obrazu (nie mylić z lens shiftem) oraz pamięć 3 banków nastaw. Czyli oprócz kanapowej alpinistyki muszę jeszcze dokonać jednego naciśnięcia przycisku na pilocie więcej... ;) Dzięki temu górna krawędź obrazu "trzyma się" górnego bordera, niezależnie od aspektu i wielkości obrazu. Gdy po raz pierwszy przeczytałem o funkcji "pseudo panamorph memory lens" w Panasonic'u 3000, uznałem że to genialny wynalazek, teraz tylko w tym mniemaniu się utwierdziłem.

_

Jakieś minusy tej zabawy? Oczywiście że są, jakżeby inaczej.

"Zoomowany" CIH jest dobry w projektorze FullHD, na moim 720p zaczynam nieśmiało na jasnych polach dostrzegać strukturę pikseli (z projektorem LCD zapewne byłoby znacznie gorzej), ale póki co bez specjalnej dokuczliwości. Powyższe odnosi się takze do wyświetlanego materiału, BD vs DVD.

Powiększanie zoomu powoduje pewną stratę na jasności, ale ponownie w moim przypadku, też nie tak dużą. Mały zakres zoomu oznacza małą zmianę jasności. Dodatkowo, mogę sobie śmiało na taką (a nawet większą) stratę pozwolić, za sprawą niewielkiego ekranu o białej powierzchni i sporego zapasu lumenów z HC-1500. Tak prawdę pisząc, to mój zestaw ze względu na poziom czerni jest za jasny, mniej foot Lambertów dałoby ciemniejszą czerń... :roll:

Kolejna kwestia to napisy. Przy "zoomowanym" CIH napisy giną na borderach, o ile odtwarzacz nie pozwala na ich przesuwanie lub nie są wkomponowane w obraz 2,4:1. A przeważnie nie są, raczej zajmują dolny czarny pas i nieco dolnej części obrazu. Co jest oczywiście jak najbardziej sensowne, gdy myślimy o standardowym wyświetlaczu 16:9. I tu znowu na plus wychodzi kolejna wada mojego zestawu, czyli niewykorzystanie pełnej powierzchni ekranu i brak systemu maskującego, dolny border jest kilka cm poniżej krawędzi powiększonej ramki 16:9. Gorzej jeśli napisy są u góry, co się rzadko bo rzadko, ale zdarza.

Skoro jesteśmy przy borderach, a raczej ich braku. Pomijając kwestię napisów, to jednak system maskujący by się przydał, chociaż boczne kurtyny. W końcu w ekranach bordery są nie od parady... :-|

_

Jednak pomimo w/w wymienionych wad tej zabawy, absolutnie nie mam zamiaru jej porzucać!

Prawdziwy widescreen rulez!!! :eek:k: :eek:k::eek:k: :D

_

Tymczasem zmykam na kanapę przed ekranem, liczę na odzew miłośników szerokiego ekranu... ;)

(*) CIH
Z ang.: Constant Image Height, obraz o stałej wysokości, niezależnej od aspektu (proporcji boków).
O co biega? Klik...
http://www.panamorph.com/index.html
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=830657
http://www.prismasonic.com/english/intro.shtml#2
 

rami321

New member
jak rozwiązałeś kwestie napisów? oglądasz bez czy masz możliwość przesunięcia? są w ogóle br pozwalające na przesuwanie napisów?
pozdro
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
Masz mój głos. CIH to moje marzenie i mam nadzieję je zrealizować. Problem leży w kosztach i póki co w braku odpowiedniego pomieszczenia. Do ekranu marzeń potrzebuję pomieszczenia ok. 27 m kw. Rozważam zakup zakrzywionego ekranu z Prismasonic 140 cali (szerokość ponad 3 m) 3 gain i soczewki anamorficznej. Czy kupię stelaż czy zlecę zrobienie takowego, jeszcze nie wiem. Numer z zoomem ma tę wadę, że traci się na tym ok. 20% rozdzielczości i jasności projektora . W przypadku soczewki ma się pełną rozdzielczość matrycy. Do tego dochodzi masa kłopotów z montażem soczewki, ustawieniem projektora tak, żeby optymalnie zmniejszyć kąt padania i wyśrubować gain, przy tak dużym ekranie. W grę wchodzi tylko zakrzywiony ekran, bo nie dopuszczam u siebie możliwości życia z deformacją obrazu. No i jeszcze jedno, trzeba będzie zrobić jakieś maskowanie do materiału 16:9. Kupa roboty.
Problem z napisami w blu-ray jest póki co nierozwiązany. Dopóki nie pojawi się odtwarzacz z regulacją napisów, CIH-owcy muszą na własnej skórze sprawdzać czy napisy w danym filmie pójdą na ich zestawie czy nie. Droga do prawdziwego kina w domu jest jeszcze przede mną bardzo długa, ale CIH u mnie to raczej kwestia "kiedy" niż "czy".
 

dread

New member
Bez reklam
Na szczęście dla mojego portfela nie mam możliwości na zamontowanie ekranu CIH (tylko ekran rozwijany... ale może kiedyś to się zmieni), więc póki co standardzik - czyli ekran 16:9 i pasy na filmach 2.40:1, które mi w ogóle nie przeszkadzają. Chociaż nie powiem... jakbym miał coś a'la lens memory z Panasa to na pewno ta opcja u mnie by się nie marnowała :p

Co do napisów to podobno Philips 21:9 ma wbudowaną w TV możliwość zmiany położenia napisów więc może coś w końcu ruszy w tym temacie też dla CIH'owców...
 

George_Stark

New member
Ja tez dążę do prawdziwego kina w domu. Na poważnie interesowałem się zakupem anamorficznego obiektywu, ale poniżej 10 000 zł nic nie ma. W dodatku nie ma polskiego dystrybutora firmy Panamorph - a ich obiektyw to moje marzenie :) I pewnie tylko marzenie, bo ceny sięgają kosmosu :)

Obecnie mam ekran o proporcjach 2,40:1. Obraz wyświetlany ma szerokość równą 2,40m. To maksymalna wielkość na jaką mogę sobie pozwolić.

Filmy w 16:9 zmniejszam, aby wpasowały się w ekran. Cóż, jakiś kompromis musi być. Nie powiem, ze jest to wygodne rozwiązanie, ale tragedii nie ma. W końcu, ta regulacja trwa parę sekund (zoom i ostrość) a film 2 godziny. Projektor mam na biurku, tak więc stawanie na krzesło mnie ominęło :)
Choć szkoda, że w Epsonach nie ma opcji Memory lens...
Wkurzam się jak film szerokoekranowy ma napisy wychodzące poniżej obrazu.

Obraz w formacie 16:9 mam niewielki, ale jak wyświetlam film w 2,40:1 to przez jakiś czas mam wrażenie: "wow, ale duży ekran! Jak w kinie" :) Trzeba sobie w życiu radzić nie tyle z elektroniką, co z nastawieniem psychicznym :)

Może wrzucimy fotki ze swoich kin szerokoekranowych? :)
 
Ostatnia edycja:

mat74

Well-known member
Bez reklam
no coz... mowiac szczerze nygus jestem ,wiec ogladam bez zadnych kombinacji ;) jakos przywyklem choc przyznaje , ze mnie 16:9 troche irytuje - zawsze mam wrazenie jakby mnie oszukiwali wycinajac boki...;)

1.screen 16:9 n-ka
dsc03375t.th.jpg
[/URL][/IMG]

2.screen z BD - panorama
dsc03490v.th.jpg
[/URL][/IMG]

sorki za jakosc ,ale robione "w biegu" z reki
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Niemal dziesięć lat temu, "American Beauty" w kinie też było panoramiczneeee, a nie 16:9... :) A propos napisów i wspomnianego filmu. Podpieram się angielskimi (co za idiota wydał tę perełkę z lektorem za to bez polskich napisów??? :( :evil: ), i tak się składa że umiejscowione są w polu obrazu 2,4:1. :)

"wow, ale duży ekran! Jak w kinie".

Dokładnie o to chodzi! A ja mam to wrażenie przez cały film, nie tylko przez jakiś czas... :rolleyes: :D
___

@rami321

Może nie wysłowiłem się wystarczająco jasno... ;) Oglądam z napisami, bez możliwości ich przesunięcia. Używam ekranu Optoma DS9092 o przekątnej 92", lecz nie wykorzystuję jego całej powierzchni. Obraz 16:9 jaki wyświetlam, ma 82". Przy powiększeniu na maksa, od dolnej krawędzi obrazu 2,4:1 do dolnego bordera mam jakieś 30 cm, na tej "szarzyźnie" mieszczą się dolna kaszeta (czarny pas "letterbox'a") wraz z napisami. Problem jest jedynie z napisami u góry (rzadko występują, ale bywają), jak wspomniałem wcześniej górna krawędź obrazu (zarówno 16:9 jak i 2,4:1) przylega do górnego borderu. Stwarza to także problemy z widocznością elementów OSD odtwarzacza... :roll:
___

@rami321, dread

Z przesuwaniem napisów w BD może być większy problem niż w DVD, cytat z nieoficjalnego FAQ'a Oppo BDP-83:

"Why is it so difficult to shift subtitles on Blu-ray?
Although it is possible to shift subtitles on DVD, this is much more difficult on Blu-ray.
Subtitles are part of the "protected video path" which is cryptographically protected. A vendor would need permission and certified code from the BDA to break into the path and adjust the subtitles. So far, this support has not been forthcoming.
It is another consequence of Digital Rights Management.
Since subtitles occupy a tiny amount of disc space, the studios could easily provide alternative subtitle tracks shifted into the image area, but this practice has not been widely adopted. Immortal Beloved is a title that does it this way."



Jeśli chodzi o ten TV Philipsa, to przypuszczam iż raczej dotyczy to tzw Closed Captions (zawartych w sygnale video, jak np. teletekst). Za to jak dobrze kojarzę zapowiedzi nowych odtwarzaczy BD Philipsa, miały one mieć (lub chociaż szczytowy model) funkcję przesuwania napisów, właśnie pod kątem współpracy z owym TV.


Jeśli się nie mylę, to niektóre odtwarzacze sieciowe oferują taką możliwość, rozwiązaniem jest wiec zripowanie płyty na dysk twardy, ściągnięcie napisów z netu (napisy PGS wciąż nieco kuleją, chociaż sytuacja się poprawia) i odtwarzanie w takiej kombinacji.


___

@Tidus

O ile CIH zawsze wydawało mi się sensowne, żeby nie napisać jedynie słuszne, o tyle soczewka anamorficzna już mi coś nie pasuje.

Uważam argument o wykorzystaniu pełnej rozdzielczości projektora za nieco naciągany, a skalowanie bluryja to dla mnie perwersja... ;) Można założyć że na dziś w warunkach domowych BD stanowi pewien wzorzec, a tu skalowanie wzorca? :roll: Nie ma dupy z Gwadelupy, muszą być z tego jakieś artefakty. Jeśli chodzi o rozdzielczość (czyli szczegółowość obrazu), to przy anamorficznej kompresji / ekspansji obrazu i tak tracimy na rozdzielczości źródła (czarne pasy). Dawniej, dla projektorów z 480, 576 czy nawet 720 liniami obrazu wykorzystanie pełnej rozdzielczości panela było całkowicie uzasadnione. Lecz dziś, przy współczesnych panelach 1080p o dużej aperturze nie sądzę aby miało to aż takie (lub jakiekolwiek) znaczenie.

Co innego kwestia jasności, tu soczewka anamorficzna ma oczywistą przewagę, wykorzystanie pełnej powierzchni panelu w opozycji do zoomowanego CIH, gdzie podwójnie tracimy na zoomie i niepełnym wykorzystaniu powierzchni przetwornika obrazu. Co jak wcześniej wspomniałem nie musi stanowić problemu, zależy od jasności zestawu ekran - projektor.

Oczywiście tak se gdybam, bo na oczy Panamorpha nie widziałem... :rolleyes:

Cine4Home przeprowadziło test Panasonica 3000 i soczewki Schneider'a z napędem (cena: kilka tysięcy EUR), i konkluzja jest raczej na plus Memory Lens, nawet bez brania pod uwagę kosztów. :rolleyes:
http://www.cine4home.de/Specials/PT3000-LensMemory/Lensmemory.htm

Odnoszę też wrażenie, że w świętej wojnie zoom vs anamorph lens (tak tak, jest taka zagramanicą... ;) ) argumenty strony anamorficznej wynikają z zagrożenia całkiem intratnych interesów sprzedawców i instalatorów. Bo nagle się okazuje że nie trzeba wydawać tysięcy dolarów, a wystarczy pokręcić zoomem lub jak w Panasie nacisnąć guziczek na pilocie? ;) Oczywiście w druga stronę też można insynuować, przychodzi tu taki biedak co nie widział na oczy obrazu z soczewki za kilka kilo$ i się usprawiedliwia zoomem... ;)

Jakby nie było, CIH jest the best!
 

dread

New member
Bez reklam
wiatrak napisał:
Z przesuwaniem napisów w BD może być większy problem niż w DVD, cytat z nieoficjalnego FAQ'a Oppo BDP-83:
Wiesz jak to jest - jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie i to zrobi :)
W recenzjach tego TV Philipsa piszą o przesuwaniu napisów zarówno z dvd i bd.

edit: No i faktycznie w BD Philipsa jest też ta funkcja - BDP9100, BDP3000

Teraz tylko czekać aż konkurencja zmałpuje pomysł Philipsa.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Hmmm, ciekawe jakim cudem TV przesuwa napisy BD i DVD? Muszę pogooglac bo mnie to ciekawi, na zdrowy rozum jest to niemożliwe. Jedyna opcja to przesuw napisów zawartych tylko na czarnych pasach, ich "ekstrakcja" z sygnału i "wklejenie" w ramkę obrazu 2,4:1... :?:

A co do odtwarzaczy to wydaje się funkcją konieczną dla Philipsa, ze względu na wspomniany TV. A konkurencja? Jedynie ta elitarna, może aktualizacja firmware Oppo?
 

Tidus1024

New member
Bez reklam
Wiatrak: nie czytałem wcześniej tego artykułu na cine4home i przyznam, że nieźle mi namieszał w głowie. Tak mi namieszał, że chyba zmienię plany. Zastanawiam się tylko jak dalece jestem w stanie zrezygnować z lumenów. Planowałem 140 cali 3 gain - jeśli miałbym to zoomować,to byłby to obraz 145 calowy 16:9. Masakra dla każdego sprzętu. Szczególnie po 1 tysiącu godzin na lampie. Wprawdzie gain sporo daje, ale już ustawienie projektora, żeby go maksymalnie wykorzystać jest bardzo karkołomne. Duży zoom wymaga maksymalnego przybliżenia do ekranu, który to z kolei zwiększa szerokość kąta padania światła do widowni zmniejszając gain. Koszt soczewki jest oczywiście na tyle duży, że za tę kwotę mógłbym sobie kupić ok. 5 lamp. Coś jednak czuję, że zdecyduję się na rozwiązanie Georga z płaskim ekranem wide + maskowanie do 16:9.
 
Ostatnia edycja:

George_Stark

New member
Tak to wygląda u mnie. Muszę zrobić maskownice do 16:9 i na trochę mi wystarczy.

Fotka robiona z ręki po ciemku bez flasha, tak więc proszę, nie zwracajcie uwagi ja jakość obrazu. Projektor stoi na przeciwko ekranu na wysokości ok. 1 m.

Pokój również nie skończony. Pracuję nad tym, tylko coś wolno mi idzie :)

Zrobię jeszcze inne fotki, ale tym razem z HD (jedna w 2,40:1 a druga 16:9).
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    99,8 KB · Wyś: 174
  • 2.jpg
    2.jpg
    93,9 KB · Wyś: 220
  • 3.jpg
    3.jpg
    98,7 KB · Wyś: 185
Ostatnia edycja:

Buti

New member
Rozwijany border

Cześć.
Na początku roku zrobiłem rozwijaną roletę na górze ekranu z czarnym borderem. Można dostosować border do dowolnego formatu. Skład:
- kodura (czarny materiał taki jak na plecaki, sztywny i w miarę wytrzymały),
- mechanizm rozwijania z rolety i aluminiowa rurka.

 

BARABARA

Banned
1- Kombinowanie z anamorphic lens to wg. mnie przerost formy nad treścią
Obraz 2.39 : 1 nie zajmuje całego panelu, a tylko (dla uproszczenia) 1920x800 pikseli.
Należy więc go elektronicznie rozciągnąćw pionie na całą matrycę, aby
następnie korygować to optyką ... skórka za wyprawkę !

2 - jeżeli masz miejsce na ekran, powiedzmy 2.5 metra, to aby zachować
uniwersalność i nie kosmiczny koszt instalacji, należy użyć klasycznego
ekranu 16:9 i wspomagać się ruchomym borderem w pionie . Budowa
takiego samego ekranu (2.5 m) w proporcjach 2.39:1 i maskowanie
poziome dla 16/9 nie jest już tak atrakcyjne i wymaga ciągłej zabawy
przy projektorze, poza tym obraz jakiś taki malutki.

3- napisy można podnieść do góry przy pomocy TSMuxera - jak ktoś musi.

4 - pomaluj tą białą rurkę pod ekranem Optomy na czarno - będzie ciekawiej
 

Buti

New member
"4 - pomaluj tą białą rurkę pod ekranem Optomy na czarno - będzie ciekawiej"
:D Ta rurka jest ostatnim z najsłabszych ogniw tego zestawu. Od czasu jak kupiłem ekran optomy nigdy do głowy mi nie przyszło by zmienić jej kolor... tym bardziej teraz dla kogoś.:)

Dodam do mojego poprzedniego posta, że oczywiście takie rozwiązanie zobowiązuje do zwijania i rozwijania borderu przed projekcją, natomiast od strony samego projektora jest to wybór zaprogramowanego ustwienia w przypadku formatu 16/9 lub ustawienia z zaprogramowanym przesunięciem obrazu do dolnej krawędzi. W przypadku ciemnych scen (ciemniej w pokoju) rownież można zaobserwować na czarnym górnym borderze rozjaśniony lekko pas (część ekranu 16/9 ktora jest maskowana). Sam nie podejrzewałem, że "czerń z projektora" będzie widoczna na czarnej kodurze w postaci jaśniejszego odcienia - myślałem, że to światło zostanie całkowicie pochłonięte.
 
Ostatnia edycja:

Tidus1024

New member
Bez reklam
Barabara: uch, gdyby wybór był tak prosty jak piszesz, to nikt nie fatygowałby się i nie kupował soczewek. Problem w tym, że światło w projektorze jest bezcenne, a zoomowanie znacznie je ogranicza.
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Szczególnie gdy się myśli o 140 calach, lumenów nigdy za wiele... :D

BARABARA napisał:
...należy użyć klasycznego ekranu 16:9 i wspomagać się ruchomym borderem w pionie. Budowa takiego samego ekranu (2.5 m) w proporcjach 2.39:1 i maskowanie poziome dla 16/9 nie jest już tak atrakcyjne i wymaga ciągłej zabawy przy projektorze, poza tym obraz jakiś taki malutki...
No właśnie sęk w tym, że obraz 2,4:1 jest taki fajnie duży! ;) A zastosowanie ruchomego borderu w pionie daje tylko zamaskowanie czarnych pasów, a nie o to tu chodzi... :)

Zabawy przy projektorze też nie ma za dużo, nie wiem jak w innych, ale w HC-1500 przesuwanie dźwigni na pokrętle zoomu działa bardzo pewnie, niemal jak przełącznik hebelkowy a nie pokrętło. A jak wspomniałem wcześniej, ostrość przy tej okazji mi się przez te dwa miesiące nie zmieniła.
:eek:k:
 

Buti

New member
"No właśnie sęk w tym, że obraz 2,4:1 jest taki fajnie duży! :wink: A zastosowanie ruchomego borderu w pionie daje tylko zamaskowanie czarnych pasów, a nie o to tu chodzi... :)"

W wypożyczalni jak zobaczę interesujacy tytuł a na odwrocie jest informacja, że film jest właśnie w takim formacie to tym bardziej chce się oglądać ten film. :D
To może to o co tu chodzi powinno być w temacie jak ogladać film 16/9 na formacie 2.4:1 a to o co mi chodzi jest jak najbardziej w temacie tego tematu? :D
 

wiatrak

Active member
Bez reklam
Buti napisał:
...Sam nie podejrzewałem, że "czerń z projektora" będzie widoczna na czarnej kodurze w postaci jaśniejszego odcienia - myślałem, że to światło zostanie całkowicie pochłonięte.
Chyba czarny welur jest jednak najlepszy... Oryginalny border Optomy "pochłania" światło napisów dokładnie.

A skoro o "nie całkiem czarnym borderze" mowa, przy okazji problemów z napisami pomyślałem sobie o jakiejś cienkiej płycie pomalowanej czarnym akrylem. Białe napisy mogą być całkiem czytelne na takim borderze... ;) Gorzej, jeśli napisy będą zajmowały zarówno czarny pas jak i część obrazu, wtedy zupa blada, zbyt różne tło dla napisów...
 
Ostatnia edycja:
Do góry