Prosze o porade DCR-HC96E, DCR-SR90E

kaliope

New member
Mam problem z wyborem kamery. Kamery HD są jeszcze zbyt drogie, tak wiec w rachube wchodzi starsza generacja tylko nie wiem czy na kasete Sony DCR-HC96E czy na dysk DCR-SR70E lub 90E.

Moje pytania:
1. Najwazniejsze jest dla mnie zgranie na PC lub notebooka którego tez planuje kupic i nagranie plytki dvd. Rozumiem ze szybciej zgram z hdd niż z minidv. Jakim kablem się zgrywa z hdd, a jakim i jakie wejście z kasetki? Rozumiem tez ze z dysku na dysk Pojdzie bez zadnego oprogramowania, a z kasetki cos musi ja przerobic i ostatecznie w jakim formacie zapisze się z hdd a w jakim z minidv?
2. Chciałbym tez je obrabiac ale w bardzo prostu sposób, tzn cos skrócić, cos wyciac, zrobic podklad muzyczny i dopisac jakies teksty. W którym formacie zrobie to prościej i szybciej?
3. Czy notebook za 3tys, tzn celeron 1.6, 80 giga dysku, i 1024 ramu wystarczy czy mi podziekuje w polowie pracy? No i karte graficzna maja zintegrowane w tym przedziale cenowym. Proszę o rady żebym nie kupil notebooka na darmo.
4. I w ogóle ktore z tych modeli maja najładnieszy obraz?
 

viValdi

New member
Bez reklam
Na twoim miejscu podszedł bym do zakupu trochę z innej strony.
Rozumiem że masz ograniczony budżet ca. 6-7kPLN na całość od nagrania do produktu gotowego.
Najpierw pytanie - co będzie dla ciebie produktem końcowym? Film na komputerze w formacie wmv czy płytka DVD? (piszesz płytka DVD)
Jeśli wmv to darmowy Windows Movie Maker daje szansę zrobienia filmiku.
Jeśli DVD to pytanie: czy jesteś gotów/chętny do stosowania freeware'u (darmowy soft ale przeważnie niezbyt przyjazny). Zkładam, że nie. No to pozostaje jakiś tani pakiet komercyjny np. Ulead VideoStudio lub Pinnacle Studio - oba do 400PLN.

Teraz najważniejsze - sprawdź jakie są wymagania sprzętowe tych pakietów bo tu się można niezle wkopać - jeśli twój komp nie spełnia tych wymagań to nie możesz liczyć na wsparcie producenta jak coś pójdzie nie tak.
Np. na paczce Pinnacle Studio 10 Plus MediaSuite są takie minimalne wymagania:
- XP/SP2
- Intel/AMD 1.4GHz (zalecane 2.4GHz i więcej)
- 512MB (zalecane 1GB)
- grafika zgodna z DirectX9 64MB (zalecane 128MB)
- audio zgodne z DirectX9

Jak z tego widać twój sugerowany notebook co najwyżej spełnia minimalne wymagania tego softu.
Podkreślam ten aspekt bo sam się wkopałem, mam za słabego notebooka do tego co chcę robić a przed zakupem softu nie przeczytałem wymagań i teraz mam problemy z uzyskaniem wsparcia.
Jeśli chodzi o sposób ściągania filmu z kamery to dla kamer DV interface IEEE1394 (iLINK, firewire) - film w formacie AVI (dokładnie AVI/DV).
Dla kamer z dyskiem USB2 lub firewire a format to MPEG2. Radzę sprawdź czy w twoim notebooku jest USB2 i czy firewire jest zgodny z OHCI bo jeśli nie to mogą być kłopoty.

Teraz decyzja - wchodzisz w "minimalnego" notebooka (za niedługo wyjdzie jakiś upgrade softu który zmieni minimalne wymagania i już masz przestarzały sprzęt) czy też idziesz w rozwiązanie zbliżone do rekomendowanego.
Z tego wyjdzie ci jakaś cena kompa. Od zaplanowanego budżetu odejmij cenę softu i cenę kompa a za "resztę"

możesz sobie kupić kamerkę:D

albo zwiększyć budżet:D :D :D

ad.1 z tasiemki na dysk zgra ci każdy program do edycji - nawet Movie Maker. Format AVI/DV - natywny dla tasiemki. Kodowanie do DVD odbywa się na koniec procesu edycji. AVI zapewnia maksymalną jakość obróbki. Zbiory AVI są duże bo nie jest to format mocno skompresowany tak jak MPEG.

ad.2 prostota edycji (cięcie, tytuły, przejścia) nie zależy od formatu filmiku ale od edytora którego użyjesz. Trudniej jest przy tzw Authoringu DVD - menu, rozdziały, ruchome i statyczne podkłady menu. Windows Movie Maker tego nie ma.

ad.3 o tym napisałem wyżej

ad.4 nie wiem bo żadnej z nich nie widziałem:)
 

kaliope

New member
wybor kamery ciag dalszy

Dzieki serdeczne za opdpowiedz. Mam dalsze pytania:

1. Czyli szybciej zgram film z hdd niż z kasetki i zjamie mniej miejsca na dysku np. material 1godz. Ile mniej wiecej w każdym wypadku?
2. Mam Videostudio 7 , czy posłuży do obrobki i z hdd i z kasetki miniDV? Czy za pomoca niego ściągnę film z kasetki na kompa?
3. Rozumiem ze koncu edycji materialu zarowno mpeg z hdd i avi z miniDV za pomoca videostudio, zapyta mi się co chce zrobic , a ja wskaze na nagranie plytki dvd i będzie super, tak?
4. Co się stanie po zgraniu bez jakielkowielk obrobki.? Rozumiem ze format avi otworzy np. Windows media player i będę mogl obejrzec material na kompie czy tez zgrac go np. z pomaca Nero w formacie videocd lub dvd i wrzucic do stacjonarnego playera i będzie go widział. Natomiast format mpeg otworze za pomoca np. sub-edtit player i tez sobe ogladne na kompie. Natomiast czy nero przerobi mpeg na video Cd lub dvd?
5. mógłbyś mi puscic linki na kable do zgrania z miniDv i z hdd?

Jeszcze raz dziekuje….
 

viValdi

New member
Bez reklam
1.
mam film w AVI 1:05:29 zajmuje 14 184 526 900 bytes czyli 14GB. Po lekkiej edycji, dodaniu tytułu, kilka przejść i zakodowaniu do formatu DVD ma 00:56:35 i zajmuje 2 562 990 080 bytes czyli 2.6GB. Może nie wiesz ale format zapisu na DVD to MPEG2. Zatem 1 godzina z kamery HDD w formacie SD i najlepszej jakości to ok. 2.7GB. Jednak - UWAGA - specjaliści twierdzą, że jednak najlepsza jakość z kamery HDD jest gorsza niż najlepsza jakość AVI. Różnice nie są chyba duże, nie odlądałem materiału z HDD to nie wiem.
2.
Ulead VideoStudio 7 - sciągnąć DV przez firewire - na pewno tak; z HDD - to nie problem, kopiujesz między dyskiem w kamerze a dyskiem w kompie; wczytanie AVI - na pewno tak, przecież to jest "najstarszy" format video; wczytać MPEG2 pewnie też bo produktem wyjściowym jest MPEG2 na DVD.
Sądze że VS7 w tym zastosowaniu ci posłuży - pewności nie mam bo sam tego nie próbowałem.
3.
Ulead VS7 na pewno pozwoli ci zrobic tzw ISO image i, najprawdopodobniej, nagrać go na DVD. Wogóle Ulead zaleca żeby najpierw zrobić ISO image a potem wypalać go na płytce. Nie korzystałem z VS7 więc nie wiem czy funkcja wypalania jest tam zintegrowana, ale nawet jeśli nie to jest dużo darmowych wypalarek DVD.
4.
w dzisiejszych czasach "wszystko" otworzysz za pomocą Windows Media Player ;-) i AVI, i MPEG2, i MPEG4, i WMV.
W zależności od wersji Nero można przetworzyć różne formaty video na inne - lub nie można. Zapisać zbiór jako zbiór zawsze można, zapisać ISO image też. Co więcej? musisz to sprawdzić w swojej wersii Nero - ja nie mam żadnej wersji.
5.
Toż w google'u jest tego tony. Pierwszy z brzega link:
http://www.komputer-media.com.pl/sklep,439,28435559,62986025780357,03,,pl-pln,44765,0.html
Są dwa warianty kabla IEEE1394 - tzw. 4-4 i 6-4. Ten pod linkiem to 4-4 dwie małe wtyczki.
Kabel USB dostaniesz z kamerą; jest kilka wariantów wtyczki którą wpina sie do kamery; druga strona jest standardowa.
 

kaliope

New member
Ponownie dziekuje i dalej pytam.

Gdybym się zdecydowal jednak na kamere Hd, to mialbym ten sam dylemat czyli czy na kasetke czy na dysk. Rozumiem ze to co opisywałeś odnośnie zgrywania na kompa dla SD byloby tak samo, czyli z kasetki przez fire wire a z dysku przez usb2.0. Pytania:
1. Czytałem ze mogę zgrac w jakość Hd lub SD jeśli sobie tego zycze, prawda? Tak żeby nagrywac i oglądać na stajonarnych playerach poki tamte nie stanieja.
2. Jeśli zgram w jakości SD to wszystko by wyglądało (edycja przez VS7, nagranie na plytke dvd) tak jak dla kamer SD, czyli z kasetki w avi a z hdd w mpeg. A jeśli zgram w jakość HD to tez będzie odpowiednie avi lub mepg, czy to będzie jeszcze cos innego?
3. Tak w ogole to może nie da się zgrac w jakości SD tylko trzeba ustawic w kamerze żeby od razy nagrywala w SD.
4. Jeśli będzie zgrane jako HD, jaki program otworzy ten material, i jaki go potem obrobi?
5. jesli będzie obrobiony w jakosci Hd to zwykla nagrywarka go nagra na płytkę dvd czy mysi być specjalna nagrywarka?
6. Jak już będzie nagrane na płytkę, naped dvd w kompie go otworzy? Czy musi być tez jakis specjalny naped pod HD?
7. Jeśli material będzie będzie obrobiny i gotowy w HD, czy mogę go nagrac jako SD i wrzucic do stacjonarnego playera.

Dzieki serdeczne…naprawde doceniam
 

viValdi

New member
Bez reklam
1.
na HC3 (taśemka DV) możesz:
- nagrać w SD i zgrać do kompa SD - format AVI standardowy
- nagrać w HD i zgrać do kompa SD - format na taśmie MPEG, na dysku AVI standardowy
- nagrać w HD i zgrać do kompa HD - format MPEG2
W przypadku kamer HD z dyskiem (np. Sony SR1) nagrywasz HD w formacie AVC HD i zgrywasz też w tym formacie. AVC HD jest pochodną MPEG4. Myślę, że SR1 udostępnia podobne kombinacje jak HC3 ale sam tego nie sprawdziłem. Wg mojej wiedzy żaden edytor video nie obsługuje AVC HD dzisiaj. Podobno są jakieś kombinacje które to jednak umożliwiają. Sony Vegas zapowiada wsparcie na wiosnę.

2.
dla HC3 jak zgrywasz SD to w kompie masz standardowe AVI; jak zgrywasz HD to w kompie masz MPEG2. Jesli chodzi o kamery HD z dyskiem, patrz 1. i dokumentacja producenta lub pomoc posiadczy takiej kamery.

3.
w HC3 możesz zrobić nagranie w HD na taśmie i potem zgrać je w SD do kompa. Umożliwiaja ci to odpowiednie ustawienia w menu kamery. Sprawdzone, działa.

4.
Pinnacle Studio 10+ wersja 10.7, Ulead Video Studio 10+ - oba sprawdzone, wspierają edycję HD. Mają różną zasadę działania ale efekt końcowy - film w formacie HD - jest wspierany. Zapoznaj się dokładnie z wymaganiami sprzętowymi obu pakietów. Sciągnij 30-dniowe wersje próbne i spróbuj je zastosować. Pakiety z wyższej półki też pewnie radzą sobie z HD ale ja ich nie próbowałem.

5.
Co znaczy "zwykła nagrywarka nagra na DVD"? Jeśli potraktujemy film HD jako zwykły zbiór to oczywiście da się nagrać na DVD 4.7GB "czegoś". Możesz to "coś" wgrać do innego kompa i będzie to dalej film HD. Możesz też skonwertować swój materiał do formatu WMV HD. Za dodatkową opłatą (chyba 15$) Pinnacle udostępni ci możliwość nagrania na płytce DVD twojego filmu HD w ten sposób, że będziesz go mógł oglądać na playerze HD (nie sprawdzałem, dostałem taką ofertę z której nie skorzystałem bo nie mam playera HD DVD). Oczywiście na standardowym DVD zmieści się ok. 20 min. filmu HD. Jeśli chcesz nagrywać dłuższe filmy HD to niezbędny jest inny nośnik - płytka HD DVD lub Blu-ray. W tym temacie nie mam żadnego doświadczenia - to jest absolutna nowość.

6.
tu zaczynają się schody. Jeśli nagrasz DVD filmem HD to - jak czytałem gdzieśtam - nie odczytasz go w kompie za pomocą czytnika DVD :? . Czy tak jest w istocie - nie wiem. Pojawiają się czytniki/nagrywarki HD DVD i Blu-Ray do kompów ale ja nie mam z nimi doświadczenia.

7.
Nareszcie prosta odpowiedz - TAK

Wybacz, że niektóre moje odpowiedzi mogą wydawać się "mętne" - jeśli sam nie sprawdziłem to piszę co przeczytałem, ale za poprawność takiej odpowiedzi nie mogę gwarantować.
 
Ostatnia edycja:

kaliope

New member
Cd

Czyli na razie kamery HD z dyskiem to rzecz bez sensowna….jak juz cos to HD na tasme bo można ewentualnie zgrac jako SD i oglądać. Ale cena niestety dosc spora prawie 5tys. Mysle wiec sobie ze może na tasme ale SD np. DCR-HC94E full wypas, 3 przetworniki i obraz zyleta i tylko 2tys zl. Ale jakos mnie kreca kamery z dyskiem. Np. DCR-SR90E tez full wypas tez 3 przetwornikii cena 3tys. Tak naprawde chodzi mi bardzo i prostote obrobki na kompie i wypalanie plytki dvd jak sygnalizowałem na poczatku tego wątku.

1. Mowisz ze z tasmy zgram jako avi a z dysku jako mpeg2. Ale czy ja dobrze mysle ze z tasmy material to jedna całość np. na longplayu 90min. I po zgraniu mam jeden material bez jakiegokolwiek podzialu i musze jakos to obrobic żeby mieć sceny na plytce dvd. Natomiast z kamerami na dysk, material jest od razu dzielony na seceny przy każdym naciśnięciu ‘stop’ po nagraniu danej sceny. I potem znowu ‘rec’ i znowu nowy material. Potem zgram to na kompa nie jako jednen material mpeg, ale jako np kilka ….i jeśli nie zrobie zadnej obrobki to wrzuce to na plyte dvd wlasnie jako odrebne filmiki, a odtwarzacz będzie widział je jako oddzielne sceny i latwo będę miedzy nimi przeskakiwal, myle się??
2. Z drugiej strony, na kamerze z dyskiem mogę mieć np. 100 scenek jeśli w materiale nacisne 100 razy ‘rec’ i ‘stop’. I potem bez sensu mieć n aplytce 100 scenek wiec będę go musial tez obrobic żeby połączyć niektóre seceny, myle się?
3. Kamery SD DCR-HC94E na tasme i DCR-SR90E na dysk maj az trzy przetworniki, wiec obraz musi być super (teraz uzwyam kolegi sony mniDv z jednym przetwornikiem i obraz naprawde super, ludzie a nawet fachowcy….gosc ktory kreci wesela to potwierdzaja a wrecz są zaszokowani…fakt fakatem kolega dal z nia 9tys zl ale pare lat temu) …tak wiec HC3 uzywane jako SD nie może miec lepszego obrazu z jednym przetwornikiem, myle się

Dzieki
 

viValdi

New member
Bez reklam
kaliope

ale jesteś "piła":D
zadajesz pytania które sam miałem, dobrze mi się pisze więc dzielę się tym co mi się wydaje że wiem.
Na początek małe sprostowanie, zajżałem dziś do sklepu z kamerkami, zauważyłem za szybą DSR50 (chyba) a na kartce było napisane że transfer przez USB. Sprawdź to proszę, być może moje twierdzenie że z kamer HDD przesyła się za pomocą FireWire jest w istocie nieprawdziwe.

1.
tu potrzebny jest mały wykład ale zrobię pół wykładu bo, jak już wcześniej wspomniałem, nie mam osobistych doświadczeń z kamerami HDD. Na początku jest materiał w kamerze DV SD zapisany w formacie AVI. AVI przechowuje informacje o czasie "zegarowym", czyli o której nacisnąłeś rec i o której nacisnąłeś stop. Zatem edytor nie ma najmniejszego problemy z "wirtualnym pocięciem" całego zbioru na sceny odpowiadające odcinkom start/stop. W edytorze wyświetlą ci się miniaturki tych odcinków tak że łatwo je wrzucić na storyboard (jedna z funkcji edytora). To nic, że dalej masz cały, nieposzatkowany zbiór na dysku. W edytorze widzisz go "pociętego" na sceny które dalej możesz wirtualnie "ciąć" a zgrany zbiór dalej pozostaje całościa. Sceny możesz usuwać, przestawiać, skracać i wydłużać - nie zmienia to zgranego zbioru. Piękno tego rozwiązania polega na tym, że nie tracisz sceny kiedy ją usuwasz i zawsze możesz ja przywołać spowrotem do życia jak w orginale. Edycja jest nieniszcząca.

Inna sprawa z MPEG - on nie potrafi przechować informacji "zegarowej". W przypadku zgrywania HDV2 dostajesz jeden zbiór MPEG i edytor też może wirtualnie "pociąć" ten zbiór na sceny ale nie na podstawie godziny naciśnięcia start/stop ale na podstawie procentowej zmiany zawartości sceny między kolejnymi klatkami filmu. Jeśli w takim trybie zatrzymujesz kamerę, zmieniasz motyw filmowany i startujesz kamerę to jest duża szansa że edytor prawidłowo "przetnie" materiał w tym miejscu na dwie różne sceny. Ale jeśli filmujesz cały czas i nagle zgaśnie światło i po chwili się zapali to edytor też uzna, że nastąpiło zatrzymanie kamery i "potnie" na trzy kawałki -> film/zgaszone swiatło/film. Nic w tym złego, cały film dalej znajduje się w jednym zbiorze na dysku.

Moim zdaniem najgorszym rozwiązaniem jest to co sugerujesz, że kamery HDD po każdym zatrzymaniu nagrania tworzą nowy zbiór. Miałbyś wtedy masę małych zbiorków w których łatwo się pogubić. Nie sądzę żeby tak się działo, ale nie mam pewności że tak nie jest. Zrozumiem, jeśli nowy zbiór tworzony jest po każdym wyłączeniu kamery, ale tego też nie wiem na pewno.

Reszta twoich przypuszczeń w tym punkcie do mnie nie dociera, tzn proste przekopiowanie na DVD i już masz płytkę do odtwarzacza. Sądzę że tak nie jest.

Jak już masz swoje klipy w edytorze, wszystko jedno zmienione przez ciebie czy tak jak zgrałeś materiał z kamery, to następnym krokiem jest nagranie materiału na DVD. Normalnie wybierasz jakość nagrania (im lepsza tym mniej minut zmieści się na DVD, im gorsza tym więcej; to samo dotyczy dzwięku) i zaczyna się proces renderowania tzn przejścia z takiej jakości w jakiej obrabiałeś w edtorze na taką jaką chcesz mieć na DVD. Pomijam tutaj Authoring DVD czyli dodawanie menu, przycisków, rozdziałów itp tak jak w normalnym filmie DVD - można tego nie robić i też będzie grało w odtwarzaczu.

W zależności od tego jak duże zmiany zachodzą na etapie renderingu, proces ten trwa dłużej lub krócej. Jeśli szczęśliwie wybierzesz taką samą jakość na DVD jaka była w edytorzy to najprawdopodobniej najszybciej zakończysz rendering. Renderować możesz na dysk wtedy usyskujesz "ISO image" czyli obraz dysku DVD który póżniej dowolnym programem obsługującym nagrywarkę wypalasz na płycie, albo renderujesz bezpośrenio na płytę. Format płyty DVD jest ściśle określony i nie skład się wyłącznie ze zbiorów MPEG.

2.
odpowiedź w 1.

3.
mylisz się:D
Niestety nie można generalizować jeden czy trzy przetworniki, więcej czy mniej pixeli - trzeba patrzeć na CAŁOŚĆ.

Czy samochód z ośmioma cylindrami jest lepszy od tego z czterema??? Który wolisz?

Ten z ośmioma to 30-letni STAR na szrocie a ten z czterem to Alfa Romeo prosto z salonu, klima, skóra, 6 biegów, 150KM turbo.

bierz trzy przetworniki SD, ja zostaję przy swoim HC3.


ps.
Nigdzie nie powiedzialem, że z kamery HD z dyskiem nie można zgrać w formacie SD. Poradziłem żebyś to sprawdził bo ja się tym nie interesowałem - nie sądzisz chyba że mam obowiązek znać się na wszystkim.
 

kaliope

New member
Cd

chyba cis mnie przekonales do HC3, mam wiec prosbe abys napisal jak nia generalnie nagrywasz i obrabiasz itd:
1. nagrywasz w HD czy w SD?
2. Jak juz masz material w avi na kompie, którym programem go obrabiasz i polecasz?
3. po obrobce raczej trzymasz filmiki na dysku, czy nagrywasz na dvd? Jesli nagrywasz to chyab w SD bo chyba nie masz odtarzacza stacjonarnego HD? masz?
4. Jesli zgrasz i obrobisz material w HD to kazdy komp go otwiera w takiej rozdzielczosci? czy musza byc jakies wymagania hardwerowe i softwarowe?
5. Jak ta kamera nagywa w nocy i w ciemnych pomieszzceniach?

dzieki
 

viValdi

New member
Bez reklam
1.
z założenia nagrywam w HDV. Nie po to kupiłem HD żeby nagrywać w SD bo wtedy mógłym kupić tańszą kamerę.

z założenia chcę obrabiać HD a więc ściągam MPEG2 a nie AVI. AVI jest tylko dla SD. Jeśli uznam, że materiał nie jest zbyt dobry i niewiele mi na nim zależy to podczas ściągania dokonuję konwersji z HD na SD w kamerze i wtedy mam w edytorze AVI - sporadycznie się to zdarza.

2.
Edytory to cała osobna gałąź wiedzy - tyle jest "najlepszych" edytorów ilu jest użytkowników. Przy wyborze kierowałem się ceną - wszystko co powyżej 400PLN z założenia odpadało. Na mojej liście znalazły się dwa produkty: Ulead VideoStudio 10+ i Pinnacle Studio 10+ (inne być może przeoczyłem). Nie chciałem również rozwiązań darmowych. W necie oba twierdziły, że obsługują HD a to było dla mnie najważniejsze. Przed ściągnięciem gdzieś się dowiedziałem, że dostępne demo Pinnacle'a w wersji 10.5 nie obsługuje HD i że trzeba wgrać patch 10.6. No to wziąłem na warsztat Ulead. Ponieważ mój komp jest słaby nie oczekiwałem zbyt wiele. Po trzech tygodniach zabawy - tyle mniej więcej potrzeba żeby w miarę orientować sie co i jak w programie - czytaniu anglojęzycznego forum Ulead (bardzo dobre i pomocne) kompetentnie montowałem HD - nie są to arcydzieła ale dla moich potrzeb OK.

Ulead ma jedną podstawową pozytywną cechę - nie wymaga silnego komputera. Wynika to z zasady jego działania. Materiał HD przerabiany jest na tzw proxy (pełnomocnika) na którym przeprowadza się edycję. Ponieważ proxy jest w niskiej rozdzielczości sam proces edycji jest szybki i sprawny. Ale jest cena - wygenerowanie proxy trwa długo lub nawet bardzo długo na słabym komputerze i rendering (czyli aplikowanie listy edycyjnej do materiału żródłowego wraz z przetworzeniem na format wyjściowy) trwa długo a nawet bardzo długo.

Mój osobisty problem z Ulead to to, że nigdy nie wiedziałem w którym katalogu jaki zbiór się zapisuje przez co usunięcie jakiegoś projektu z komputera (a na etapie testowania jest to b. częste) to była ruletka. Miałem wrażenie że nie panuję nad procesem. Poza tym nie mogłem znaleźć pod ręką sklepu bo chciałem kupić paczkę jak biały człowiek czyli w sklepie.

Poszedłem więc w Pinnacle'a bez testowania, bez studiowania, spontaniczny zakup. Wziąłem Studio 10+ MediaSuite Anniversery Edition. Cena nieco mniejsza niż Ulead, ale nie oto chodziło.

Po zainstalowaniu zaczęła się jazda "bez trzymanki". Soft cały czas blokuje mnie w edycji bo mam zbyt słabą kartę graficzną. Mam, no i co z tego, Ulead nie protestował. Na forum Pinnacle'a zaatakowali mnie z furią "fan boy'e" - jak śmiem mówić im o swoich problemach skoro WSZYSCY wedzą, że pod Pinnacle'a trzeba mieć "ciężką artylerię" a w szczególności kartę graficzną 256MB ATI lub Nvidia żeby edytować HD. To mnie dobiło i już prawie postanowiłem wyrzucić Pinnacle'a na śmieci i przeprosić się z Ulead ale postanowiłem "przełamać" ten soft i :D :D :D udało się.

Edytuję na moim słabym notebooku w HD z SUKCESEM. Nie jest to przyjemne ani szybkie ale te palanty z Pinnacle Forum dalej nie wiedzą jak ja to robię.
http://webboard.pinnaclesys.com/rea...825&ThreadStart=0&Pos=20&cntThread=3057&lng=1

Nie polecam jednak takich sztuczek na codzień i rozglądam się za nieco lepszą maszynką.

Oczywiście zawsze można rozważyć Windows Movie Maker - darmoch od Billa i SD da się prosto obrobić.
O innych pakietach niech się wypowiedzą ich użytkownicy - ja nic o nich nie wiem.

Wnioski:
Czytać i spełniać Minimum Hardware Requirements, testować przed zakupem a nie po zakupie.

3.
Dotychczasowy materiał trzymam na dysku USB, 100GB. Kosztował mnie ok 400PLN. Nagrywam tak jak mi potrzeba bo materiał jest w HD: albo DVD, albo WMV i umieszczam w internecie do ściągnięcia, albo robie HD do oglądania na kompie (nagrywam jak zbiór na zwykłej płytce DVD, max 20min) - jak kto chce, jakość dowolna bo punkt wyjściowy jest najwyższej jakości. Odtwarzacza HD nie posiadam, nagrywarki HD też nie.

4.
Każdy komp otworzy materiał HD, ale...
zależnie od mocy kompa i posiadanego programu odgywającego pliki HD albo film gra płynnie albo nie;)

5.
U mnie w nocy jest czarno i nawet człowiek nic nie widzi, co dopiero kamera. HC3 ma tryb Night Shot i Super Night Shot. Polega to na tym że oświetla obiekty światłem czerwonym i nagrywa w podczerwieni. Wszystko jest wtedy takie jak w noktowizorze - zielono-szare. Lampa ma niewielki zasięg, ale twarze da się rozpoznać. Przy słabym oświetleniu to staram się doświetlić włączając dodatkowe żarówki. Wg mnie jest nieźle ale oczywiście nie tak dobrze jak w pełnym słońcu.
 

viValdi

New member
Bez reklam
Pinnacle Studio Plus a słaby komputer

tytułem uzupełnienia:

opublikowałem swoją metodę edycji materiału HD za pomocą Pinnacle Studio 10+ dla "słabych" kart graficznych i okazało się, że ktoś opublikował jeszcze prostszą metodę (z której sam nieświadomie korzystałem). Tak więc wiem już na pewno że ograniczenie dot. karty graficznej nie jest takie "mocne".

Podczas edycji nie stosuję efektów HFX i niczego bardziej skomplikowanego niż cross-fade i fade-through-black (bardzo podstawowe efekty).

Po miesiącu pracy z S10+ widzę wyraźnie że krytyczne parametry to:
- szybkość procesora
- wielkość pamięci RAM
- wolna przestrzeń na dysku
 
Do góry