Hc1100 Czy efekt tęczy jest intensywny?

Buti

New member
Witam.
Już prawie zdecydowany jestem na zakup HC1100 ale nigdzie nie mogę go spotkać w sklepie by samemu ocenić czy RBE (rainbow effect - efekt tęczy) jest intensywny i widoczny.
Tutaj link do świetnego przykładu symulacji takiego efektu (rozszczepienie kolorów na krawędziach przesuwanego górnego tekstu).
http://www.breakitdownblog.com/what-does-the-rainbow-effect-rbe-look-like/
Niektórzy mówią, że widoczny jest on sporadycznie (tylko przy kontrastowych scenach np. biały obiekt na czarnym tle) ale tak samo mowiono o green ghosting w plazmach a niestety występuje on nawet na meczu piłki nożnej i powolnym ruchu ;/ - fakt faktem nie każdy to widzi.
Tutaj link do opisu problemu z przykładowym filmikiem jak wygląda green ghosting podczas gry (zielone i niebieskie krawędzie na łuku w grze Gears of Wars podczs szybkiego rozglądania się w prawo i w lewo).
http://www.hdtvtest.co.uk/news/2007/04/01/plasma-phosphor-trail/

Podsumowując. Efekt rozszczepienia kolorów (RBE) występujący przy projektorach DLP jest jak wynika z przykładów podobny do efektu green ghosting na plażmie, który bardzo przeszkadza. Dlatego mam pytanie do użytkowników projektora hc1100 lub podobnych DLP z czterokrotną predkością koła barwnego czy przy szybkim ruchu kursora od myszki, lub okna na czarnym tle zauważają rozszczepienie kolorów na krawędziach konturów tych obiektów. Może dacie jakiś filmik lub potestujecie na gierce Gears of Wars lub nawet czymś innym co mogło by uwidocznić efekt tęczy i ocenić jego intensywność
Pozdrawiam.
 

ipkiss

New member
troche sam sobie odpowiedziales - "fakt faktem nie każdy to widzi". Na efekt tęczy niektórzy są podatni i to widzą a nawet ich to denerwuje lub przeszkadza, a inni nie. Dla podatnych na ten efekt predkosc x5 tez nie pomoze.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
To pierwsze - efekt tęczy, nie zależy tylko od prędkości obrotu koła segmentowego.
Po drugie - wszystkie znane mi projektory DLP, z którymi miałem styczność - tj. Infocus IN78, Mitsubishi HC3100, Optoma H79, Optoma HD73 posiadały tą przypadłość.
Doskonałym sprawdzaniem jest często dodawana na początku płyt DVD plansza testowa (czarne tło, pojawiające się białe napisy) z reklamy THX.
Po trzecie - w praktyce, tj. przy oglądaniu filmów, ten efekt występuje tak rzadko, że ja bym go bagatelizował.
I najważniejsze wg mnie:
- problem w technologii DLP nie jest efekt tęczy, ale sposób wyświetlania obrazu, tj. zamiana obrazu czarno-białego za pomocą tysięcy miniaturowych lusterek, poprzez obracające się koło barwne na obraz kolory.
Są ludzie, i niestety ja się do nich zaliczam, którzy są podatni. Tego efektu nie widać przy oglądaniu, a objawia się bólem głowy lub jakby lekkim otępieniem po dłuższym oglądaniu.
 

tomek67

New member
Meloman69 napisał:
Są ludzie, i niestety ja się do nich zaliczam, którzy są podatni. Tego efektu nie widać przy oglądaniu, a objawia się bólem głowy lub jakby lekkim otępieniem po dłuższym oglądaniu.
No właśnie dla mnie też oglądanie było nieco męczące,
jeśli chodzi o ten aspekt to LCD jest the best;)
 

Buti

New member
Witam.
Wszystko przygotwałem już w pokoju pod projektor - korytka na kable pod sufitem itp. a tu znowu nie mogę się zdecydować. To jest chyba największy problem, że nie mam możliwośći sprawdzenia jak dane modele działają w raktyce. Mieszkam niedaleko Katowic - może doradzicie gdzie można taki i podobne modele zobaczyć?
Przekonałem się do DLP ze względu na lepszą czerń a co za tym idzie głębię. Gdyby nie RBE to już bym zamówił w ciemno. ;/ Alternatywa to wyłącznie projektor LCD niestety tutaj dochodzi więcej czynników, które musiałbym sprawdzić: czerń i ewentualne występowanie smużenia. Może w sklepach dla i nie dla idiotów coś zobaczę ale wątpię.
Dzięki za zainteresowanie tematem.
Nadal czekam na opinie osób, którzy przetestowali efekt BRE u siebie.
 

paprykarz18

New member
Ja wyszedłem z założenia, iż filmy oglądam, aby się zrelaksować, a nie żeby się zmęczyć i mieć później bóle głowy. Od samego początku w ogóle nie interesowały mnie projektory DLP. Nie tylko ze wspomianych wcześniej względów. Lampa w DLP bardziej się grzeje, projektory są bardziej awaryjne, a obraz podobno mruga, gdy patrzymy na nieruchomy przedmiot.
Wybrałem projektor LCD. Wolałem nie ryzykować. Lepsza czerń nie była tego warta.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Buti napisał:
Witam.
Wszystko przygotwałem już w pokoju pod projektor - korytka na kable pod sufitem itp. a tu znowu nie mogę się zdecydować. To jest chyba największy problem, że nie mam możliwośći sprawdzenia jak dane modele działają w raktyce. Mieszkam niedaleko Katowic - może doradzicie gdzie można taki i podobne modele zobaczyć?
Przekonałem się do DLP ze względu na lepszą czerń a co za tym idzie głębię. Gdyby nie RBE to już bym zamówił w ciemno. ;/ Alternatywa to wyłącznie projektor LCD niestety tutaj dochodzi więcej czynników, które musiałbym sprawdzić: czerń i ewentualne występowanie smużenia. Może w sklepach dla i nie dla idiotów coś zobaczę ale wątpię.
Dzięki za zainteresowanie tematem.
Nadal czekam na opinie osób, którzy przetestowali efekt BRE u siebie.

Rejon Katowic:
- Audiostyl przy Ikei i Agacie - w salce pokazowej mają Epsona TW1000,
- MegaHz na Słowackiego w Katowicach - kilka modeli - Infocusy, Hitachi i coś tam jeszcze. Mają salkę projekcyjną, całkiem udaną.
- Inter-type w Mysłowicach - wszystkie Optomy,
- Studio hi-fi u "Belga" - ich salka projekcyjna to porażka, nie wiem czym teraz handlują.

A propos smużenia w projektorach LCD - podasz może źródło informacji, bo jak żyję, nigdy mi się nie zdarzyło zauważyć takiego efektu, nawet na Sony HS-1.
Poza tym powtarzasz obiegowe opinie o czerni w projekorach LCD. A czasy się zmieniają. Sposób wyświetlania czerni zależy od dwóch kontrastów - ANSI i on/off. Pisałem o tym.
Na żadnym projektorze LCD oraz DLP nie uzyskasz smolistej czerni.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Dodam do wątku o smolistej czerni.
Otóż - nie istnieje w fizyce coś takiego jak ciemne światło. Na czarne polae zarówno w LCD, jak i DLP zawsze pada wiążka światła. Im lepszy projektor, tym ona jest słabsza. Poza tym można sobie jeszcze pomóc dynamiczną przesłoną.
W matrycy LCD nie da się wyłączyć pikseli, można je tylko przygasić. W kineskpach CRT piksele można było gasić - powstawał więc efekt "smolistej czerni". Podobnie zresztą działają projektory CRT.
Całkiem niezłą czerń podobno posiada technologia I-DLA, ale nigdy jeszcze nie widziałem jej w akcji.
 

Buti

New member
Witam.
Meloman69,
Przypomniałeś mi informacje o uzyskiwaniu czerni ale ja ani razu nie użyłem słowa smolista czerń a jedynie użyłem określenia lepsza czerń w DLP od LCD. Oczywiście mowa o przedziale cenowym w okolicach ceny modelu HC1100. Wyrażając to w liczbach to np. optoma hd70 uzyskuje konrast ok 600:1 a sanyo z-5 290:1 w warunkach statycznego kontrastu bez przysłony (źródło: audio video "3LCD kontra DLP"). Z przysłoną więcej 700:1 ale oczywiście nie o taki kontrast chodzi bo w scenach z jasnymi obszarami kotnrast jest ten niższy. Przysłona nie pomaga w ciemnych scenach bo wówczas obraz jest za ciemny - opinia użytkownika epsona tw700, który również ma automatyczną przysłonę jak z-5. Nie porównuję tu modeli a mówię o efekcie zastosowania przysłony.

Co do smużenia. Oto cytat w podsumowaniu epsona TW700:

"Na wejściu HDMI nie występuje overscan (obraz odtwarzany
w całości, bez utraty choćby pojedynczych
pikseli), niestety na wejEciu YPbCr – już tak. Ruch
oddawany był płynnie, rwnież na materiale 60 Hz.
Niestety dało się odnotować lekkie smużenie (test​
wahadła z płyty PFP)." - źródło: audio video "Projektor z ambicjami".
Stąd moje wątpliwości co do smużenia. Osobiście jeszcze widziałem na youtub filmik z panasa ax100 jak gościu grał w call of duty. Występowało tam strasznie rozmazanie przy ruchu i obrotach - aż strach, ale oczywiście nie mam pewności, że takiego rozmazania nie wprowadziła kamera, którą był kręcony filmik. Wspominam o tym dlatego, bo to wzbudziło we mnie podejrzenia dotyczące występowania takiego efektu w projektorach 3LCD. Również wyczytałem wiele opini, że w projektorach 3LCD smużenie nie występuje. Stąd też pytanie do użytkowników na tym forum o wyrażenie opinii czy ich projektory smużą.

Dzięki za info o sklepach. Jutro poszukam na necie numerów tel. podzwonię i może jeszcze uda mi się w sobotę do jakiegoś wybrać na prezentację.
Pozdrawiam.
Nadal czekam ze strony użytkowników na ewentualne wrażenia i testy efektu tęczy na projektorach DLP.
 
Ostatnia edycja:

Meloman69

New member
Bez reklam
Właśnie dynamiczna przesłona pomaga w ciemnych scenach (wtedy może się zamknąć), ale i jasnych (wtedy może się otworzyć).
Problem pojawia się kiedy w scenie jest jednocześnie i jasno, i ciemno. Przesłona przecież nie może być równocześnie i otwarta, i zamknięta.
Smużenie wg mnie nie jest problemem projektorów LCD. Mnie nigdy nie udało się takiego zjawiska dostrzec, choć jestem na takie sprawy uczulony.
Wg mnie poziom czerni pomiędzy LCD i DLP przy oglądaniu filmów jest zbliżony, może się różnić niuansami.
Co do kontrastów to polecam artykułów (po niemiecku) na www.cine4home.de (ansi vs on/off). Wnioski są ZASKAKUJĄCE!
 

Buti

New member
Witam.
Byłem w Mega Hz w Katowicach i testowałem pod kątem i efektu tęczy Infocusy IN72 i IN78 (DLP) oraz pod kątem czerni Tw700 (LCD). Pierwszy test polegał na przesuwaniu białego prostokąta na czarnym tle. Podłączenie poprzez s-video do laptopa (niestety mam w lapku wyjście vga a w infocusach jest wejście dvi) w rozdzielczość 800x600 - obraz był rozmyty.
Efekt:
Już przy lekkim, powolnym ruchu białego prostokąta wyraźnie widać, że jedna jego krawędź jest zielkonkawa a druga niebieskawa. W takim samym stopniu dotyczy to modelu IN72 jak i IN78. Podobnie wygląda to w plazmach ale na nich takiego testu nie przeprowadzałem. Niestety nie wiem jak to wygląda przy podłączeniu przez vga w natywnej rozdzielczości. To będę musiał jescze gdzieś sprawdzić i ocenić.
Jeśli chodzi o czerń to epson tw700 z wyłączonym IRIS na ustawieniach standardowych TheatreBlack1 lub 2 jest przeciętny - spodziewałem się czegoś lepszego w dodatku rogi świecą jaśniej. Zaznaczam jednak, że nie bawiłem się ustawieniami by spróbować tą czerń pogłębić. Zauważyłem dodatkowo, że w tych trybach epson jest naprawde cichy ale znowu nie wiem czy jak tak pochodzi godzinę to sie wiatrak sam nie załączy.

Teraz będę polować na Optomę hd70 lub mitsu hc1100 by przeprowadzić taki sam test. Przydała by mi się jeszcze próbka meczu piłkarskiego w wysokiej rozdzielczości celem podjęcia ostatecznej decyzji.
Jeszcze nie postawiłem ostatecznie krzyżyka na technologii DLP ze względu na to, że czerń w LCD już na pierwszy rzut oka trochę rozczarowuje.
Pozdrawiam.
 
Ostatnia edycja:

Meloman69

New member
Bez reklam
Kabel s-video nie jest dobrym rozwiązaniem do testowania efektu tęczy.
Przecież są nawet przejściówki VGA-DVI.
Wg mnie - test jest mało wiarygodny.
Poza tym wg mnie większość projektorów DLP w Twoim teście polegnie.
Na Optime H79 efekt tęczy był widoczny na planszy THX, a w czasie testowania (tylko filmy), ani razu go nie dostrzegłem.
Koniecznie odwiedź Mysłowice...
Mitsubishi to chyba najbliżej we Wrocławiu - Cinematic.
Jest chyba jeszcze jakiś sklep w Tychach, ale oni chyba nie mają salki prezentacyjnej.
 

Meloman69

New member
Bez reklam
Dodam, że używanie projektora LCD bez dynamicznej przesłony mija się z celem. Testy więc także należałoby wykonać z włączoną przesłoną.
Równomierność oświetlenia obrazu najlepiej sprawdzać na czarnej planszy. Jeżeli jednak gołym okiem, potrafisz wychwycić różnice pomiędzy środkiem i rogami obrazu, to wg mnie trafiłeś na wadliwy egzemplarz... lub masz rewelacyjnie czuły wzrok.
 

Buti

New member
Witam.
Na wizytę w Mysłowicach już się umawiam i dojdzie do skutku po świętach.

Czerń w TW700 testowałem na czarnej planszy. Załączałem i wyłączałem auto iris i różnica jest bardzo duża, jednak tak jak już wcześniej pisałem i potwierdzają to różne testy porównawcze - w scenach z jednocześnie wyświetlanymi jasnymi i ciemnymi obszarami poziom czerni sprowadza się do takiego jaki widać przy wyłączonej opcji auto iris.
Nierównomierne podświetlenie właśnie wychwyciłem na czarnej planszy.

Zdaję sobie sprawę, że s-video to nienajlepszy sposób na testowanie i w sumie mam nadzieję, że podłączenie po vga poprawi sytuację. Natomiast jeśli chodzi o przejściówkę dvi to proszę o sprostowanie jeśli się mylę ale jeśli dvi jest na wejściu do projektora to jest to wejście cyfrowe i nie mogę użyć przejściówki z vga na dvi. Mógłbym to zrobić gdyby sytuacja była odwrotna i w projektorze było by vga a w laptopie dvi. Bo karty graficzne są tak konstruowane, że umożliwiają puszczenie sygnału analogowego przez port z gniazdem dvi. Słowem sygnał z komputera wychodzi analogowy na gnieździe dvi.

Pozdrawiam.
 

tomek67

New member
Meloman69 napisał:
Dodam do wątku o smolistej czerni.
Otóż - nie istnieje w fizyce coś takiego jak ciemne światło. Na czarne polae zarówno w LCD, jak i DLP zawsze pada wiążka światła. Im lepszy projektor, tym ona jest słabsza. Poza tym można sobie jeszcze pomóc dynamiczną przesłoną.
Oj to czarne światło bardzo by się przydało ;)
Znajomy kolega bardzo ma chęć na projektor,
ale chciałby, zeby w biały dzień dawał idealny obraz.
Może jak opracują projektory 4xLCD z ciemnym światłem w czwartym panelu to będzie to możliwe ;);)
 
Ostatnia edycja:

Meloman69

New member
Bez reklam
tomek67 napisał:
Oj to czarne światło bardzo by się przydało ;)
Znajomy kolega bardzo ma chęć na projektor,
ale chciałby, zeby w biały dzień dawał idealny obraz.
Może jak opracują projektory 4xLCD z ciemnym światłem w czwartym panelu to będzie to możliwe ;);)

Tylko czy wtedy nie zatraci się pewna magia kina?
Dodatkowo kwestia konieczności zaciemnienia pomieszczenia niejako wymusza skupienie się na filmie.
Zresztą bardzo dobrze!
To ma być pewnego rodzaju seans, spektakl, a nie rutynowo odbębniana czynność.
 

Buti

New member
pisk,
Nie masz racji. Jeśli w tym projektorze jest złącze DVI-I, to możesz użyć przejsciówki VGA-DVI.
Racja, można puścić analog na to wejście dvi. Ściągnałem instrukcję do ifnocusa, w której napisano:
You can connect a computer’s VGA connector to the [FONT=KOPBD D+ Gill Sans,Gill Sans]M1-DA/DVI [/FONT]input on the projector using an M1-A cable.
Niestety kolo w sklepie nie miał przejściówki dvi/vga ani vga/component, wtedy spróbowałbym w ciemno.

Meloman69,
To pierwsze - efekt tęczy, nie zależy tylko od prędkości obrotu koła segmentowego.
Po drugie - wszystkie znane mi projektory DLP, z którymi miałem styczność - tj. Infocus IN78, Mitsubishi HC3100, Optoma H79, Optoma HD73 posiadały tą przypadłość.
Generalnie ciekaw jestem czy intensywność efektu tęczy zmniejsza się ze wzrostem prędkości koła barwnego. Taki hc3100 można przełączyć w tryb 5-krotnej prędkości. Była jakaś różnica?


 

Meloman69

New member
Bez reklam
Kiedyś rozmawiałem na ten temat z właścicielem Cinematicu. Wg niego efekt tęczy zależy przede wszystkim od dwóch czynników:
- prędkości koła obrotowego,
- budowy samego koła, w tym liczby kolorowych segmentów.
Widzę, że temat jest dla Ciebie istotny. Warto skontaktować się z Panem Andrzejem. Telefon lub email na ich firmowej stronie.
To bardzo uczynny, młody człowiek. Na pewno doradzi i odpowie, na wiele spraw.
 
Do góry