Ray tracing - wizjonerski krok Nvidii w kierunku fotorealistycznej grafiki.

Jam Nius

piszę
dxr-ray-tracing-technique-in-games-benchmarks-rtx-tech-demos-850px.jpg

Przyglądając się ewolucji grafiki komputerowej nie sposób nie zauważyć, iż głównie zmieniała się ona malutkimi kroczkami. Szczegółami, które skrzętnie dodawane doprowadziły nas do takich arcydzieł wizualnych jak Wiedźmin 3, Star wars battlefront 2 czy ostatni Battlefield V. W tym roku czas na dużo większy skok jakościowy, który według mnie doceniony zostanie przez większość dopiero w przyszłości, a szkoda bo Ray Tracing to ostatnio najbardziej niedoceniana zmiana graficzna, której twórcy gier dopiero się uczą.

reflections-dxr-explainer-850px.jpg


Tylko czymże jest ten ray tracing i w jaki sposób wpływa na efekt końcowy? Do tej pory "śledzenie promieni" wykorzystywane było jedynie w profesjonalnych zastosowaniach np przy tworzeniu efektów specjalnych do filmów długometrażowych. Wszystko to z powodu sporej zasobożerności omawianej techniki generowania obrazu. RT dostarcza realistyczne oświetlenie sceny poprzez bardzo precyzyjne symulowanie zachowania światła, które trafia do oglądającego. Jak sama nazwa wskazuje jest to śledzenie promieni świetlnych, dzięki czemu możemy otrzymać szeroką paletę naturalnych efektów towarzyszących takich jak odbicia, refrakcje, rozproszenia czy rozszczepienia. Wszystkie te zmienne zbliżają nas do fotorealistycznych efektów znanych z najlepszych produkcji kinowych, w których już na poziomie codzienności dodawane są efekty CGI w miejsce scenografii czy nawet aktorów.

advanced-reflections-dxr-explainer-850px.jpg

"A ja słyszałem, że obecna generacja kart nie do końca radzi sobie z tą techniką" - Jest to po części prawda. Tak jak pisałem powyżej ilość obliczeń potrzebnych do stworzenia sceny "oświetlanej" z ray tracingiem jest nieporównywalnie wyższa do starszych metod. Jednak jak najbardziej nie zabierałbym sensu z implementacji danej technologii do obecnego świata. Bardziej zauważam potrzebę wizji, chęci ewolucji oraz odwagi aby wprowadzić coś tak dalekowzrocznego. Jeśli miałbym porównać podobny skok technologiczny w świecie AV najłatwiej sięgnąć mi po przeskok z ekranów kineskopowych na te płaskie w szczególności mając na uwadze ekrany plazmowe. Pierwsze egzemplarze kosztowały horrendalne pieniądze. Powiedzmy np. równowartość nowego samochodu średniej klasy. Na szczęście to nie powstrzymało wizjonerów od wprowadzenia ich na rynek. Mało tego, telewizory te bardzo łatwo trwale uszkadzały się przez wypalanie, jednak były krokiem do przyszłości - płaskie ekrany o dużej przekątnej, które mogliśmy zamontować na ścianie. Teraźniejszy ekwiwalent? Rolowany OLED marki LG, który kosztować będzie 55 tysięcy Euro...

shadows-dxr-explainer-850px.jpg


Jeśli zastanawiamy się nad wydajnością w przypadku gier należy dodać jeszcze jedną bardzo ważną zmienną. Deweloperów tworzących tytuły. Tak na prawdę to na nich spoczywa bardzo duża odpowiedzialność, wiemy dobrze, że z założenia jedne tytuły działają lepiej od drugich już na bazowych ustawieniach. Jeśli dodamy do tego dodatkową pracę dotyczącą oświetlenia należy przyjąć, iż wraz z upływem czasu będzie odbywać się to coraz lepiej. Przykładem jest produkcja Battlefiled V, która początkowo nie radziła sobie zbyt dobrze ze śledzeniem promieni, jednak po odpowiedniej optymalizacji wydajność poprawiono nawet o 50%.

global-illumination-dxr-explainer-850px.jpg

Dzięki uprzejmości Nvidii oraz sklepowi internetowemu x-kom już w nadchodzącym czasie sprawdzimy dla was jak dokładnie wygląda ray tracing i jakich zasobów potrzebuje. Opiszemy co wnosi i czy warto. Nie wiem jak wy, ja zawsze poszukuję najwyższej jakości obrazu a ray tracing jest sporym krokiem wpływającym na całość scen widzianych w produkcjach wideo którego świetnym uzupełnieniem byłby Dolby Atmos :).

Jeśli zastanawiacie się jak wyglądają karty graficzne Nvidia z rodziny RTX oraz GTX zapraszamy was na stronę x-komu: https://www.x-kom.pl/g-5/c/346-karty-graficzne-nvidia.html poznacie nie tylko parametry czy wygląd ale także ceny. Geforce RTX 2080 TI do zobaczenia. Specjalnie budujemy dla niego nową platformę oraz już powstaje tekst o plusach i minusach technologii w grze Battlefield V - a widziany tylko przez YouTube daje namiastkę jakości graficznej jaką produkuje gra. Niech ray tracing będzie z nami :)


Gadanie gadaniem ale na skompresowanym YT też coś tam widać :)

[youtube]E9cSYrSdpR0[/youtube]

[youtube]q5e-GVEqL9A[/youtube]

[youtube]WoQr0k2IA9A[/youtube]​
 

bemx2k

New member
Na przyzwoite wykożystanie Ray Tracingu w grach musimy niestety poczekać kilka lat , moc obliczeniowa rdzeni RTX musi wzrosnąć 2-3 krotnie .
 
Do góry