Panasonic PT-AE1000U kontra Sony VPL-VW50 HD

Tashi

New member
Przymierzam sie do zakupu projektora przeznaczonego do projekcji fotograficznych. Czy ktos z uczestnikow forum mial doczynienia z jednym, a moze dwoma z ww. projektorow?
Cena jest dosc podobna, parametry tez. Ciekaw jestem jakie mielibyscie uwagi wzgledem tych stosunkowo nowych konstrukcji.
 
Ostatnia edycja:

scott

New member
Panasonic AE1000 ma jedno z ustawień kalibrowane do D65 czyli 6500K a jeszcze inne ustawione na 6300K według standardu Cinema Distribution Master (DCDM).
Sprawdź ceny w Stanach.
 

Tashi

New member
Sprawdzalem, zawsze sprawdzam :) Do konca czerwca mozna Panasonica kupic za 3000$ (z podatkami wlacznie), Sony w zasadzie niewiele ponad 3500$ stale. Nie ma rady, bede musial zobaczyc obraz na zywo i porownac na miejscu - w fotografii ( a do tego glownie potrzebuje projektora) to najlepszy wyznacznik - poza radami doswiadczonych uzytkownikow.
 

Tashi

New member
Ja juz sie wstrzymuje od 3 lat ;)
Teraz mam dostac budzet na taki wydatek od firm, z ktorymi pracuje - poza projektorem planuje kupic przynajmniej jeden ekran (i tu pytanie czy przy jasnosci 900/1100 lumenow projekcja tylna to nie mrzonka, oczywiscie przy zalozeniu, ze fotografie wyswietla sie przy bardzo duzym zaciemnieniu sali).
Moze zaczekam do okolic wrzesnia, ale raczej nie dluzej.
Szukam w Polsce dobrych ekranow do projekcji tylnej i przedniej. jeden mnejszy - ok. 180x300cm drugi wiekszy ok. 270x500. Stelaz moge zrobic sam.
 

scott

New member
Tashi napisał:
Ja juz sie wstrzymuje od 3 lat ;)

haha :D

Tashi napisał:
Teraz mam dostac budzet na taki wydatek od firm, z ktorymi pracuje - poza projektorem planuje kupic przynajmniej jeden ekran (i tu pytanie czy przy jasnosci 900/1100 lumenow projekcja tylna to nie mrzonka, oczywiscie przy zalozeniu, ze fotografie wyswietla sie przy bardzo duzym zaciemnieniu sali).
Moze zaczekam do okolic wrzesnia, ale raczej nie dluzej.
Szukam w Polsce dobrych ekranow do projekcji tylnej i przedniej. jeden mnejszy - ok. 180x300cm drugi wiekszy ok. 270x500. Stelaz moge zrobic sam.

Panasonic (podobnie jak inne projektory) w trybie 6500K daje niewiele światła, cóż można oczekiwać po stusześćdziesięciopięciowatowej żarówce ;) - wystarcza na 100" ekran który ma gain ok. 1.0, czyli taki jak biała matowa ściana. przy ustawieniu projektor maksymalnie blisko ekranu (zoom 1.0), starając się używać jak najmniej lens shift.

można spokojnie kupić ekran około 106", biały i gain np. 1.2 - większy gain da wprawdzie jaśniejszy obraz, ale znacznie zmiejszą się konty, w ramach których taki jaśniejszy obraz występuje. szary ekran może spowodować w tym przypadku i przy takiej przekątnej ciemniejsze biele.
tylna projekcja może być super. do ekranów o tak dużych przekątnych jak napisałeś musisz dołożyć jedno "0" do ceny...
;)
 

ar2

Wsparcie
Członek Załogi
HD Squad
Miałem okazję przyjrzeć się z bliska temu Panasonic'owi, niestety nie mogę wypowiedzieć się w kwestii Sony'ego.

Panasonic dawał radę jedynie w pełni zaciemnionym pomieszczeniu, w przypadku gdy na sali zapaliło się jakiekolwiek światło obraz zaczynał się zlewać i wyglądać nieatrakcyjnie.
 

Tashi

New member
Prosze brac pod uwage, ze bede traktowal ten projektor jako zamiennik analogowego projektora do slajdow, a slajdy wyswietlalo sie w niemal "absolutnej" ciemnosci.
Co prawda teraz rozumiem dlaczego - mimo mniejszej rozdzielczosci - najpopularniejsze sa projektory Canon'a - xeed SX50, SX60, SX6 - po prostu maja jasnosc na poziomie 2500-3500 a nie jak np. Sony - zaledwie 900 ANSI. Panasonic deklaruje 110 ANSI - ale jak to wyjdzie w praniu - zobaczymy.
A z zakupem projektora wlasnei dlatego zwlekam od 3 lat, bo ciagle cena byla za duza - do niedawna powyzej 7-8 tys EU.
Przy duzych formatach bralem pod uwage projekcje na 2 projektorach w systemie dwuekranowym i polaczenie obrazu na jednej plaszczyznie obrazowej. W przypadku Canona mialbym dosc jasne (2500-3500 ANSI) 2800x1050 pix (2x1400x1050) czyli niezle.
Troche wiecej zabawy przy obsludze takiego pokazu, ale wynik pewnie duzo lepszy, zwlaszcza przy panoramach.

Przy powaznych projekcjach miewalem widownie po 500-600 osob, wiec w sali kinowej ekran o przekatnej 300inch (7.62m) lub nieco mniejszy, deklarowany przez SONY (vw50) bylby OK.
Pytanie - jak to sie bedzie prezentowalo na zywo.

Jeszcze raz podkreslam, do projekcji zdjec pomieszcze zaciemnia sie maksymalnie. Czesto na glebokiej, smolistej czerni w cieniu buduje sie atmosfere kadru - inaczej niz przez ciemne pomieszczenie projekcyjne i dobry projektor nie da sie tego uzyskac.
 

Tashi

New member
No wlasnie. Nie w tej cenie, to na pewno. I nie DLP - bo ma wielkie problemy z niektorymi odcieniami. Kiedys tez myslalem, ze DLP - bo wygladalo to logiczniej do fotografii, ale okazuje sie, ze nie jest tak rozowo, bo gammut jest zdecydowanie wezszy i z dziurami...
Ten system laczenia obrazu za to fajowy, wlasnie tak, tylko na 2, max 3 projektory chcialem zrobic.
ja mam pod gore, zeby kupic jeden za 3-4 tysiace, a Ty mi tu rozwiazania za dziesiatki tysiecy dolcow, co za ludzie... ;))))
 

scott

New member
Tashi napisał:
ja mam pod gore, zeby kupic jeden za 3-4 tysiace, a Ty mi tu rozwiazania za dziesiatki tysiecy dolcow, co za ludzie... ;))))

hehe, dobre, sorry, ale tak na prawdę potrzebujesz profesjonalny projektor KINOWY - nie projektor KINA domowego :D
 

Tashi

New member
Wiesz, ja to wiem. Tylko, ze za czasow "analogowych" po latach powiedzmy nie prowizorki, ale sprzetu amatorskiego (to i tak byl jeden z lepszych zestawow w Polsce) kupilem solidny, mozna powiedziec jeden z topowych na swiecie projektorow do slajdow. Dwukanalowy (dwa obiektywy) - jeden obiektyw do niego kosztowal wiecej niz dobry, amatorski projektor...
No i po 3 latach stwierdzilem, ze to nie ma sensu, bo ludziska oczekuja w Polsce projekcji za darmo, a rynek komercyjny dopiero sie przeciera.
nawet szacowna redakcja National Geographic dla ktorej dlubie od 7 lat tego nie rozumiala i nie rozumie.
Jak 2 lata temu przeszedlem na cyfre, to posiadanie takiego projektora zupelnie stracilo sens.
Teraz mam klopot od 2 lat, prawie 3 przymierzam sie do zakupow - i samo to, ze w Polsce, w mojej branzy, nawet nie znam nikogo kto malo, ze ma taki projektor (mowie o tych domowych) to nawet nie wiedza jaka jest roznica miedzy DLP w LCOS na przyklad. Tak naprawde jedno zaprzyjaznione malzenstwo w warszawie kuma o co chodzi z prowadzeniem prelekcji i ma pojecie o projekcji. Taki jest ten rynek. N arazie musze, choc bardzo nie lubie, uprawiac partyzantke, wiedzac, ze potrzebuje jakies 50.000 $ na sprzet.
 

scott

New member
nie kupuj tych projektorów, nie przydadzą się. lepiej naświetlać przeźrocza i robić to co dotąd. (płynne przejścia między przeźroczami to jest to :D)
z tych stukilkudziesięciu watów lampy dostaniesz co najwyżej 300 lumenów w trybie 6500K - 300 nie 3000. wydasz pieniądze a sprzęt będzie leżał. 900 czy 1000 te projektory mają w trybie "dynamic", który nadaje się co najwyżej do oglądania sportu z kumplami, nie do publicznej projekcji zdjęć.
ekran z dużym gain nie jest rozwiązaniem, bo im większy gain (zysk), tym węższy kąt do oglądania. DLP może być dobre dla obrazów nieruchomych choć troche więcej szumi, ale kolory będą na pewno lepsze niż w trybie "dynamic" : ))
 

Tashi

New member
Powrot do slajdu nie wchodzi w rachube. Z wielu powodow.
Coraz mniej punktow z wolaniem, coraz gorsza jakosc i przede wszystkim ogromne problemy na lotniskach.
A samo przygotowanie profesjonalnie prowadzonej diaporamy to koszmarne, wielotysieczne koszty i masa problemow.

W Niemczech, gdzie rynek projekcji jest bardzo rozwiniety, najpopularniejsze sa dwa modele - Canon XEED SX50 i do niedawna niemal bezkonkurencyjny (jesli chodzi o popularnosc) JVC DLA SX21 i jakos daja rade. Mysle, ze na tyle co jest w tej chwili potrzebne - jakos udzwigne, najwyzej bede robil w mniejszych salach dla mniejszej ilosci ludzi.
troche wiecej "z mojej branzy" jest tu:
http://www.dia-maier.de/Beamer-HDAV/canon.html
i tu: http://www.stumpfl.com/

Kupic cos musze. To, ze nie mam na najnowsze subaru impreza sti nie znaczy, ze mam sobie dac spokoj z jazda samochodem :)
 

Tashi

New member
scott napisał:
nie kupuj tych projektorów, nie przydadzą się. lepiej naświetlać przeźrocza i robić to co dotąd. (płynne przejścia między przeźroczami to jest to :D)
z tych stukilkudziesięciu watów lampy dostaniesz co najwyżej 300 lumenów w trybie 6500K - 300 nie 3000. wydasz pieniądze a sprzęt będzie leżał. 900 czy 1000 te projektory mają w trybie "dynamic", który nadaje się co najwyżej do oglądania sportu z kumplami, nie do publicznej projekcji zdjęć.
ekran z dużym gain nie jest rozwiązaniem, bo im większy gain (zysk), tym węższy kąt do oglądania. DLP może być dobre dla obrazów nieruchomych choć troche więcej szumi, ale kolory będą na pewno lepsze niż w trybie "dynamic" : ))

Czy uwazasz, ze DLP daje rade?
Kiedy ogladalem obraz filmowy, rzeczywiscie bylo swietnie - np. OPTOMA HD81. Wiem, ze DLP ma wyrazne klopoty z niektorymi kolorami - np. pewne odcienie zoltego sa "trudne" lub nie do wyswietlenia.
W USa taka Optome moge kupic relatywnie bardzo tanio - ok. 1/2 ceny naszej: http://www.bhphotovideo.com/c/produ...chnology_HD81_HD81_1080p_DLP_Wide_Screen.html
Jak mozna ocenic ten projektor? Bralem go pod uwage do oceny porownawczej przy zakupach w NYC.
 

scott

New member
Ciężko coś znaleźć przy tak ograniczonym budżecie. Projektory Optoma mają specyficzną konstrukcję, mogą być montowane tylko w ściśle określonych miejscach w pomieszczeniu. Lens shift jest stały i ustawiony do podwieszania projektora w ściśle określonym ułożeniu nad ekranem albo do ustawienia na stoliku poniżej ekranu.

Po kalibracji dostaniesz 500 lumenów. To niewiele na takie potrzeby. Ja bym nie szukał opcji innych niż już sprawdzone. Przejrzałem strony, które podałeś. Tak bym zrobił jak tam jest i jak sam wiesz że trzeba :) Może lepiej pomyśleć o kredycie albo leasingu? Nie ma sensu kupować za słabego sprzętu. Kupujesz na długi czas.
 

Tashi

New member
scott napisał:
haha :D



Panasonic (podobnie jak inne projektory) w trybie 6500K daje niewiele światła, cóż można oczekiwać po stusześćdziesięciopięciowatowej żarówce ;) - wystarcza na 100" ekran który ma gain ok. 1.0, czyli taki jak biała matowa ściana. przy ustawieniu projektor maksymalnie blisko ekranu (zoom 1.0), starając się używać jak najmniej lens shift.

można spokojnie kupić ekran około 106", biały i gain np. 1.2 - większy gain da wprawdzie jaśniejszy obraz, ale znacznie zmiejszą się konty, w ramach których taki jaśniejszy obraz występuje. szary ekran może spowodować w tym przypadku i przy takiej przekątnej ciemniejsze biele.
tylna projekcja może być super. do ekranów o tak dużych przekątnych jak napisałeś musisz dołożyć jedno "0" do ceny...
;)

napisales "w trybie 6500". Czy w innych trybach obraz jest jasniejszy? Bo widzisz, projektory do slajdow operowaly swiatlem pomiedzy 3000 a 4000 K. Bezwladnosc chromatyczna percepcji wzrokowej jest na tyle mala, ze oko bardzo szybko sie adaptuje, tzn. mozg po chwili, zwlaszcza w zaciemnionej sali widzi normalne kolory. Najwazniejsza jest rownowaga tonalna pomiedzy nimi w ustalonym raz standardzie.
Jak to jest z ta jasnoscia, trybem dynamic i "nie-dynamic"?
 

Tashi

New member
I jeszcze jedno - jaka powinna byc, Waszym zdaniem max. przekatna ekrany przy moich obecnych mozliwosciach sprzetowych? 100"? 150"?
 

scott

New member
Można ogólnie powiedzieć że dla projektora ze źródłem światła około 160W przekątna obrazu na ekranie gain 1.2 powinna wynosić 100". Im większa rozdzielczość tym mniejsza jasność - projektor 720p z tą samą lampą będzie jaśniejszy od 1080p, co się wiąże z ilością przerw między pikselami.

Projektory kina domowego nie są w stanie wygenerować odpowiedniej ilości światła do dobrego nasycenia ekranu (gain 1.2) powyżej 130". Oczywiście można zastosować ekran o większym zysku, ale kosztem kątów widzenia tej dodatkowej jasności.

W projektorach cyfrowych kwestia koloru wygląda inaczej niż w rzutnikach. To co dostajemy na ekranie jest wypadkową siły światła trzech składowych. Tzw. tryb dynamiczny polega na silnej dominacji np. składowej niebieskiej, która jednak nie jest jednakowo silna w całym przebiegu jasności - przy małym natężeniu może być silniejsza, przy dużym natężeniu światła ciemniejsza, przez co dochodzi do głosu np. składowa czerwona.

Tryb 6500K to jest tryb liniowego odtwarzania wszystkich trzech składowych w całym paśmie jasności, czyli nie wystąpi sytuacja, kiedy np. ciemniejsze partie obrazu są zaniebieszczone a jaśniejsze zazielenione - wszystko odbywa się liniowo, obraz nie ma żadnej dominanty kolorystycznej. Tryb 6500K to najlepszy tryb wyświetlania - tryb dynamiczny to wszystko co projektor potrafi zaświecić, Tryb 6500K to jakość - tryb dynamiczny to ilość.

W projektorach inaczej niż w przypadku rzutników, ważna jest również odległość widza od ekranu, uzależniona od stopnia widoczności pikseli. Panasonic AE1000 jest tak zrobiony, że strukturę matrycy (siatkę oddzielającą pikseke) widać dopiero z 30-40 cm i jest to najbardziej rewelacyjny system na rynku!

Jest to projektor, który daje obraz najbardziej zbliżony do projektorów na taśmę filmową. ALE zastosowana lampa jest odpowiednia, aby zaświecić obraz o przekątnej około 100" (+-5). W przypadku kina domowego zupełnie to wystarczy do zastosowań profesjonalnych - może być za mało. 100" to szerokość ekranu 220 cm (16/9)

Panasonic daje w trybie 6500K maksymalnie 300 lumenów przy realnym kontraście ok. 3500:1. Maksymalną jasność ok. 1000 lumenów uzyskuje w trybie tzw. dynamicznym z silną dominantą składowej niebieskiej i niedostatkiem składowej czerwonej i z nieliniowym przebiegiem charakterystyki. Ten tryb nadaje się tylko do wykresów ;) Tak jest u wszystkich projektorów.

Dodatkowo trzeba pamiętać że te wartości obowiązują przy zoomie ustawionym na najszerzej i bez stosowania przesunięcia obiektywu (lens shift). Każdy zmiana zabiera światło, tak jak to w obiektywach z zoomem zwykle jest.
 

Tashi

New member
Dzieki za wyczerpujaca odpowiedz.

Sony (VW50, VW100) sa podobno zrealizowane w technologii LCOS - tam tez piksele nie powinny byc praktycznie widoczne.
Poza tym producent (niestety SONY slynie z naciagania parametrow) podaje max. przekatna 300".
Powiedzmy, ze te 200" by mnie juz satysfakcjonowalo.

I tu mam pytanie, bo porownalem VW50 i VW100.
- VW50 ma 200W lampe UHP, a deklarowana jasnosc 900 ANSI
- VW100 ma 400W lampe Xenon (???) a jasnosc 800 ANSI ! ?

Juz nic nie kumam. 2x drozszy prawie VW100 ma 2x mocniejsza lampe a mniejsza jasnosc deklarowana o ponad 10%...

Sony w/g opinii testerow ma wyrozniajaca go rownowage barwna, co moze byc duza zaleta, jak dla mnie.
 
Do góry