Nowiści Nvidia: RTX w sterownikach Vulcan, nowe tytuły z obsługą Reflex oraz sukces zbiórki charytatywnej.

Jam Nius

piszę
geforce-nvidia-reflex-responsiveness-630x368-dt.jpg

To historyczny dzień dla graczy korzystających z API Vulkan. NVIDIA opublikowała nowe sterowniki Game Ready, które oficjalnie wspierają Vulkan Ray Tracing. Aktualizacji o obsługę tego standardu uległa także gra Quake II RTX.

Zaimplementowanie ray tracingu do API Vulkan to efekt wieloletnich starań wielu firm, a NVIDIA liderowała tym działaniom na każdym etapie prac. Firma przewodziła grupie w organizacji Khronos, zajmującej się implementacją ray tracingu w Vulkanie. Wniosła także wkład w postaci projektu rozszerzeń, przyczyniając się do zwiększenia postępów uczynionych przez całą grupę Khronos, a także udostępniła sterowniki dla wstępnej implementacji ray tracingu w Vulkanie, aby umożliwić programistom uzyskanie niezbędnych informacji dla całej grupy. Teraz jako pierwsza implementuje gotowe rozwiązanie w grze.

Quake II RTX: ray tracing dla każdego!

Ray tracing w API Vulkan od teraz nie działa już wyłącznie na kartach GeForce RTX. Zmieniła to najnowsza aktualizacja gry Quake II RTX. Jest to pierwszy tytuł obsługujący niedawno zaprezentowane rozszerzenie Vulkan Ray Tracing. Quake II RTX nie wymaga już specjalnych rozwiązań optymalizowanych pod konkretne GPU i powinien działać na każdej kompatybilnej karcie graficznej. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie: https://developer.nvidia.com/vulkan-driver

Quake II RTX był pierwszą grą na świecie w pełni wykorzystującą path tracing, technikę ray tracingu, która unifikuje wszystkie efekty oświetleniowe takie jak cienie, odbicia czy rozszczepienia światła w jeden wspólny algorytm. Efektem końcowym jest efektowny nowy wygląd jednej z najpopularniejszych gier, zaprezentowanej po raz pierwszy w 1997 roku.

Pobierz nowe sterowniki Game Ready i przetestuj ray tracing w Vulkanie

Quake II RTX ma wbudowany benchmark, więc w łatwy sposób można przekonać się w jaki sposób różne karty graficzne sprawdzają się w obsłudze ray tracingu. Jest to pierwszy na świecie benchmark dla Vulkan Ray Tracing.

Aby z niego skorzystać pobierz najnowsze sterowniki Game Ready i zainstaluj Quake II RTX z platformy Steam. Pierwsze trzy poziomy gry są całkowicie darmowe.


Reflex

Miłośnicy pierwszoosobowych strzelanek mogą od teraz cieszyć się zwiększoną responsywnością w czterech kolejnych tytułach. Gry CRSED: F.O.A.D., Enlisted, Mordhau oraz Warface otrzymały wsparcie techniki NVIDIA Reflex, zapewniającej niskie opóźnienia w trakcie rozgrywki. Funkcja NVIDIA Reflex jest obsługiwana przez wszystkie karty graficzne GeForce począwszy od serii 900 (architektura Maxwell), czyli modeli, które debiutowały na rynku ponad 6 lat temu.

We wszystkich czterech grach odnotowano znaczne zmniejszenie opóźnień systemowych dzięki aktywacji techniki Reflex: w CRSED: F.O.A.D. o 23%, w Enlisted o 20%, w Mordhau o 41%, a w Warface o 22%.

Tytuły te dołączają do gier już wspieranych przez Reflex, czyli m.in. Call of Duty: Black Ops - Cold War, Call of Duty: Warzone, Fortnite, Valorant, Destiny 2 i Apex Legends.

NVIDIA Reflex to rewolucyjne współdziałanie karty graficznej, monitora G-SYNC oraz samej gry, nadzorujących i redukujących opóźnienia systemowe w tytułach stawiających na bezpośrednią rywalizację.

Ilustrację tego, co technika Reflex oferuje strzelankom FPS, można obejrzeć na przykładzie gry Call of Duty: Black Ops - Cold War: https://www.youtube.com/watch?v=Kmh1GLLYN0g


Wydłużony czas promocji kart GeForce z grą Call of Duty: Black Ops - Cold War


Ponieważ najlepszym sposobem na zapoznanie się z wyjątkowymi technikami wspieranymi przez karty graficzne GeForce, jest sprawdzenie gier je wykorzystującymi, firma NVIDIA postanowiła przedłużyć do 11 stycznia promocję, w ramach której nabywcy kart graficznych GeForce RTX 3080 oraz 3090, a także komputerów w nie wyposażonych, otrzymają cyfrową kopię gry Call of Duty: Black Ops - Cold War. Szczegóły akcji dostępne są na stronie https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/campaigns/cod-black-ops-cold-war-bundle/

Call of Duty: Black Ops - Cold War wykorzystuje m.in.:

  • akcelerowany przez karty RTX ray tracing do wyświetlenia okluzji otoczenia oraz cieni, zapewniający bardziej immersyjną rozgrywkę
  • technikę NVIDIA DLSS zwiększającą liczbę wyświetlanych klatek na sekundę przy jednoczesnym generowaniu wyraźnego i ostrego obrazu
  • technikę NVIDIA Reflex w celu minimalizacji opóźnień systemowych
  • funkcję NVIDIA Ansel umożliwiającą kadrowanie i robienie unikalnych zrzutów ekranu w wysokiej rozdzielczości
  • funkcję NVIDIA Highlights w trybie wieloosobowym, zapewniającą automatyczne nagrywanie i zapisywanie kluczowych fragmentów rozgrywki

Więcej informacji:

Artykuł na temat czterech nowych gier ze wsparciem dla techniki NVIDIA Reflex:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/december-2020-rtx-reflex-game-update/


Artykuł na temat techniki NVIDIA Reflex:
https://www.nvidia.com/pl-pl/geforce/news/reflex-low-latency-platform/

Charytatywna moc Nvidii

Ponad 100 godzin charytatywnej transmisji, 104 streamerów, a przede wszystkim 142 088,44 zł zebrane na rzecz Akademii Przyszłości, która przeznaczy zebrane środki m.in. na wsparcie dzieci wykluczonych cyfrowo. Robert Makłowicz i Marcin Gortat jako jedni z wielu gości specjalnych namawiali społeczność graczy do wsparcia tej szczytnej akcji.

Już po raz szósty znani gracze i osobistości wraz z NVIDIA Polska oraz AORUS podjęli się szczytnego zadania zbiórki na rzecz potrzebujących. W dniach 9-13 grudnia odbyła się doroczna akcja charytatywna - NVIDIA CHARITY STREAM. Jak co roku transmisja była wyjątkowa pod wieloma względami. Na kanale NVIDIA w serwisie Twitch gościła rekordowa liczba ponad 100 gości. Trwający non stop 104-godzinny stream śledziło w sumie ponad 280 000 widzów. W ciągu czterech dni zebrano też na rzecz Akademii Przyszłości, najwyższą jak dotychczas kwotę 142 088,44 zł, która przeznaczy zebrane środki na wsparcie dzieci wykluczonych cyfrowo. To jeszcze nie koniec zbiórki, ponieważ dalej trwają aukcje charytatywne, które dodatkowo zwiększą zebraną kwotę.

Głównym organizatorem corocznej akcji po raz kolejny była agencja Fantasyexpo, która do współpracy zaprosiła znane sieci gamingowe w Polsce - devils.one, DobreStreamy, Gameset, Honoris, JaRock oraz Knacks.pro. Wśród zaproszonych gości na streamie można było oglądać takie osobistości jak Jerzy Janowicz, Jarosław ‘pashaBiceps’ Jarząbkowski, Marcin Gortat, Paweł ‘Leh’ Lehman, Wojciech ‘Łozo’ Łozowski, Robert Makłowicz, Paweł ‘Saju’ Pawelczak, Mateusz ‘PAGO’ Pągowski, Piotr ‘izak’ Skowyrski czy Damian ‘Nervarien’ Ziaja.

Najwięcej emocji wzbudzała transmisja z udziałem Roberta Makłowicza, dla którego udział w streamie charytatywnym był debiutem na platformie Twitch. Znany podróżnik i kucharz podczas godzinnej audycji przygotował propozycje zdrowych przekąsek dla graczy oraz tradycyjnie sypał dowcipami i anegdotami. Dowiedzieliśmy się również, że gry mu obce nie są i ogrywał takie tytuły jak World of Warships, Wolfenstein czy FIFA.
 
Do góry