Filmuję dosyć dużo choć moje filmowanie jest dosyć nietypowe bo filmy typu "u cioci na imieninach" nie są u mnie na pierwszym miejscu (choć się zdarzają) - główne zastosowania to miasto, architektura - dokument.
Zaczynałem od starej analogowej kamery Sony później był Panasonic NV-GS75, później Sony HDR-HC3 (już HDV choć niepełne - 1440 x 1080). Zanim kupiłem SD707 to przeczytałem mnóstwo opinii na temat tej kamery, obejrzałem sporo testów i po prawie dwóch miesiącach przemyśleń zdecydowałem, że to będzie najlepszy wybór. Nie dość, że kamera ma nagrywanie w trybie 1080p / 50 (faktycznie jest te 50 klatek na sekundę) to jeszcze ustawienia manualne (których mi brakowało w HC3) i w miarę szerokokątny obiektyw (marketingowcy od większości kamer dostępnych na rynku zapomnieli chyba o tym, że w kamerze nie tylko liczy się "zoom" ale szeroki kąt jest niezwykle ważny).
W SD707 bardzo podoba mi się to, że nie ma nagrywania na taśmy (mini DV w HDV to maksymalnie godzina nagrania) tylko na karty - oczywista oczywistość ale jaka radość kiedy można nagrać bez przerywania, w najwyższej jakości 2 godz. 40 minut filmu na 32 GB karcie zamiast 60 minut na kasecie.
Dołączony akumulator - starcza na jakieś 1,5 godziny - trochę mało w erze pojemnych akumulatorów, w dodatku przykra niespodzianka - jestem skazany na akumulatory marki Panasonic za kilka stówek za sztukę (na szczęście ostatnio pojawiły się akumulatory zamienniki z chipem, który jest odporny na zabezpieczenia w kamerze).
Szybkość uruchamiania - spory plus. W taśmowej kamerze trzeba było czekać aż się ekran włączy, aż mechanizm odpowiednio nakręci i dopiero 2 sekundy po naciśnięciu przycisku nagrywania można coś nagrać Tutaj błyskawica. Sekunda i kamera gotowa. Naciskamy guzik nagrywania - nagrywamy, bez czekania (no w końcu nic się nie musi rozkręcać ani naciągać).
Ustawienia manualne - kolejny plus choć trzeba trochę się kamerą pobawić aby wiedzieć kiedy kamera przechodzi na automatyczną kontrolę wzmocnienia obrazu / przysłony (iris). Tutaj warto zaznaczyć, że kamera ma PRAWDZIWĄ przysłonę. Pierwszy raz się z czymś takim spotkałem - wszystkie poprzednie miały elektroniczne przysłony. Ustawienie migawki powoduje automatyczną kontrolę przysłony / wzmocnienia obrazu przez kamerę. Ale jeśli wejdziemy w manualne ustawienia przysłony to możemy i ten parametr kontrolować.
Teraz moje największe zmartwienie - stabilizator. Nie wiem dlaczego niektórzy tak marudzili na stabilizator - że za dobry - ma dwa tryby i można go nieco osłabić - wtedy efekt nagłego przesunięcia kadru nie jest już tak widoczny (w Sony HC3 też to miałem). Radzi sobie świetnie... więc w czym problem...? Część filmów kręcę z tramwaju / autobusu / samochodu - ot takie wycieczki z kamerą po mieście. W tych pojazdach kamera Panasonic SD707 z optycznym stabilizatorem radzi sobie ZNACZNIE gorzej niż kamera Sony HDR-HC3. Myślałem, że to jest wina mniejszej wagi kamery ale obciążanie statywu (Manfrotto 241V - przyssawka) absolutnie niczego nie zmieniało. Przez tydzień robiłem testy - różne kombinacje - i nic! Oto porównanie HC3 vs SD707:
http://www.youtube.com/watch?v=U4dI1Atsehg
... jak widać SD707 wypada tutaj fatalnie (filmy kręcone w tym samym autobusie) a to dziwne bo wszyscy tak chwalą optyczne stabilizatory. Być może kamera nie radzi sobie z obrazem przesuwającym się w ten sposób - w końcu filmując z ręki wszystko jest w porządku. Mocno mnie to zmartwiło bo sporo filmów kręciłem właśnie w ten nietypowy sposób.
To w zasadzie jedyny minus - dla mnie spory ale dla 99% użytkowników zapewne zerowy więc nie ma się czym przejmować.
Kamera ma wokół obiektywu ring, który można obracać - można go używać do manualnego ustawiania ostrości lub zoomu. Jeśli chodzi o zoom to przydatność tego gadżetu jak dla mnie jest zerowa bo obręcz ma tylko dwa tryby - wolny i szybszy - czyli to samo co suwaczek na górze kamery. Jeśli kręcimy wolno to zoom idzie wolno, jeśli przyspieszymy - dalej idzie wolno, jeśli bardziej przyspieszymy - idzie szybko i innych możliwości nie ma. A powinno być tak, że ta obręcz działa analogowo a nie pseudoanalogowo - w dwóch trybach. Dużo bardziej przydaje się ten ring do manualnego ustawiania ostrości - tutaj jest świetnie! W dodatku kamera ma coś czego wcześniej nie spotykałem - niebieskimi pikselami zaznacza na ekranie ostre elementy (krawędzie) - super!
Kolejne plusy:
- za możliwość włączenia (i to w kilku trybach) siatki - przydaje się do poziomego ustawienia kamery
- za tryb automatycznego ustawiania kontrastu - świetny jeśli filmujemy w warunkach sporych kontrastów - nic się nie przepali ani niedoświetli choć obraz jest oczywiście mniej kontrastowy - ot takie kamerowe HDR
- za jakość obrazu - rewelacja! Obraz jak żyleta, spora różnica w stosunku do HC3. Zmartwiło mnie to, że Windows Media Player i VLC fatalnie odtwarzają film 1080p / 50 (Core4Quad 2,4GHz, Nvidia GTX285) ale Power DVD i Splash Lite (darmowy!) rewelacyjnie radzą sobie z tymi filmami (tylko trzeba wyłączyć Nvidia Pure Video), Adobe Premiere Pro również nie ma problemów
- za ekran dotykowy - działa dobrze choć wygodniej się stuka dołączonym rysikiem niż palcem
- za tryb zwiększonego zoomu - optycznie do 12x (choć ten mnożnik oczywiście nic nie mówi jeśli nie znamy ogniskowej) ale można go zwiększyć do 18x bez utraty jakości - w końcu ktoś pomyślał o tym, że 14Mpix matryca może służyć swoim nadmiarem pikseli jako właśnie taki zoom
Minusy:
- menu i szybkie menu włącza się tylko za pomocą guzika na ekraniku LCD - trochę mało wygodne mając w jednej ręce rysik
- brak jakiegoś zaczepu do rysika - nie ma gdzie go schować i pewnie gdzieś mi "zginie" za jakiś czas
Dźwięku nie ocenię bo nie mam dobrego sprzętu audio ale jest kilka ustawień dotyczących dźwięku (może się przydać opcja ustawiania poziomu wejścia sygnału jeśli ktoś będzie leciał helikopterem albo samolotem albo filmował w warunkach gdzie jest spore natężenie dźwięku).
Kamera nie ma żadnego nocnego trybu na podczerwień ani "slow motion" ale to bajery, które do niczego nie są mi potrzebne. Jakość obrazu nocą i wieczorem jak dla mnie jest zadowalająca. Można ustawić sobie migawkę na 1/25s i wtedy jest nieco jaśniej (bez zwiększania czułości matrycy). Wentylator jest tak cichy, że mi nie przeszkadza - nie planuję filmowania mrówek tupiących po chodniku.
Podsumowując - jestem bardzo zadowolony z tej kamery choć nieco zmartwiony stabilizacją obrazu, mało odporną na drgania jadącego samochodu podczas kręcenia z jego wnętrza (ewentualnie nie sprzedam HC3 tylko zostawię do filmowania z pojazdów) - ale bardzo dobrze działającą podczas filmowania z ręki (i zapewne przystosowaną do tego typu drgań).
Przykładowe kadry z kamer:
http://fotopolska.eu/test/kamery/hc3_1.jpg
http://fotopolska.eu/test/kamery/hc3_2.jpg
http://fotopolska.eu/test/kamery/sd707_1.jpg
http://fotopolska.eu/test/kamery/sd707_2.jpg
Zaczynałem od starej analogowej kamery Sony później był Panasonic NV-GS75, później Sony HDR-HC3 (już HDV choć niepełne - 1440 x 1080). Zanim kupiłem SD707 to przeczytałem mnóstwo opinii na temat tej kamery, obejrzałem sporo testów i po prawie dwóch miesiącach przemyśleń zdecydowałem, że to będzie najlepszy wybór. Nie dość, że kamera ma nagrywanie w trybie 1080p / 50 (faktycznie jest te 50 klatek na sekundę) to jeszcze ustawienia manualne (których mi brakowało w HC3) i w miarę szerokokątny obiektyw (marketingowcy od większości kamer dostępnych na rynku zapomnieli chyba o tym, że w kamerze nie tylko liczy się "zoom" ale szeroki kąt jest niezwykle ważny).
W SD707 bardzo podoba mi się to, że nie ma nagrywania na taśmy (mini DV w HDV to maksymalnie godzina nagrania) tylko na karty - oczywista oczywistość ale jaka radość kiedy można nagrać bez przerywania, w najwyższej jakości 2 godz. 40 minut filmu na 32 GB karcie zamiast 60 minut na kasecie.
Dołączony akumulator - starcza na jakieś 1,5 godziny - trochę mało w erze pojemnych akumulatorów, w dodatku przykra niespodzianka - jestem skazany na akumulatory marki Panasonic za kilka stówek za sztukę (na szczęście ostatnio pojawiły się akumulatory zamienniki z chipem, który jest odporny na zabezpieczenia w kamerze).
Szybkość uruchamiania - spory plus. W taśmowej kamerze trzeba było czekać aż się ekran włączy, aż mechanizm odpowiednio nakręci i dopiero 2 sekundy po naciśnięciu przycisku nagrywania można coś nagrać Tutaj błyskawica. Sekunda i kamera gotowa. Naciskamy guzik nagrywania - nagrywamy, bez czekania (no w końcu nic się nie musi rozkręcać ani naciągać).
Ustawienia manualne - kolejny plus choć trzeba trochę się kamerą pobawić aby wiedzieć kiedy kamera przechodzi na automatyczną kontrolę wzmocnienia obrazu / przysłony (iris). Tutaj warto zaznaczyć, że kamera ma PRAWDZIWĄ przysłonę. Pierwszy raz się z czymś takim spotkałem - wszystkie poprzednie miały elektroniczne przysłony. Ustawienie migawki powoduje automatyczną kontrolę przysłony / wzmocnienia obrazu przez kamerę. Ale jeśli wejdziemy w manualne ustawienia przysłony to możemy i ten parametr kontrolować.
Teraz moje największe zmartwienie - stabilizator. Nie wiem dlaczego niektórzy tak marudzili na stabilizator - że za dobry - ma dwa tryby i można go nieco osłabić - wtedy efekt nagłego przesunięcia kadru nie jest już tak widoczny (w Sony HC3 też to miałem). Radzi sobie świetnie... więc w czym problem...? Część filmów kręcę z tramwaju / autobusu / samochodu - ot takie wycieczki z kamerą po mieście. W tych pojazdach kamera Panasonic SD707 z optycznym stabilizatorem radzi sobie ZNACZNIE gorzej niż kamera Sony HDR-HC3. Myślałem, że to jest wina mniejszej wagi kamery ale obciążanie statywu (Manfrotto 241V - przyssawka) absolutnie niczego nie zmieniało. Przez tydzień robiłem testy - różne kombinacje - i nic! Oto porównanie HC3 vs SD707:
http://www.youtube.com/watch?v=U4dI1Atsehg
... jak widać SD707 wypada tutaj fatalnie (filmy kręcone w tym samym autobusie) a to dziwne bo wszyscy tak chwalą optyczne stabilizatory. Być może kamera nie radzi sobie z obrazem przesuwającym się w ten sposób - w końcu filmując z ręki wszystko jest w porządku. Mocno mnie to zmartwiło bo sporo filmów kręciłem właśnie w ten nietypowy sposób.
To w zasadzie jedyny minus - dla mnie spory ale dla 99% użytkowników zapewne zerowy więc nie ma się czym przejmować.
Kamera ma wokół obiektywu ring, który można obracać - można go używać do manualnego ustawiania ostrości lub zoomu. Jeśli chodzi o zoom to przydatność tego gadżetu jak dla mnie jest zerowa bo obręcz ma tylko dwa tryby - wolny i szybszy - czyli to samo co suwaczek na górze kamery. Jeśli kręcimy wolno to zoom idzie wolno, jeśli przyspieszymy - dalej idzie wolno, jeśli bardziej przyspieszymy - idzie szybko i innych możliwości nie ma. A powinno być tak, że ta obręcz działa analogowo a nie pseudoanalogowo - w dwóch trybach. Dużo bardziej przydaje się ten ring do manualnego ustawiania ostrości - tutaj jest świetnie! W dodatku kamera ma coś czego wcześniej nie spotykałem - niebieskimi pikselami zaznacza na ekranie ostre elementy (krawędzie) - super!
Kolejne plusy:
- za możliwość włączenia (i to w kilku trybach) siatki - przydaje się do poziomego ustawienia kamery
- za tryb automatycznego ustawiania kontrastu - świetny jeśli filmujemy w warunkach sporych kontrastów - nic się nie przepali ani niedoświetli choć obraz jest oczywiście mniej kontrastowy - ot takie kamerowe HDR
- za jakość obrazu - rewelacja! Obraz jak żyleta, spora różnica w stosunku do HC3. Zmartwiło mnie to, że Windows Media Player i VLC fatalnie odtwarzają film 1080p / 50 (Core4Quad 2,4GHz, Nvidia GTX285) ale Power DVD i Splash Lite (darmowy!) rewelacyjnie radzą sobie z tymi filmami (tylko trzeba wyłączyć Nvidia Pure Video), Adobe Premiere Pro również nie ma problemów
- za ekran dotykowy - działa dobrze choć wygodniej się stuka dołączonym rysikiem niż palcem
- za tryb zwiększonego zoomu - optycznie do 12x (choć ten mnożnik oczywiście nic nie mówi jeśli nie znamy ogniskowej) ale można go zwiększyć do 18x bez utraty jakości - w końcu ktoś pomyślał o tym, że 14Mpix matryca może służyć swoim nadmiarem pikseli jako właśnie taki zoom
Minusy:
- menu i szybkie menu włącza się tylko za pomocą guzika na ekraniku LCD - trochę mało wygodne mając w jednej ręce rysik
- brak jakiegoś zaczepu do rysika - nie ma gdzie go schować i pewnie gdzieś mi "zginie" za jakiś czas
Dźwięku nie ocenię bo nie mam dobrego sprzętu audio ale jest kilka ustawień dotyczących dźwięku (może się przydać opcja ustawiania poziomu wejścia sygnału jeśli ktoś będzie leciał helikopterem albo samolotem albo filmował w warunkach gdzie jest spore natężenie dźwięku).
Kamera nie ma żadnego nocnego trybu na podczerwień ani "slow motion" ale to bajery, które do niczego nie są mi potrzebne. Jakość obrazu nocą i wieczorem jak dla mnie jest zadowalająca. Można ustawić sobie migawkę na 1/25s i wtedy jest nieco jaśniej (bez zwiększania czułości matrycy). Wentylator jest tak cichy, że mi nie przeszkadza - nie planuję filmowania mrówek tupiących po chodniku.
Podsumowując - jestem bardzo zadowolony z tej kamery choć nieco zmartwiony stabilizacją obrazu, mało odporną na drgania jadącego samochodu podczas kręcenia z jego wnętrza (ewentualnie nie sprzedam HC3 tylko zostawię do filmowania z pojazdów) - ale bardzo dobrze działającą podczas filmowania z ręki (i zapewne przystosowaną do tego typu drgań).
Przykładowe kadry z kamer:
http://fotopolska.eu/test/kamery/hc3_1.jpg
http://fotopolska.eu/test/kamery/hc3_2.jpg
http://fotopolska.eu/test/kamery/sd707_1.jpg
http://fotopolska.eu/test/kamery/sd707_2.jpg
Ostatnia edycja: