Panasonic HDC-SD600 czy Sony HDR-CX305E

Michaels1800

New member
Witam! Planuję kupić sobie kamerę cyfrową, głównie do nagrywania wakacji i imprez rodzinnych. Zastanawiam się nad dwoma: Panasonic HDC-SD600 i Sony HDR-CX305E. Którą byście polecali. Napiszcie proszę o ich wadach i zaletach. Zależy mi na bardzo dobrej jakości obrazu w dzień i co najmniej dobrej jakości przy sztucznym oświetleniu. istotny jest dla mnie również dźwięk. Nie chciałbym, żeby przy podmuchach wiatru, na filmie słyszalna była "wichura". Proszę o rady, z góry dziękuję i pozdrawiam :)
 

ecoCargo

New member
Podstawą jest posiadanie mikrofonu zewnętrznego, żeby nie było słychać wichury, innej rady nie ma. Praktykowane z wieloma kamerami różnych producentów.
 

Michaels1800

New member
A ten mikrofon zewnętrzny można dokupić ? Ile ewentualnie by kosztował ? Która kamera jest lepsza : Panasonic czy Sony? Obie bardzo mi się podobają i nie wiem którą wybrać. Pomóżcie mi, proszę :)
 

ecoCargo

New member
Możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu jest dopiero w modelu Panasonic HDC 700. Nie wiem jak Sony. Nie interesowałem się kamerami tej firmy, więc nie doradzę.
 

PawełG

New member
Dobry wieczór.
Co do kamery - mogę poradzić SD700 lub TM700 - to najwyższa półka (jakościowo nie cenowo). 1000 zł (różnica między SD600 a SD700) piechotą nie chodzi, ale kamery nie kupuje się co rok (przynajmniej ja nie kupuję).
A ten mikrofon zewnętrzny można dokupić ? Ile ewentualnie by kosztował ?
To trochę jak pytanie: ile kosztuje samochód - do wyboru do koloru :).
Jak wspomniał ecoCargo - gniazdo masz w niewielu kamerach, m. in. Panas xx700, ta Sony chyba nie ma. Zwykle (chyba zawsze) wtyk "mały jack" więc te lepsze (droższe) mikrofony będą wymagały przejściówki z "dużego jacka" (groszowa sprawa). Canony mają własną, nietypową stopkę akcesoriów. Na szum wiatru pomoże chyba tylko zewnętrzny mikrofon kierunkowy zapakowany w bujne futerko. Panasonic chwali się aktywnym systemem redukcji szumu wiatru - lepszym od zwykłego obcięcia pasma, ale jak wichura łeb urywa to cudów nie oczekuj - szumi powietrze opływające obudowę mikrofonu, tuż przy przetwornikach więc wszystko inne zagłusza, stąd to futerko - zmniejsza znacznie lokalną prędkość wiatru, a nieznacznie wpływa na dźwięk. Popytaj ludzi prowadzących usługi filmowania - ci lepsi życzliwie pomogą, nie zagrażasz ich działalności :). Takie futerko można spróbować zastosować do wbudowanego mikrofonu.
Która kamera jest lepsza : Panasonic czy Sony? Obie bardzo mi się podobają i nie wiem którą wybrać. Pomóżcie mi, proszę :)
HD camcorder reviews/tests and comparison of Sony PMW-EX1R (PMWEX1R),Sony PMW-EX3 (PMWEX3) and Sony PMW-EX1 (PMW-EX1E/ PMWEX1) Best values high - są wszystkie trzy (choć Sony 305V nie 305E - nie wiem czy i czym się różnią). SD707 to to samo co SD700. SD700, HD700 i TM700 różnią się tylko nośnikiem.
Best Camcorders - CamcorderInfo.com - szczegółowe testy, ale tego Sony nie ma.
Sony zawsze zniechęca mnie własnymi, cudacznymi rozwiązaniami i wysoką ceną, niekoniecznie adekwatną do jakości. Panasoniki xx700 są bardzo zaawansowane funkcjonalnie - jeśli lubisz mieć kontrolę manualną to Ci się spodoba. Automatyka też bardzo ciekawa, ale po kilku ujęciach przeszedłem na manuala - takie mam skrzywienie :). Do tego świetna, jasna optyka (f/1.5) i niskie szumy przy słabym świetle (bardzo zależało mi na tym). Też nieźle sprawuje się w lecie, przy mocnych kontrastach.
 

Michaels1800

New member
Dzięki za odpowiedź :) Niestety nie mogę sobie pozwolić na więcej niż 2600 zła A co sądzisz o kamerce Samsung HMX-S15? Lepsza niż te 2 wspomniane wcześniej przeze mnie?
 

ecoCargo

New member
Tego Samsunga nie z nam. Jak kupowałem w życiu wiele kamer to niestety Samsung miał wg mnie, może się mylę słabe mechanicznie obudowy i ergonomia przycisków taka sobie. Ja wybieram zawsze między Panasonic, a Sony. Te firmy mają duże doświadczenie i jakość produkcji. Średnie i wysokie modele w Japonii produkują. Samsung, raczej Korea, co nie oznacza gorszej jakości, ale...

Dodam tylko, że kamerki z możliwością dołączenia mikrofonu to dzisiaj podstawa dobrego dźwięku. Mając kamerę z wbudowanym mikrofonem, to bez obrazy, ale można filmować dla siebie. Dzisiaj tak wzrosła jakość (tych ambitnych realizacji) produkcji filmowych amatorskich, że praktycznie można powiedzieć wyprzedziły komercyjną produkcję z lat 90 ubiegłego wieku. Możliwość zaprezentowania swojego filmu w necie i to w HD doskonale namieszały w świecie filmu. Czasami można perełki zapaleńców obejrzeć i to bez kampanii promocyjnych, reklam.
 
Ostatnia edycja:

Michaels1800

New member
Dzięki bardzo za pomoc. Zdecydowałem się na Panasonica HDC-SD600. W najbliższym czasie zakupię tą kamerkę. Mam jeszcze jedno pytanie. Gdzie mogę kupić mikrofon zewnętrzny pasujący do HDC-SD600?
 

ecoCargo

New member
Do Panasonica HDC SD600 nie kupisz mikrofonu zewnętrznego, bo SD600 nie ma gniazda mikrofonu. Pisałem to w pierwszym poście. Proszę czytać ze zrozumieniem.
 

Michaels1800

New member
No właśnie czytałem ze zrozumieniem. Tylko miałem wątpliwości,ponieważ pisałem do sprzedawcy jednego z renomowanych sklepów i napisał mi, że kamera posiada wejście na mikrofon oraz słuchawki.
 

ecoCargo

New member
Cuda, cuda, cuda, ja widziałem na własne oczy Panasonic HDC SD600 i nie miała złącza. Cuda? niech zrobi zdjęcie tej kamerki i wyśle Ci na maila, bo coś czaruje. Może jest jakaś wersja np na Europę Zachodnią i Wschodnią. Zamiast pytać się sprzedawcy polecam zapytać w Panasonic Polska. To wiarygodne źródło.
 

Michaels1800

New member
Może coś mu się pokręciło. Fajnie wiedzieć, że masz SD600. Dobrze nagrywa, jak z dźwiękiem i filmowaniem w pomieszczeniach? Zauważasz jakieś wady?
 

remmyhi

New member
Jako amator (totalny, jeżeli chodzi o kręcenie filmów) jestem zadowolony.
Na razie kręcę tylko w domu 4-miesięczną córkę. Pierwsze podniesienie główki, przyglądanie się rączkom, zainteresowanie tubisiami na telewizorze (!)
Kamera w dzień kręci bardzo dobre filmy. Światło mam raczej słabe w domu, bo słońce dopiero po 14 wchodzi na okna od pokoju. Ziarna nie ma, szczegółów dużo.
W nocy lekko gorzej, mam jedną lampę 12W, więc pawie mrok, czytać gazety nie idzie (ciemno by się odprężyć po całym dniu walki w pracy). Filmy nagrywane przy świetle mocniejszym wyglądają bardzo dobrze. Przy samej lampie widać ziarno na materiale.
Jedyne porównanie mam do Canona 500D i jego 720p - wydaje mi się że filmy są bardzo podobne.
Poza tym plusy:
+ mała, lekka, mieści się do torby z aparatem,
+ świetna jakość wideo,
+ dobry dźwięk, ale tylko dobry bo mam w domu efekt "beczki" - już niedługo jadę na tydzień nad morze, to zobaczę "w praniu".
+ świetny układ IA - daje radę w słabym świetle
+ łatwa w obsłudze
+ świetny stabilizator obrazu - na maxymalnym zoomie naprawdę stabilnie
+ dobre zdjęcia przy dobrym świetle (ale tylko dobre...)
+ można używać kamery jako procesora przy konwersji filmów
+ 1080p60 - niesamowita jakość, ale...


I trochę minusów:
- fatalne zdjęcia z lampą błyskową (no ale niczego innego się nie spodziewałem)
- 3MOS chyba nie daje rady - ale nie wiem, nie mam porównania
- "studnia w domu" - ale to chyba normalne (na 500d jest też)
- bateria - 1h15 i koniec nagrywania
- 1080p60 - na dzień dzisiejszy nie ma czym obrobić - mam Toshibę x205-s9810 i nie daje rady...
- żeby nagrywać płynnie w 1080p60 trzeba mieć class10 - a to kosztuje...

Jak napisałem na początku wywodu jestem zadowolony. A brałem pod uwagę właśnie Panasonica albo Sony CX305E. Pomimo różnicy ceny nie czuję się oszukany marketingowo przez PiaRowców Panasonica.

Jak masz konkretniejsze pytania, daj znać.

pozdrowienia
r
 
Ostatnia edycja:

Michaels1800

New member
Dzięki wielkie za odpowiedź. Ja dokładnie też zastanawiałem się na tymi dwoma kamerami. Jestem jakoś bardziej za SD600, bo CX305E zraził mnie do siebie tym balansem bieli. Niby obraz piękny, ale na przykład przy wychodzeniu z ciemniejszego pomieszczenia do jasnego było to zauważalne przez kilka dobrych sekund, te "przejście". W SD600 podoba mi się stabilizacja, widziałem na youtube, ze przy największym zoomie obraz się nie trzęsie, a to ważne. A jak z kolorami, tak dobre jak w tym modelu Sony czy gorsze? A jak jest z szumem wiatru, dźwięk bardzo trzeszczy na nagraniu? Z góry dziękuję za odpowiedzi na nurujące mnie pytania. Chciałbym dokonać po porstu dobrego wyboru :)
 

remmyhi

New member
Nie wiem jak z wiatrem, nie wychodziłem z kamerą jeszcze z domu ;)
Zawieje i zamiecie śnieżne...
Kolory całkiem naturalne.
Znajomi mówili że lekki odcień zielonego widać na filmie. Problem w tym, że większość ubrań/mebli/kocy dziecko ma zielone, więc pewnie dlatego...
 

PawełG

New member
- fatalne zdjęcia z lampą błyskową (no ale niczego innego się nie spodziewałem)
- 3MOS chyba nie daje rady - ale nie wiem, nie mam porównania
- "studnia w domu" - ale to chyba normalne (na 500d jest też)
- bateria - 1h15 i koniec nagrywania
- 1080p60 - na dzień dzisiejszy nie ma czym obrobić - mam Toshibę x205-s9810 i nie daje rady...
- żeby nagrywać płynnie w 1080p60 trzeba mieć class10 - a to kosztuje...
- nazywanie "tego" lampą błyskową to lekka przesada :shock:.
- co to znaczy "3MOS chyba nie daje rady". Ja kręciłem (SD700) w nocy przy lampach ulicznych - było oczywiście nieco szumu i utraty szczegółów ale jakość niesamowita jak na tą ilość światła. Z drugiej strony kręciłem przy ostrym południowym słońcu w lecie i byłem pozytywnie zaskoczony zakresem dynamiki przetwornika.
- 1h15 to i tak dobrze - mi wytrzymywała ok 50 min, ale robiłem bardzo krótkie ujęcia - 20-40 sek, częste włączenia/wyłączenia, stabilizacja cały czas włączona, zmiany ogniskowej...
- dlaczego 60p a nie 50p - 60p to standard jankeski, chyba, że sprowadziłeś zabawkę z USA. Po drugie dlaczego "nie daje rady" - ja mam Pentium4 3 GHz i daje radę. Oczywiście trzeba mieć duuużo wolnego czasu, lub renderowanie zapuścić na noc :cry:. O płynnym odtwarzaniu oczywiście nie ma mowy, ale obrobić można.
- "class 10" - przesadzasz, ja kręcę 50p, mam dwie karty 16GB - Pretec class 6 i SanDisk Ultra class 4. Nie ma żadnego problemu. Z resztą jak nietrudno policzyć 1080/50p wymaga 28Mb/sek to jest 3.5 MB/sek (28/8) więc class 4 wystarcza, bo ma GWARANTOWAĆ 4MB/sek. Oczywiście te markowe. Jak chcesz koniecznie class 10 to nasze GoodRAMy są dobre (wieczysta gwaranca) i dużo tańsze od "marek światowych".
@Michaels1800 - widzę, że przed xx700 wstrzymuje Cię cena. Weź pod uwagę, że to ok 500zł różnicy, a kamera na lata. 600-ka jest sporo obcięta jeśli chodzi o możliwości:

  • wspomniany przez przedmówców (przedpisów?) brak gniazd mikrofonu i słuchawek, a Ciebie wyraźnie interesuje zewnętrzny mikrofon
  • nie ma stopki pod akcesoria np. lampę doświetlającą,
  • co gorsze - nie ma też wizjera - to spora wada. W wizjerze nie przeszkadza ostre słońce, a dodatkowo przystawienie od oka stabilizuje kamerę,
  • nie ma konfigurowalnego pierścienia na obiektywie - druga duża wada,
  • mniejszy "telewizor" - 2.7 zamiast 3 cali - to może mieć znaczenie biorąc pod uwagę że jest "macalny", choć ja używam załączonego do kamery "piórka"
Na stronach Panasa nie ma już śladu po 600-ce, co też daje do myślenia.
Oczywiście Twój wybór.
 

remmyhi

New member
PawełG napisał:
- nazywanie "tego" lampą błyskową to lekka przesada :shock:.
Zgadzam się
- co to znaczy "3MOS chyba nie daje rady". Ja kręciłem (SD700) w nocy przy lampach ulicznych - było oczywiście nieco szumu i utraty szczegółów ale jakość niesamowita jak na tą ilość światła. Z drugiej strony kręciłem przy ostrym południowym słońcu w lecie i byłem pozytywnie zaskoczony zakresem dynamiki przetwornika.
Napisałem że film w tragicznych warunkach oświetleniowych jest bardzo podobny do filmu z Canona 500D - przynajmniej mi się tak wydaje. Po nazwie 3MOS oczekiwałem gruszek na wierzbie a dostałem nawet przyzwoicie wyglądający materiał w nocy. To jednak według mnie trochę za mało na te cuda, jakie wypisują niektóre zachodniojęzyczne testy...
- dlaczego 60p a nie 50p - 60p to standard jankeski, chyba, że sprowadziłeś zabawkę z USA.
Sorry, zagalopowałem się - rzeczywiście 50p - kamera kupiona w Polsce w cyfrowe.pl
Po drugie dlaczego "nie daje rady" - ja mam Pentium4 3 GHz i daje radę. Oczywiście trzeba mieć duuużo wolnego czasu, lub renderowanie zapuścić na noc :cry:. O płynnym odtwarzaniu oczywiście nie ma mowy, ale obrobić można.
Kiedyś amatorsko zajmowałem się przerabianiem zdjęć na AVCHD w 1080i - na mojej Toshibie godzinny materiał przerabiał się w okolicach dwóch godzin. Teraz zapuściłem 2 minuty materiału 1080p na AVCHD w ULEAD Videostudio (ostatnio zrobiłem upgrade do x3 bo się do Uleada przyzwyczaiłem) i konwersja szła 30minut... dramat, ale może coś w ustawieniach pogrzebalem. Odtwarzanie filmów 1080p na lapku nie bangla płynnie, od tego mam BD390 :bober:
- "class 10" - przesadzasz, ja kręcę 50p, mam dwie karty 16GB - Pretec class 6 i SanDisk Ultra class 4. Nie ma żadnego problemu. Z resztą jak nietrudno policzyć 1080/50p wymaga 28Mb/sek to jest 3.5 MB/sek (28/8) więc class 4 wystarcza, bo ma GWARANTOWAĆ 4MB/sek. Oczywiście te markowe. Jak chcesz koniecznie class 10 to nasze GoodRAMy są dobre (wieczysta gwaranca) i dużo tańsze od "marek światowych".
Miałem kingstona class 4 16gb i haczyło, więc kupiłem sandiska 16gb class 10 i jest pięknie. Dlatego pisałem o class10. Skoro działa na 4 (w co wątpię) to gratuluje (i nie ma tu ani krzty ironii)
Opisane przez ciebie minusy akurat mi nie przeszkadzają - ekranik, pomimo 2,7" sprawuje się znakomicie.

Na stronach Panasa nie ma już śladu po 600-ce, co też daje do myślenia.
Ała - to zabolało :razz:

pozdrowienia
r
 

Michaels1800

New member
Bardzo mi się podoba HDC-Sd700, obraz jest wprost bajkowy. Może poczekam trochę i uzbieram sobie na tą właśnie kamerkę. Może mi się wydawało, ale miałem takie wrażenie, że w HDC-SD700 stabilizacja jest gorsza niż w SD600. PawelG co byś powiedział o stabilizacji SD700? Jest gorsza od tej na przykład w Sony CX350VE?
 

PawełG

New member
Napisałem że film w tragicznych warunkach oświetleniowych jest bardzo podobny do filmu z Canona 500D - przynajmniej mi się tak wydaje. Po nazwie 3MOS oczekiwałem gruszek na wierzbie a dostałem nawet przyzwoicie wyglądający materiał w nocy.
"podobny do filmu z Canona 500D" - lepszej rekomendacji nie mogłeś napisać - w Canonie matryca jest 1.6 raza mniejsza od pełnej klatki, a w xx600/xx700 ~10 razy mniejszy. Po uwzględnieniu ilości megapikseli i tego że w 3CMOS masz 3 przetworniki wychodzi, że w Panasonicu komórki przetwornika są ok 3 razy mniejsze. Więc jeśli jakość podobna, to świetnie świadczy o kamerze. Poza tym procesor, oprogramowanie, algorytmy odszumiające, wyostrzające itp. też mają ogromne znaczenie.
Kiedyś amatorsko zajmowałem się przerabianiem zdjęć na AVCHD w 1080i - na mojej Toshibie godzinny materiał przerabiał się w okolicach dwóch godzin. Teraz zapuściłem 2 minuty materiału 1080p na AVCHD w ULEAD Videostudio (ostatnio zrobiłem upgrade do x3 bo się do Uleada przyzwyczaiłem) i konwersja szła 30minut... dramat, ale może coś w ustawieniach pogrzebalem.
Spora (gigantyczna) różnica. A może w pierwszym przypadku np. nie zmieniałeś formatu/kodeka, nie stosowałeś filtrów/korekt/efektów przejścia i poszło bez lub z jakąś efektywną rekompresją.
Miałem kingstona class 4 16gb i haczyło, więc kupiłem sandiska 16gb class 10 i jest pięknie. Dlatego pisałem o class10. Skoro działa na 4 (w co wątpię) to gratuluje (i nie ma tu ani krzty ironii)
Znasz to: "błogosławieni którzy nie widzieli, a uwierzyli"?:D
Dla ścisłości mój SanDisk Ultra class 4 jest z nieco starszej i szybszej serii - ma dodatkowo napis "15MB/s" - to oczywiście w porywach a nie ciągły zapis, ale zapas jest. Ze zwykłym class 4 mogą być rzeczywiście kłopoty przy 50p (zależnie od producenta).
Przypuszczam, że xx600 wycofali - pewnie było mało chętnych - sporo okrojona wzgl. xx700, a różnica w cenie nie taka duża.
Może mi się wydawało, ale miałem takie wrażenie, że w HDC-SD700 stabilizacja jest gorsza niż w SD600. PawelG co byś powiedział o stabilizacji SD700? Jest gorsza od tej na przykład w Sony CX350VE?
Nic bym Ci nie powiedział bo nie znam Sony. Nie jestem znawcą tego rynku. Przed wakacjami zdecydowałem się na zakup kamery HD, sporo poszukałem w testach i kupiłem SD700. Teraz nie zaglądam do testów - po co się denerwować :smile:?
Co do stabilizacji - zauważyłem, że czasem przy długich ogniskowych widać (jak się dobrze przyjrzeć) leciutkie drżenie, ale chyba nikt nie produkuje systemu redukującego drgania w 100%. A może to mi już szwankuje stabilizacja w rękach :x.
Zobacz:
Best Camcorders - CamcorderInfo.com - jest porównanie z CX500V (nie wiem jak się ma do 350V)
HD camcorder reviews/tests and comparison of Sony PMW-EX1R (PMWEX1R),Sony PMW-EX3 (PMWEX3) and Sony PMW-EX1 (PMW-EX1E/ PMWEX1) Best values high - masz wszystkie trzy (SD707 to to samo co
700)
Camcorders: Digital video camera reviews & camcorder reviews - CNET Reviews
Obrazek z tej CX350 przy słabym świetle całkiem przyzwoity, choć widać typowe dla Sony duże plamy po odszumianiu. Dla mnie odpada ze względu na brak manualnej kontroli, a to lubię. Jeśli nie zależy Ci na manualu i chcesz tanio to przyjrzyj się jeszcze Panasonikom SD60 (SD66 to to samo, też jest na camcorderinfo.com i camcorder-test.slashcam.com) - lepsza od dużo droższej konkurencji. Brałem ją mocno pod uwagę, ale się szarpnąłem na dwukrotnie droższą 700 i nie żałuję.
 
Do góry