wybór kamery dv vs hdv

BrYcH

New member
Witam
Jak wiele z osób które tu piszą zostałem postawiony przed wyborem kamery i proszę was o pomoc w dokonaniu tego wyboru. Trochę na temat kamer poczytałęm (tu i na innych forach), jednak mam kilka wydaje mi się konkretnych pytań. W chwili obecnej na celowniku mam model sony hdr-hc3e lub hc1e. No i teraz mam pytanie na które nie znalazłem odpowiedzi, a mianowicie, czy mając 42' calową plazmę "full low definition" jest jakikolwiek sens nabywanie sprzętu hd? Czy może lepiej kupić dv z 3 ccd za te same pieniądze? Ostatnie pytanie nasówa mi następne: Czy kamera jednoprzetwornikowa hdv może się wogóle mierzyć z 3ccd dv z tej samej półki cenowej jeśli chodzi o kontrast i nasycenie barw, czy może hdv tej ceny już nie potrzebuje do tego 3ccd?

No i to właśnie wszystkie wątpliwości, jeszcze napiszę tylko że kamera tradycyjnie do zastosowań domowych, a co do modeli które wymieniłem jeśli macie jakieś inne propozycję chętnie sprawdzę i poczytam.

Za wszystkie odpowiedzi z góry dzięki...
 

viValdi

New member
Bez reklam
Głosuję za HDV

Ponieważ to jest forum zorientowane na High Definition to chyba oczywiste jest, że "zaleca się" HD:D

Poważnie, to przecież od HD nie ma odwrotu. Ja w dalszym ciągu mam TV tradycyjny z kinolem, ale od czegoś trzeba zacząć - zacząłem od HDV. Oczywiście wybór kamery HD ma pewne konsekwencje:
- potrzeba więcej mocy obliczeniowej bo obrabia się MPEG2 (ale bez przesady, dalej używam Pentium 1.4GHz i daje rade, przy odtwarzaniu na tym kompie materiału HD to jednak już za mało)
- potrzeba dużego dysku, ale nie większego niż standardowe DV (100GB+)
- pamięć operacyjna lepiej żeby było 1GB
- jakiś edytor NLE (i tak, i tak - potrzebny)

Na razie nagrywam wszystko w HD, zgrywam na dysk w HD i z tego robię standardowe DVD. Ale jestem gotowy gdyby od jutra HD DVD lub Blu-ray były dostępne za "psie pieniądze" a fullHD TV dodawaliby jako bonus.

Oczywiście kamery HDV są droższe od DV (przynajmniej w segmencie amatorskim), więc jeśli cię na to stać to szczerze radzę inwestycję w przyszłość - nie będziesz musiał wymieniać kamery za rok czy dwa bo w tym czasie, sądzę, telewizory HDTV będą już bardzo dostępne. Na razie są obarczone premią nowości, ale za rok (?)

Jeśli chodzi o twoje dwa pytanie:
- moi domownicy (bo ja mam stosunek osobisty do swoich "dzieł") twierdzą, że jakość jest bardzo dobra, może nawet lepsza niż niektóre emisje z telewizorni (przez C+); mnie też jakość odpowiada, ale coraz wyraźniej widzę, że sprzęt same nie zrobi jakości - kamerzysta wszystko potrafi zchrzanić :D
- jeśli chodzi o przetworniki i ich wpływ na nasycenie barw, kontrast itp to mam wrażenie, że to zależy głównie od oświetelnia - dobre oświetlenie, dobre barwy i kontrast; złe oświetlenie - złe barwy i kontrast. Dodatkowo, niestety, nie da się porównać w "tej samej klasie cenowej" bo porównywalne kamery mają zdecydowanie inną cenę - nie ma chyba tak drogiej kamery SD jak najtańsza HDV (oczywiście w obszarze sprzętu amatorskiego).

Tak więc oddaje głos na HD

p.s. Jeszcze nie zmieniłem w stopce, ale dziś nabyłem Pinnacle Studio 10+ MediaSuite. Teraz czas na zakup statywu, już nawet wiem jakiego (problem bo nie wiem gdzie go kupić i ile będzie kosztował).
Sayonara Ulead.
 

panjacek

New member
Kamera HDV Sony HC-3 nie daje żadnych szans w uzyskiwanej jakości trójprzetwornikowym kamerom DV, pomimo iż ma tylko jeden przetwornik!!!

Pozdrawiam
 

mzdral

New member
No to ja też trochę popiszę. Od trzech miesięcy jestem właścicielem kamerki HC3. Wydatek był dość spory, ale dziecko rośnie a pewnych rzeczy aparatem fotograficznym (jestem zwolennikiem fotografii) się nie uchwyci. Po tych trzech miesiącach jestem pewien trafności zakupu, zresztą moja małżonka także. Podłączałem kamerę najpierw przez composit do zwykłego 29" CRT i o ile kontrast był w porządku to kolory jakby "wyprane". Dopiero zakup plazmy i podłączenie przez HDMI pokazało możliwości tego sprzętu. Oczywiście obrazu nie można porównać z obrazem typowo kinowym /zupełnie inna klasa kamer/, ale obraz jest naprawdę niesamowity. Nie spotkałem się jeszcze z takim kręconym przez amatorów czy półprofesjonalistów (firmy żyjące z nagrywania wesel i innych tego typu imprez). Do obróbki sygnału testowałem Pinnacle Studio 10, Liquid 7, Unlead 4 Pro i Premiere 2 Pro. Wszytkie programy testowane były w wersji trial. Unlead odpadł od razu, jakoś w moich rękach okazał się toporny. Do Premiere musiałem dograć plugina/sterownik aby obsługiwał kamerkę. Jednak jakość zrzuconego materiału mnie rozczarowała. Zwyciezcami w tej konkurencji okazały się produkty Pinnacle ze wskazaniem na Liquid. Jest on bardziej złożony w obsłudze ale jednocześnie daje większe możliwości. Niestety cena jak na razie powala. Tak więc zdecydowałem się na zakup Pinnacle Studio 10.6 Titanium Edition Anniversary Pack. Jest to wersja wypuszczona na 20 lecie firmy i posiada wiecej dodatków (efekty przejścia, szablony menu DVD, napisy itp.). Z tego co pamiętam to różnica do Media Studio to brak edycji dźwięku wielokanałowego /tylko stereo/ i brak płótna dla efektów specjalnych - ale takowe możesz sobie skombinować sam pod warunkiem że będzie to 'wyrazisty' niebieski lub taki sam zielony /blue albo greenbox/. Skład jest niemal intuicyjny i przygotowanie płyty DVD z wszytkimi wodotryskami nie powinno sprawić Ci większego kłopotu. Niestety jeśli porównasz obraz bezpośrednio z kamery i ten po 'degradacji' do dvd będziesz nieco rozczarowany. Zawsze jednak obraz w HD możesz obrobić (napisy, przejścia) i odtwarzać z kompa. A jak się pojawi sprzęt stacjonarny do tego typu plików /a może warto spróbować KISSa?/ będziesz na czasie. Reasumując - naprawdę polecam.
 

wojcias

New member
mzdral napisał:
No to ja też trochę popiszę. Od trzech miesięcy jestem właścicielem kamerki HC3. Tak więc zdecydowałem się na zakup Pinnacle Studio 10.6 Titanium Edition Anniversary Pack. ... A jak się pojawi sprzęt stacjonarny do tego typu plików /a może warto spróbować KISSa?/ będziesz na czasie. Reasumując - naprawdę polecam.

Tez kupilem HC3 ale nie widzialem z niej obrazu jeszcze wcale bo kupilem wersje PAL w USA a tutaj nie mam na czym jej puscic. Proboalem obrabiac w Pinnacle. Mialem wersje 10.5 i dalo sie obraboac ale jak zaladowalem wersje 10.6 napisal m ze mam za malo pamieci graficznej bo pamic mam dynamiczna i przeznalo jej tylko 124MB a wymagane jest 128MB minimum.
Jak to obejsc? Czy sa jakies programy zmuszajace system do zwiekszenia pamieci do tych max 128? Na razie urzywam znow 10,5 ale na forach czytalem ze 10.6 to praktycznie wersja 11 bo zmienili nawet jadro programu szczegolnie dot HDV - ma jakies lepsze kodeki itd. Potne wiec film ale potem bede juz musial miec wiedze jak uruchomic 10.6.

Nagralem na niej 6tyg objazd po USA. Polowa nagrana na kasetach SONY HD i JVC HD a reszta na zwyklych kasetkach z supermarketu bo braklo 12 kasetek juz w polowie drogi. Ostatnio przegrywalem material na 500GB dysk USB i nie zauwazylem dropow nawet na tanich kasetkach. Super.

Zewnetrzny mikrofon z "lisia kita" sprawowal se w wietrzne dni rewelacyjnie. Ohydny szum wiatru w mikrofonie zostal wyciosany w dobrych 90%. Szkoda ze nie nagrywa dzwieku 5.1 jak w Sony HC90. Za to swietna jest funkcja zwolnionego nagrywania tzn szybkiego nagrywania ktore powoduje zwolnienie przy odtwarzaniu. Szczegolnie rewelacyjne jest to ze nie trzeba sie spieszyc i nagrywac falstartu bo nagrywa zajscie ktore juz bylo dopiero dopiero po zajsciu. Tzn kamera caly czas nagrywa i wrzuca do pamieci. Krecilem skaczace orki. Niemozliwe byloby nakrecenie ich w momencie jak skacza. wiec wodzilem kamera za nimi jak wyskoczyl i wpadl do wody dopiero wciskalem klawis a kamera ostatnie sekundy przed nacisnieciem wgrywala na kasete. Rewelka z pomyslem.

Kiedys obiecywali ze nowe kamry beda nagrywac wszystko juz nawet na kilka sekund przed wcisnieciem klawisza. Taki kamerowy timelap wlasnie na zasadzie jak ww. Wowczas nigdy nie straci sie szansy nakrecenia goooola. Niestety HC3 nie poszla ta droga. Od czasow wczenych VHSow nie pamietam tak dlugiego czasu reakcji od nacisniecia do nagrania. Mysle ze to jednak wada kompresorow ze konkurencja w HDV bedzie miala ten sam problem. Kolejny to nagrywanie jeszcze po kliknieciu palzy czaesem nawet pol sek. Mam sporo ujec z reki kiedy krecilem a po skonczeniu ujecia klikalem i natychmiast odruchowo puszczalem reke w dol. Teraz mam troche ciecia bo zrobilo sie sporo koncowek z nakrecona podloga. To tez chyba bedzie w typie "te typy tak maja" bo MPEG musi skonczyc sekwencje klatek.

Zmartwila mnie jednak jakosc zdjec. Cieszylem sie czytajac recenzje ze to pierwsza kamera potrafiaca pstrykac zdjecia 2.3ln px w czasie krecenia filmu. Jakosc jednak jest klasy cyfrowek zprzed jakis 5-7 lat. Kamera nie spisuje sie tak samo do robienia zdjec jak aparat cyfrowy do filmow.
 

viValdi

New member
Bez reklam
Mam ten sam problem z pamięcią graficzną co "wojcias" ale dziwne bo przy pierwszych zgranach z z taśmy Pinnacle nie protesował, dopiero następnego dnia zaczął domagać się nowszego drivera bo nie wykorzystuje pełnych możliwości karty graficznej i wysyła mnie na stronę ATI. Niestety tu nie ma drivera do mojego HP nx7000 bo on ma Mobility Radeon 9200 i chyba tylko HP stosował ten chip. Z HP zainstalowałem wszystko za wyjątkiem update'u BIOSu karty graficznej (nie chce sobie zrobic kuku) i dalej to samo.
Widać ze potrzea nam jakiegoś magika od PC/noteook'ów.
 

mzdral

New member
Panowie, którzy macie problemy z przydziałem pamięci dynamicznej dla waszych kart. Spróbujcie znaleźć sterowniki alternatywne dla waszych kart /tutaj mają szansę głównie posiadacze produktów ATI i NVidia/. Często umożliwiają włączenie ukrytych ustawień. Weźcie jednak pod uwagę że przydział dodatkowej pamięci dla grafiki zredukuje wam pamięć operacyjną.

I jeszcze jedna kwestia, w sumie nie wiem czy było to w tym wątku, ale sprawa statywu. Od jakiegoś czasu posiadam statyw Sony VCT-D480RM. Kupowałem go głównie z myślą o wykorzystaniu z aparatem 717 - obsługa z manetki statywu /zoom, spust migawki/. Okazało się że również kamera może być obsługiwana w wyżej wspomnianej manetki. Muszę stwierdzić że jestem bardzo zadowolony z tego rozwiązania. Możliwa bardzo szybka instalacja i deinstalacja urządzenia to dodatkowe atuty. Może wersja wyższa była by jeszcze bardziej funkcjonalna, ale ta o której piszę nabyłem za mniej niż połowę ceny sklepowej /oczywiście statyw nie był nowy/.
 

viValdi

New member
Bez reklam
Statyw

A ja zachorowałem na Manfrotto 560B.
Czy ktoś wie gdzie można to kupic w Polsce? Google nie zwraca żadnego linka do polskiej strony.
Może ktoś ma kontakt na dystrybutora Manfrotto w Polsce.
 

wojcias

New member
Witam,
Ja tez nabylem droga kupna statyw Sony. Super sprawa z ta manetka do sterowania zooma i wlacz/wylacz a sama glowica psiknieta magicznym WD40 chodzi jak olejowa manfrotto.
Pozdrawiam
 

wojcias

New member
mzdral napisał:
No to ja też trochę popiszę. ................ Zawsze jednak obraz w HD możesz obrobić (napisy, przejścia) i odtwarzać z kompa. A jak się pojawi sprzęt stacjonarny do tego typu plików /a może warto spróbować KISSa?/ będziesz na czasie. Reasumując - naprawdę polecam.

Ja na razie chyba pomecze kamere i zrzuce material z powrotem na tasme i HD bede odtwarzal chwilowo z tasmy. Mam nadzieje ze ten system AVHCD czy jak mu tam bedzie takim SVCD w wersji DVD zanim niebieskie lasery stanieja do realnych kwot. Ale nie mysle ze sani sie to w cagu kilkunastu kolejnych miesiecy. Na razie taniej jest uzywac HC3 jako playera....
 
Do góry