Lepsza jakość obrazu - FullHd umiera, 3D umiera, zakrzywiona technologia umiera !
Lepsza jakość obrazu
Inteligentne telewizory są wciąż wokół ale dobra wiadomość to taka, że praca inżynierów skierowane są na wysoką jakość obrazu. Telewizory 3D są martwe, zakrzywione umierają i fulhd umierają.
I to wszystko pomimo ogromnych nakładów pracy producentów. Jest to kosztowny błąd, więc jest rzeczą naturalną, że firmy starają się uzyskać zwrot z inwestycji.
Potrzebne są nowe nagłówki i cieszymy się informacją, że producenci zdecydowali się ponownie skupić całe serce na jakości obrazu.
Można argumentować, że wszystko zaczęło się od Ultra HD ale przemysł szybko zdał sobie sprawę, że to za mało aby konsumenci naprawdę byli podekscytowani. Przy tym wszystkim, korzyści tracą producenci poprzez malejące przychody.
Więc przemysł zaczął mówić oprócz lepszej jakości czyli nie tylko 4K ale jeszcze o "lepszych pikselach".
Poprawiają one kontrast, mają szerszy zakres dynamiki i lepsze kolory.
Sytuacja ta doprowadziła do powstania HDR (High Dynamic Range) i przestrzeni barw Rec.2020 które powinny być rozumiane jako ambitny cel do roku 2020 - stąd nazwa.
Definiując te cele - i ratyfikacji je jako norma - gracze przemysłu są zachęcani do ich spełnienia.
W bardziej konkretny sposób przemysł chce poprawić kolory na naszym telewizorze z obecnej przestrzeni barwowej Rec.709, które zostały wykorzystane do treści HD, aby przejść do Rec.2020 i dać szacunkowo duży skok. Ocenia się że Rec.709 obejmuje mniej więcej 33% widocznych kolorów (dla ludzkiego oka), natomiast Rec.2020 obejmuje mniej więcej 75%. Producenci telewizyjni zaś są mniej więcej w połowie drogi pokrycia barw DCI-P3, która posiada około 50% widocznych kolorów. Przy Rec.2020 musimy również znacząco podwyższyć luminancję, co oznacza, że zakres dynamiki wyświetlacza musi zostać rozszerzony.
HDR stanowi więc nowy etap w branży. Każdy producent ma swój własny program. Ponieważ HDR to zupełnie nowy fundament dla standardów wideo - od aparatu przez studia do wyświetlaczy - ma zachęcać producentów gonić najwyższy cel. HDR jest większą rewolucją w TV / filmach / grach niż większość innych realizacji.
HDR pomógł już pobudzić popyt na OLED TV, które wyznaczają nowy standard jakości obrazu oraz przyspieszył przyjęcie kropek kwantowych w wyświetlaczach LCD. Ambitne wartości docelowe w formatach HDR pomogą przyspieszyć innowacje w zakresie wyświetlaczy i prowadzić do całkowicie nowych typów i odmian - technologii wyświetlania.
Ultra HD to był dopiero pierwszy krok do zdecydowanej poprawi jakości obrazu.
Drugi krok to HDR. Stagnacji nie będzie bo za kilka lat od teraz, przemysł będzie przechodził na jakość i rozdzielczość 8K i HFR - które poprawią odtwarzanie ruchu drastycznie.
Oczywiście, jako konsument chcesz mieć wszystko w jednym pakiecie, ale znając wcześniej plan co Cię czeka sprawi, że masz możliwość podjęcia świadomej i racjonalnej decyzji.
Są 4 formaty HDR - zbyt wiele?
Nie jest to wojna formatów jak Betamax vs. VHS czy HD-DVD vs Blu-ray. Jako konsument nie jesteś zobowiązany do dokonania wyboru w oparciu o wyłączność. Ale musisz wiedzieć, że telewizory obsługuje więcej niż jeden format HDR.
Jako konsument będziesz musiał gruntownie to rozważyć przed dokonaniem zakupu.
W 4 formaty HDR są:
HDR10
Dolby Vision
GWS (HLG)
Zaawansowane HDR Technicolor
Dolby Vision jest najbardziej elastycznym formatem, podczas gdy format GWS (HLG) został opracowany, aby doprowadzić HDR do transmisji telewizyjnych. Powodem, dla którego nadawcy wymagają oddzielnego formatu jest ograniczona przepustowość w sieciach transmisji TV.
BBC/NHK opracowali format, który można zamieścić informacje HDR w standardowym nadawanym sygnale. Dolby Vision może technicznie służyć temu samemu celowi, ale do tej pory pomijane było przez nadawców. Format Technicolor ma niewielki zakres i może być może być ignorowane na obecnym etapie, ale nigdy nie mów nigdy.
Najszerzej przyjętym formatem w tej chwili jest format otwarty HDR10, który jest obsługiwany przez wszystkie telewizory HDR.
4 formaty HDR mogą współistnieć, ale każdy z nich oferuje inne korzyści. Firmy wiedzą - zwłaszcza Dolby - że jeśli wygra tą bitwę będzie odgrywać ważną rolę w przemyśle telewizyjnym przez wiele kolejnych lat.
Samsung zaś pracuje nad swoim (piątym HDR ?) dodając dynamiczne metadane do formatu HDR10 aby umożliwić optymalizację jakości obrazu w oparciu o tryb scena-by-scena.
Jeden wielki znak zapytania dotyczy Apple.
Producenci TV wydaje się - wybrali swoje sojusze i to samo można powiedzieć o głównych firmach strumieniowych (Netflix, Amazon, YouTube). Większość nadawców będzie decydować się na stosowanie HLG. Google, Amazon i Roku odkryły również swoje karty, ale co Apple?
Najcenniejsza firma na świecie działa od lat w największych usługach strumieniowych (iTunes) i
systemie operacyjnym Apple TV. Czy Apple wesprze jeden z istniejących formatów czy wprowadzi nowy? Piąty format?
Zobaczymy....
faltpanelshd
Lepsza jakość obrazu
Inteligentne telewizory są wciąż wokół ale dobra wiadomość to taka, że praca inżynierów skierowane są na wysoką jakość obrazu. Telewizory 3D są martwe, zakrzywione umierają i fulhd umierają.
I to wszystko pomimo ogromnych nakładów pracy producentów. Jest to kosztowny błąd, więc jest rzeczą naturalną, że firmy starają się uzyskać zwrot z inwestycji.
Potrzebne są nowe nagłówki i cieszymy się informacją, że producenci zdecydowali się ponownie skupić całe serce na jakości obrazu.
Można argumentować, że wszystko zaczęło się od Ultra HD ale przemysł szybko zdał sobie sprawę, że to za mało aby konsumenci naprawdę byli podekscytowani. Przy tym wszystkim, korzyści tracą producenci poprzez malejące przychody.
Więc przemysł zaczął mówić oprócz lepszej jakości czyli nie tylko 4K ale jeszcze o "lepszych pikselach".
Poprawiają one kontrast, mają szerszy zakres dynamiki i lepsze kolory.
Sytuacja ta doprowadziła do powstania HDR (High Dynamic Range) i przestrzeni barw Rec.2020 które powinny być rozumiane jako ambitny cel do roku 2020 - stąd nazwa.
Definiując te cele - i ratyfikacji je jako norma - gracze przemysłu są zachęcani do ich spełnienia.
W bardziej konkretny sposób przemysł chce poprawić kolory na naszym telewizorze z obecnej przestrzeni barwowej Rec.709, które zostały wykorzystane do treści HD, aby przejść do Rec.2020 i dać szacunkowo duży skok. Ocenia się że Rec.709 obejmuje mniej więcej 33% widocznych kolorów (dla ludzkiego oka), natomiast Rec.2020 obejmuje mniej więcej 75%. Producenci telewizyjni zaś są mniej więcej w połowie drogi pokrycia barw DCI-P3, która posiada około 50% widocznych kolorów. Przy Rec.2020 musimy również znacząco podwyższyć luminancję, co oznacza, że zakres dynamiki wyświetlacza musi zostać rozszerzony.
HDR stanowi więc nowy etap w branży. Każdy producent ma swój własny program. Ponieważ HDR to zupełnie nowy fundament dla standardów wideo - od aparatu przez studia do wyświetlaczy - ma zachęcać producentów gonić najwyższy cel. HDR jest większą rewolucją w TV / filmach / grach niż większość innych realizacji.
HDR pomógł już pobudzić popyt na OLED TV, które wyznaczają nowy standard jakości obrazu oraz przyspieszył przyjęcie kropek kwantowych w wyświetlaczach LCD. Ambitne wartości docelowe w formatach HDR pomogą przyspieszyć innowacje w zakresie wyświetlaczy i prowadzić do całkowicie nowych typów i odmian - technologii wyświetlania.
Ultra HD to był dopiero pierwszy krok do zdecydowanej poprawi jakości obrazu.
Drugi krok to HDR. Stagnacji nie będzie bo za kilka lat od teraz, przemysł będzie przechodził na jakość i rozdzielczość 8K i HFR - które poprawią odtwarzanie ruchu drastycznie.
Oczywiście, jako konsument chcesz mieć wszystko w jednym pakiecie, ale znając wcześniej plan co Cię czeka sprawi, że masz możliwość podjęcia świadomej i racjonalnej decyzji.
Są 4 formaty HDR - zbyt wiele?
Nie jest to wojna formatów jak Betamax vs. VHS czy HD-DVD vs Blu-ray. Jako konsument nie jesteś zobowiązany do dokonania wyboru w oparciu o wyłączność. Ale musisz wiedzieć, że telewizory obsługuje więcej niż jeden format HDR.
Jako konsument będziesz musiał gruntownie to rozważyć przed dokonaniem zakupu.
W 4 formaty HDR są:
HDR10
Dolby Vision
GWS (HLG)
Zaawansowane HDR Technicolor
Dolby Vision jest najbardziej elastycznym formatem, podczas gdy format GWS (HLG) został opracowany, aby doprowadzić HDR do transmisji telewizyjnych. Powodem, dla którego nadawcy wymagają oddzielnego formatu jest ograniczona przepustowość w sieciach transmisji TV.
BBC/NHK opracowali format, który można zamieścić informacje HDR w standardowym nadawanym sygnale. Dolby Vision może technicznie służyć temu samemu celowi, ale do tej pory pomijane było przez nadawców. Format Technicolor ma niewielki zakres i może być może być ignorowane na obecnym etapie, ale nigdy nie mów nigdy.
Najszerzej przyjętym formatem w tej chwili jest format otwarty HDR10, który jest obsługiwany przez wszystkie telewizory HDR.
4 formaty HDR mogą współistnieć, ale każdy z nich oferuje inne korzyści. Firmy wiedzą - zwłaszcza Dolby - że jeśli wygra tą bitwę będzie odgrywać ważną rolę w przemyśle telewizyjnym przez wiele kolejnych lat.
Samsung zaś pracuje nad swoim (piątym HDR ?) dodając dynamiczne metadane do formatu HDR10 aby umożliwić optymalizację jakości obrazu w oparciu o tryb scena-by-scena.
Jeden wielki znak zapytania dotyczy Apple.
Producenci TV wydaje się - wybrali swoje sojusze i to samo można powiedzieć o głównych firmach strumieniowych (Netflix, Amazon, YouTube). Większość nadawców będzie decydować się na stosowanie HLG. Google, Amazon i Roku odkryły również swoje karty, ale co Apple?
Najcenniejsza firma na świecie działa od lat w największych usługach strumieniowych (iTunes) i
systemie operacyjnym Apple TV. Czy Apple wesprze jeden z istniejących formatów czy wprowadzi nowy? Piąty format?
Zobaczymy....
faltpanelshd