Technologie w plazmach Panasonica

nox

New member
Witam wszystkich,

Jest to właściwie mój drugi post niemniej pierwszy istotny. Przez ostatnie 2 tygodnie przeczytałem ponad 2000 postów zamieszczonych w tym dziale (Panasonic) głównie dotyczących modeli PY/PZ 80/85/800. W wielu wypadkach pojawiało się mnóstwo wątpliwości co do zastosowanych przez Panasonica technologii w szczególności IFC (hate it or love it). Poniżej przedstawiam moja wersję dotyczącą działania tych technologii. W poniższym opisie bazowałem na bardzo wielu źródłach z internetu (oficjalne dokumentacje Panasonica - chociaż tutaj bardzo skąpo, fora w większości z USA, opracowania dot. systemów 50Hz i 60Hz), ale nie tylko. Będę bardzo wdzięczny za wszystkie uwagi i nieścisłości, które pojawiły się w moim opisie. Mam nadzieję, że wątek stanie się podsumowaniem dla wszystkich, którzy szukają info o wymienionych w tytule technologiach Panasa. Do rzeczy!

100Hz Double Scan – dostępne we wszystkich modelach serii 8. Ze standardowego sygnału PAL (50 Hz) uzyskujemy „sztuczne 100 Hz”. Tu mamy dwie możliwości:
  • Sygnał progresywny np. 750(720)/50p – każda z 50 przesłanych klatek wyświetlana jest dwa razy
  • Sygnał z przeplotem np. 625(576)/50i (telewizja SD ze zwykłej anteny) – każdy półobraz wyświetlany jest dwa razy (1t 1t 1b 1b 2t 2t 2b 2b) lub (1t 1b 1t 1b 2t 2b 2t 2b), gdzie: t oznacza oznacza grórny półobraz a b dolny półobraz. Cyfra to numer klatki. Przy czym drugi zaproponowany zestaw wyświetlania myślę, że niezdałby egzaminu przy transmisjach telewizyjnych ze studia, gdyż tam mamy 50 półobrazów, ale każdy pochodzi z innej klatki wyświeltanie na przemian dolnego i górnego byłoby wyświetlaniem na przemian jednej klatki i drugiej, więc bardziej bym się skłaniał do pierwszej wersji (chociaż jeśli ktoś twierdzi, że zauważa migotanie to być może jest ono spowodowane właśnie wyświetlaniem na przemian półobrazów z sąsiednich klatek). Jest jeszcze jedna opcja - składanie półobrazów i wyświetlanie tak złożonych klatek 4 razy pod rząd (tutaj migotania by i tak nie było, ale konieczne wydaje się zastosowanie filtrów deinterlace)

IFC – (tylko modele 85 i 800) ze standardowego sygnału 50 Hz (50 ramek na sekundę) tworzymy „inteligentne” 60 Hz (na zasadzie interpolacji ramek). Każde 5 ramek zamieniamy na 6 ramek (w ciągu 0,1 sekundy; IFC zwiększa ilość obrazów x1,2), dzięki czemu uzyskujemy 60 obrazów w sekundzie.
W przypadku sygnału 50Hz możemy mieć do czynienia z sygnałem np.:
  • 625(576)/50i – 50 półobrazów w ciągu sekundy składających się na 25 różnych klatek (np. starsze filmy zarejestrowane 25 pełnych klatkach i rozbite na 50 półobrazów).
  • 625(576)/50i – 50 półobrazów w ciągu sekundy z 50 różnych klatek (np. nagrania kamerą amatorską, czy transmisje studyjne, mecze, itp).
  • 1125(1080)/50p – 50 pełnych obrazów w ciągu sekundy.
IFC najlepiej sprawdzi w przypadku 3 – największy materiał do zastosowania interpolacji. Najsłabiej w przypadku 2, gdzie niemożliwe jest praktycznie złożenie półobrazów w ostrą klatkę. W jednym półobraziepiłka będzie w jednej pozycji a kolejnym już w innej – złożenie takiej klatki tworzy charakterystyczny grzebyk z którym oczywiście telewizory radzą sobie stosując odpowiednie filtry, niemniej utrata szczegółów i brak możliwości określenia konkretnej pozycji piłki w ramach klatki obrazu utrudnia pracę systemu interpolacji stąd skakanie szybko lecącej piłki na tle trybun. Wyciągając wnioski – IFC najsłabiej (teoretycznie powinien sobie radzić z obrazem 50 Hz z przeplotem w którym mamy 50 półobrazów z 50 różnych klatek).

W IFC każda z 60 klatek wyświetlona w ciągu sekundy jest inna w przeciweństwie do 100Hz Double Scan, gdzie mamy jedynie 50 różnych ramek odpowiednio powielonych. W związku z tym jasne jest, że obie funkcje nie mogą działać jednocześnie. Płynnność ruchu jest większa w przypadku IFC. Dodatkowo IFC zwiększa rozdzielczość ruchomych obrazów do ponad 900 linii (interpolacja rozdzielczości). Wyłączenie funkcji IFC automatycznie włącza funkcję 100Hz Double Scan (i odwrotnie).

Odtwarzanie 24p (bez realizmu kinowego 24p) - dostępne we wszystkich modelach serii 8 - dotyczy tylko źródła sygnału 1125(1080)/24p po HDMI. Z oryginalnych 24 pełnych klatek na sekundę powstaje ich 96. Każda klatka jest wyświetlana 4 razy pod rząd (konwersja do 96Hz). Dzięki temu obraz nie migocze, ale nie ma takiej płynności jak w przypadku funkcji realizmu kinowego 24p. Obraz bez tego systemu obraz nagrany w 1125(1080)/24p musiałby być wyświetlany nastepująco:
  • Przyspieszenie odtwarzania filmu z 24 do 25 klatek na sekundę oraz ewentualna późniejsza korekta tonacji dźwięku (która wskutek jego przyspieszenia została nieco podniesiona i może brzmieć nienaturalnie, co jest szczególnie odczuwalne w przypadku muzyki).
  • Powielenie 2x jednej z klatek
.
W obu przypadkach dochodzi do zniekształceń oryginalnego obrazu zapisanego w 24p. Oczywiście z 25 klatkami na sekundę można sobie już poradzić dość prosto na dwa sposoby:
  • Rozbicie ich na 50 półobrazów i sekwencyjne wyświetlanie jak dla sygnału 50i
  • Powielenie każdej pełnej klatki 2x (czyli uzyskanie 50p czy 25 różnych klatkach)
Dalej można zastosować „100Hz Double Scan” celem uniknięcia migotania.

Realizm kinowy 24p – występuje zawsze w połączeniu z IFC (tylko modele 85 i 800 w Europie oraz 800 w Azji, w USA braz ze względu na inną częstotliwośc obrazu i „brak” IFC). Dzięki IFC nie mamy kopiowania 4 identycznych klatek pod rząd a klatki pośrednie (interpolowane). Z tego co zrozumiałem IFC zawsze produkuje obraz o 60 ramkach, de facto interpoluje 24 oryginalne pełne klatki filmu na 60 nowych klatek. Z każdych 2 klatek robi 5 lub jak kto woli być może rozbjia te dwie klatki na pół obrazy i z 4 półobrazów robi 5 pełnych klatek. Tego dokładnie nie wiem. W materiałach na stronie Panasonic jest pokazane 2,4 klatki -> 6 klatek. Jak dla mnie wydaje się to mało intuicyjne.

W USA obraz podawany na wejściu ma 60 Hz, promowanie w tej sytuacji technologii IFC mija się z celem gdyż IFC interpoluje de facto 50 Hz na 60 Hz w sposób „inteligentny”. Co ciekawe w USA zamiast mówić o IFC jako zwiększaniu płynnosci obrazu (konwersja do 60 fps) mówi się o zwiększaniu rozdzielczości ruchomych obrazów do ponad 900 linii. Więc IFC jest, ale ma tylko częsciowe zastosowanie – interpolacja wykorzystywana jest tylko do zwiększania rozdzielczości, a nie „dorabiania klatek”. W USA nie ma również mowy o Realizmie kinowym 24p (a jedynie 24p Cinematic Playback tylko w modelach 800 i 850), gdyż brak właśnie udziału IFC. 24p Cinematic Playback w USA może być zrealizowany na kilka sposobów: wyświetleniu każdej klatki 2 lub 4 razy pod rząd (konwersja do 48Hz lub 96Hz) lub podobnie tylko, że przy podzieleniu każdej klatki na półobrazy i wyświetleniu 48 półobrazów lub przy dwukrotnym powieleniu każdego półobrazu 96 półobrazów (czyli obraz z przeplotem).

Reszta modeli posiada standardowe procesowanie obrazu, czyli tzw procesowanie 2:3:

  • odtwarzanie co drugiej klatki 2 razy, a co drugiej 3 razy = 12 *2 + 12 *3 = 60 (uzyskujemy sygnał 60 Hz) lub
  • rozbiciu każdych 4 kolejnych klatek na 4 półobrazy górne i 4 półobrazy donle a nastepnie zdupliowaniu wybranych półobrazów wg schematu: (1t 1t 2t 3t 4t) oraz (1b 2b 3b 3b 4b) gdzie: t oznacza oznacza grórny półobraz a b dolny półobraz. Cyfra to numer klatki. Następuje teraz splecienie półobrazów na przemian: 1t 1b 1t 2b 2t 3b 3t 3b 4t 4b itd. Jak widać sprowadza się to generalnie do tego samego prezentowaniu co drugiej klatki 2 razy a co drugiej 3 razy tyle, że z przeplotem. Razem otrzymujemy 60 półobrazów (60Hz).
W obydwu przypadkach mamy doczynienia z mało płynnym obrazem bez funkcji 24p Cinematic Playback.

Ciekawym parametrem sprzedawanym marketingowo w USA jest „480Hz Sub-field Drive” (jako konkurencja dla komunikacji 120Hz telewizorów LCD). Z tego co zrozumiałem w plazmach Panasonica przy sygnale 60Hz każdy piksel może być wzbudzony 8 razy w ciągu jednego cyklu zegara (16,67ms). Jeden cykl wzbudzenia nazywa się sub-field. Daje to 480 cykli wzbudzenia na sekundę (na jakims forum spotkałem się z informacją, że piksele w niektórych KURO są wzbudzane do 14 razy na cykl zegara co można komunikowac jako 840 Hz). W USA nie sprzedaje się się również marketingowo czasu reakcji na poziomie 0,001 ms. Nie wiem dlaczego.

W Azji kominikuje się IFC podobnie jak w Europie, gdyż sygnał też ma 50 Hz. Skoro IFC to również 24p Real Cinema, ale tylko razem z IFC. W Azji promowana jest również technologia „480Hz Sub-field Drive” również tylko z IFC, gdyż tylko wtedy mamy konwersję z 50 Hz do 60 Hz. Być może również dlatego niektórzy wyczuwają mniejsze migotanie ekranu przy włączonej funkcji IFC gdyz uruchamia się wtedy „480Hz Sub-field Drive” (jest to tylko mój domysł).Możemy założyć, że gdy będzie potrzeba Panasonic otworzy komunikację o 480Hz w Europie.
 
Do góry