ustawienie REL T5

Whiplash

New member
Bez reklam
Aha w takim razie ok. Ale jaki jest sens takie podlaczania w KD kiedy wtedy tracimy mozliwosc regulacji pasm i odciec z poziomu amplitunera bo wysokipoziom dostarcza do suba pelne pasmo. Podlaczajac LFE ustawiamy sobie idealnie pasma ktore maja isc na kolumny a ktore na subwoofer a tak to wszytko sie miesza i naklada a subwoofer staje sie pasywny i aktywny jednoczesnie. Nie wiem, wg mnie strasznie to pokombinowane ;)
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Dokładnie. Parę postów niżej też się o to pytałem. Niby REL tak zaleca, ale w przypadku ampli KD to mija się z celem. Co innego jak byśmy mieli dodatkowo wzmak stereo i jego podłączyć wysokopoziomowo, a ampli KD po LFE.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Whiplash

New member
Bez reklam
Takie jest zalozenie wysokopoziomowego wejscia. stosujemy je w Stereo i subwoofer staje sie pasywny a wzmacniacz/amplituner go zasila a crossoverem regulujemy odciecie aby zgrac go z kolumnami, w KD takie ustawiania podwojne nie maja racjonalnego uzasadnienia. Subwoofer w KD dostaje sygnal juz gotowy z okreslonym odcieciem, my regulujemy tylko glosnosc aby zgral sie z reszta systemu.

Co wiecej nie obawiacie sie spalenia subwoofera w przypadku kiedy pracuje na swoim wzmacniaczu a dodatkowo dostaje sygnal z koncowki mocy amplitunera?
 
Ostatnia edycja:

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
Ja się nie obawiam. Zakładam, że skoro takie połączenie zaleca sam producent to mają to przetestowane.
 

werf

Active member
Bez reklam
Cytat z instrukcji

Wejścia wysokopoziomowe i .1/LFE mogą być używane jednocześnie, czego są dwie
zalety w kinie domowym. Wejście .1/LFE pozwala na reprodukcję kanału .1/LFE, a wejście
wysokopoziomowe pozwala na wsparcie głównych głośników głębokim basem. Każde
wejście pracuje odpowiednio do swojej funkcji. W opcjach procesora dźwięku głośniki
frontowe muszą być ustawione jako „duże” (ang. „large”). Prosimy o zapoznanie się z
instrukcją ustawień REL. Dopiero, gdy zrealizowano wszystkie podłączenia można
włączyć urządzenie do gniazda sieciowego
 

tomjab

New member
Takie jest zalozenie wysokopoziomowego wejscia. stosujemy je w Stereo i subwoofer staje sie pasywny a wzmacniacz/amplituner go zasila a crossoverem regulujemy odciecie aby zgrac go z kolumnami, w KD takie ustawiania podwojne nie maja racjonalnego uzasadnienia. Subwoofer w KD dostaje sygnal juz gotowy z okreslonym odcieciem, my regulujemy tylko glosnosc aby zgral sie z reszta systemu.

Co wiecej nie obawiacie sie spalenia subwoofera w przypadku kiedy pracuje na swoim wzmacniaczu a dodatkowo dostaje sygnal z koncowki mocy amplitunera?

Właśnie taki sygnał dostaje po 1/LFE i tylko taki dostaje większość subów. Ale te głośniki 5.0 w kinie też dostają pewne pasmo niskich tonów nie przeznaczone na kanał 0.1 i właśnie wejście wysokopoziomowe służy do przejęcia przez T5 tego pasma i wzbogacenia całości niskich tonów. Dlatego Rel nazywane są systemami sub-basowymi, które robią z całym pasmem niskich tonów to co powinien subwoofer najlepiej.
 
Ostatnia edycja:

Whiplash

New member
Bez reklam
Ok jesli REL takie polaczenie sugeruje to wszytko bedzie ok. Ja nie ma tego suba i nigdy nie mialem wiec nie znam do niego instrukcji. Myslem ze to wasze kombinacje sa ;)
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Właśnie taki sygnał dostaje po 1/LFE i tylko taki dostaje większość subów. Ale te głośniki 5.0 w kinie też dostają pewne pasmo niskich tonów nie przeznaczone na kanał 0.1 i właśnie wejście wysokopoziomowe służy do przejęcia przez T5 tego pasma i wzbogacenia całości niskich tonów. Dlatego Rel nazywane są systemami sub-basowymi, które robią z całym pasmem niskich tonów to co powinien subwoofer najlepiej.

Ok. zgodzę się że podłączenie wysokopoziomowe ma sens, ale tylko w przypadku gdy podłaczamy tylko nim. Jaki jest sens podłączenia zarówno pod LFE jak i wysokopoziomowo? Wszystkie odcięcia biorą w łeb, czyli bez sensu jest cokolwiek ustawiać jak powyżej i poniżej odcięcia pasmo trafia do suba. Równie dobrze by było ustawić fronty na Full Band i podłączyc wysokopoziomowo, wtedy sygnał dla LFE i tak pójdzie na kolumny + sub. Z drugiej strony po co łączyć wysokopoziomowo, gdy mamy już podłączone pod LFE? Przecież ustawiając fronty na Full Band i opcję Main + SWR lub Double bas, i tak bas trafi zarówno do kolumn jak i suba? Dla mnie zastosowanie dwóch podłączeń jednocześnie jest trochę nielogiczne.
 

tomjab

New member
masz tego suba i ale bręczysz. ja nie wymyśliłem takiego połączenia, a u mnie zdaje egzamin. zauważyłem, że jeśli kolumny są na full band i sub podłączony jest wysokopoziomowo to pasmo niskich tonów idzie na suba i fronty jakby gubiły to pasmo. tak jak ustawisz odcięcie na subie.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Nie dręczę, tylko to jest dyskusja nt. REL T5, więc można parę rzeczy wyjaśnić. To nie znaczy że jak producent REL tak napisał na ulotce, to teraz wszyscy mogą zapomnieć o typowych nastawach dla KD i ustawić tak jak zaleca REL. Nie bardzo rozumiem Twoją wypowiedź, pomimo że czytam ją już kilka razy? Co gubi pasmo? Jeżeli kolumny masz na Full Band i podłączone wysokopoziomowo to sub dostaje taki sam sygnał jak fronty i nic się nie gubi. Tylko jak pisałem takie ustawienie w KD jest nielogiczne, bo nawet ustawiając na ampli odcięcie nie będzie ono nic wnosić. Oczywiście w tym podłączeniu możemy odciąć na subie. Tylko jak pisałem, co wtedy daje podłączenie dwoma kablami na raz jak niby zaleca REL? Bo jak na razie wszyscy cytują ulotkę a nikt nie wyjaśni sensu takiego podłączenia.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Whiplash

New member
Bez reklam
Heh krzysiu wydaje mi sie ze nie ma co dyskutowac.

Dziwne ze do tej pory kazdy ustawial tak suba i wszytkim pasowalo... Poczytajcie troche o zasadzie dzialania KD i roli jaka odgrywa subwoofer w zestawie. On ma grac swoja sciezka zapisana na plycie (max 120hz) + tym co nie sa w stanie odpowiednio grac juz kolumny czyli ok 60hz. Ale skoro dla Ciebie dobrze brzmi "bass" 150hz czy nawet wyzszy ktory dobiega z subwoofera bo taki dostaje z wejscia wysokopoziomowego pelnopasmowego to znaczy ze nie masz pojecia o KD i lubisz efekciarskie brzmienie z podbitym wysokim basem ala Tonsil Altus.
 
Ostatnia edycja:

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
Tu kolego Whiplash się z Tobą nie zgodzę. Przede wszystkim podłączając wysokopoziomowo też regulujesz sobie odcięcie za subie 30-120hz więc nie wiem o jakich wysokim basie mówisz. Po drugie zasady zasadami. Ja testowałem podłączenie zgodnie z "zasadami" i jak jak zaleca Rel - i to podłączenie po prostu (jak dla mnie) lepiej brzmi. Może ja też nie mam pojęcia o KD, ale nie mam zamiaru ustawiać sobie sprzętu według jakiś zasad mimo, że brzmi to gorzej - jak dla mnie.
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Paweł, zgodzę się że basu przy takim podłączeniu dwoma kablami ( wysokopoziomowo + LFE) może być więcej, bo oprócz tego co dostaje sub dla LFE dostaje również to co idzie na kolumny. Przy KD odcinamy kolumny na 80Hz, więc sub przejmuje tylko to co poniżej. Przy wysokopoziomowym przy tych kolumnach co posiadasz na subie można odciąć spokojnie na 50Hz, więc tego basu idącego na sub będzie więcej i będzie to grało mocniej. Oczywiście każdy sobie słucha jak tam mu pasuje, tylko właśnie to trochę mija się z całą regułą kalibracji KD, bo w tym wypadku albo trzeba by było zmieniać nastawy przy słuchaniu muzyka/film, albo łączyć tylko jednym kablem. Przy podłączeniu wysokopoziomowym trzeba w kinie dać kolumny na Full Band, bo i tak ustawienie odcięcia idzie w las:) a jedynie na subie odciąć na pewnych Hz. Więc po co podłączać w takim wypadku jeszcze pod LFE, skoro jak skalibrujemy system bez suba to z kanału LFE pasmo jest przekierowane na fronty, a tym samym na suba, którego też możemy sobie odciąć. Nie wiem, dla mnie to jakby powielanie podłączeń. Podobnie jak przy podłączeniu tylko pod LFE. Można przecież tak w ampli ustawić że bas też pójdzie i na kolumny i na suba. Trochę nie rozumiem rozumowania producentów REL. Mnie nie tyle chodzi co gra lepiej lub gorzej, tylko o zasadność łączenie na raz dwoma kablami. Ale coś czuję że sami do tego nie dojdziemy:niewiem:
Chyba że jest tak zalecane z tego powodu że podłączając tylko wysokopoziomowo w KD ampli nam nie wykryje suba, więc po to jest podłączenie pod LFE, żeby system mógł poustawiać odległości, opóźnienie itp.?
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
Tak jeśli podłączymy tylko wysokopoziomowo to przy kalibracji amplituner nie wykrywa suba. Przy kalibracji ja nie stosowałem połączenia wysokopoziomowego tylko LFE. Bo jak kalibruje fronty to odzywa tez się sub i mocno obcina fronty.
Odnośnie tych zasad to zastanawia mnie jedna rzecz. Skoro najlepiej jest odciąć wszystkie kolumny na 80hz to po co producenci amplitunerów dają możliwość odcinania kolumn niżej (zresztą często jest tak że sama kalibracja odcina kolumny niżej)? Czy też ustawienia frontów jako pełno-zakresowe?
 
Ostatnia edycja:

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
Dają jakąś swobodę wyboru. Równie dobrze można się zapytać czemu dla LFE jest przeważnie ustawienie od 80Hz do 120Hz, skoro na sztywno się powinno ustawiać 120Hz? Niektórzy nie mają suba więc fronty muszą być na full band. Są ludzie co mają również kolumny podstawkowe, które nie zejdą tak nisko jak podłogówki. Można też na samym podłączeniu LFE ustawić kolumny na 50Hz, i wtedy do suba idzie pełne pasmo LFE i dodatkowo to co poniżej 50Hz też tam trafi. Różnych metod ustawienia jest mnóstwo. To już pewnie by trzeba było się pytać producentów, czy osoby odpowiedzialne za software. Sami to możemy jedynie pospekulować i podyskutować. Podobnie jest z tym ustawieniem w KD. Jak ktoś ma dobre komponenty to zalecane ustawienia są super, ale jak już ktoś ma niezbyt dobrego suba to pewnie lepiej jak pasmo np. 60Hz i więcej przejmą fronty a dla suba zostanie to co poniżej. I już cały plan bierze w łeb:) Podobnie odwrotna sytuacja, dobry sub a kiepskie kolumny np. Jamo s606/608. Mając teraz REL'a i wcześniej wspomniane Jamo, to wolałbym je odciąć wyżej żeby bas był odtwarzany przez suba.
 
Ostatnio edytowane przez moderatora:

Whiplash

New member
Bez reklam
Pardon, z tego wszystkiego zapomnialem o crossover w samym subie ktory mozna ustawic, zwracam honor. Ale tak czy siak to wtedy fronty musze ustawic na Large tak aby wysokopoziomowo sub dostawal tez bas. Nie wiem dla mnie takie ustawienia nie maja sensu.

Po to jest zarzadzanie basem w amplitunerze i wyjscie subwooferowe aby subwoofer gral swoim dedykowanym pasmem + tym co odetniemy z pozostalych kolumn. A tu to gra i tym i tamtym, wszytko na raz.
 

tomjab

New member
może nie doszukujmy się sensu takiego podłączenia tylko posłuchajmy jak to gra i na tym się skupmy. bo gra to rewelacyjnie bez dwóch zdań (przynajmniej dla mnie). jak tam Wasze odczucia Paweł i Krzychu odnośnie pracy i dźwięku T5
 

krzysiek1980

Active member
Bez reklam
może nie doszukujmy się sensu takiego podłączenia tylko posłuchajmy jak to gra i na tym się skupmy. bo gra to rewelacyjnie bez dwóch zdań (przynajmniej dla mnie). jak tam Wasze odczucia Paweł i Krzychu odnośnie pracy i dźwięku T5

No jak dla mnie to bardzo dobry sub. Nie będę specjalnie wychwalał ani negowal, bo wiadomo że są lepsze i droższe konstrukcje. U mnie zgrał się dobrze z całym zestawem, wygląd idealnie wpasował się między kolumny ( jak od kompletu). Do moich 15mkw jak znalazł. Mam go ustawionego na godz. 10-tą i basu przy wybuchach sporo i najważniejsze dobrej jakości. Jedyny mankament, to brakuje mi tego ciśnienia jak dawał sub BR. Tu jest mocno ,ale nie ma tego przytykania w uszach i wibrującego powietrza w pomieszczeniu. Może za bardzo przyzwyczaiłem się do poprzedniego suba, jednak 10 lat mi służył. Jestem jak na razie bardzo zadowolony. Dodatkowo jest mały, dyskretny i gdziekolwiek by go nie ustawić to nie szpeci pomieszczenia, a to też ważne. Tonsila już bym tak nie mógł ustawić gdzie mi pasuje. Jak najbardziej polecam.
 

Pawel_Sz85

Klub HDTV.com.pl
VIP
Ja podpisuje się pod tym co napisał Krzysiek. Jestem bardzo zadowolony. Dobry sub i łatwo go zaadoptować do pomieszczenia. Też polecam.
 
Do góry