Odwieczny problem: Jaka kamera?

sebolasty

New member
Witam.
Stanąłem przed problemem "jaką kamerę wybrać?" i mam nadzieję, że mi w tym pomożecie. Po kolei:
1. Ile mam? - Na zakup kamery mam minimum 2500zł. Chciałbym się zmieścić do 3000zł lecz jeśli kamera miałaby być kilkaset zł droższa, a o wiele lepsza to dam radę - wolę dołożyć, a mieć coś lepszego na lata.
2. Co filmuję? - Dużo w domu ale też wycieczki, krajobrazy. Mam rocznego synka więc często obrazy będą dynamiczne.
3. Co po sfilmowaniu? - Wrzucam na kompa, obrabiam (Pinnacle, VirtualDub) później jako DIVXy lub VOBy nagrywam
na płyty CD/DVD. Filmy nagrywam też na kasety VHS (choć z tego mogę ewentualnie zrezygnować).
I teraz:
Kamery HDD lub DVD nagrywają w formacie mpeg2 - z racji obróbki preferuję DV więc te rodzaje kamer raczej odpadają.

Myślałem o HDV lecz: ten typ cechuja problemy przy zrzucaniu na kompa i późniejszą obróbką, nie mam sprzętu żeby to odtwarzać (zwykły TV 28cali - bez fajerwerków; odtwarzacz DVD też nie pociągnie). Nie wiem czy komputer (1,7 MHz 512 RAM) by sobie poradził z obróbką, a jego rozbudowa raczej nie wchodzi w grę(laptop). No i cena przy
tak (jak na razie) wielu minusach tego formatu jest dość wysoka. W przyszłości napewno ale teraz? Chyba nie...
Być może w powyzszych przemyśleniach się mylę, co może być istotne dla wyboru kamery - jeśli tak, proszę o uświadomienie ;)

Kamerą raczej nie będą robione zdjęcia - od tego mam aparat cyfrowy 4MPX.
Interesuje mnie sprzet SONY - taka słabość.
Stawiam na jakość obrazu - to dla mnie najważniejsze.

Idąc dalej do wyboru pozostaje mi jedynie miniDV (jeśli oczywiście moje dotychczasowe spostrzeżenia są trafne,bo
jeśli nie to mnie oświećcie).
Zatem do wyboru mam mniej więcej HC44E, HC46E, HC94E i HC96E. Mógłbym kupić HC96E ale... czy jest sens? Pierwsze dwa modele mają efektywną liczbę pixeli 670.000 (1.070.000 brutto), a dwa ostatnie 2.048.000 (3.310.000 brutto). Biorąc pod uwagę fakt, że zdjęć robił nie będę czy jest sens wydawać pieniądze na te kamery 3Mpx? Czy obraz na ekranie
komputera/telewizora z modeli 9xE będzie lepszy od obrazu uzyskanego na kamerach 1Mpx czy nie zauważę różnicy? W cenie
tych produktów nie ma wielkich różnic, a czy w jakości ich obrazu jest?
Wszelki wskazówki i podpowiedzi będą mile widziane.
Z góry dziękuję za odpowiedzi,pozdrawiam,
Sebastian.
 

Marcin_s

Member
Panasonic Gs300 - lecz on nie lubi kiepskiego swiatla
Sony z kolei przepala swiatla - stawiam wiec na panasonica
Jako ze chcesz ten material montowac na kompie NIE polecam kamer z dyskami twardymi (HDD) bo mpeg2 jest niewdziecznym formatem do edycji
 

cles

New member
Skoro piszesz, że jakość ma dla Ciebie największe znaczenie to raczej HDV. Na takim tv jak masz różnicę napewno zobaczysz. Zresztą zawsze możesz nagrywać na tej kamerze w SD a jak póżniej jak dorobisz się lepszego kompa w HD.
Poza tym myślę, że dziecko jak podrośnie nie wybaczy Ci że ma zdjęcia w SD ;-)
 

sebolasty

New member
Marcin_s napisał:
Panasonic Gs300 - lecz on nie lubi kiepskiego swiatla
Sony z kolei przepala swiatla - stawiam wiec na panasonica
Jako ze chcesz ten material montowac na kompie NIE polecam kamer z dyskami twardymi (HDD) bo mpeg2 jest niewdziecznym formatem do edycji

Tak jak pisałem - z racji mpeg2 odrzucam kamery DVD i HDD.
Co do GS300 to spotkałem się z opinią, że choć ma 3CCD to nie umywa się jakością obrazu do sony HC-96E. Więc zdania są podzielone. Może macie jakieś doświadczenia? Bo samo "Sony przepala światła" jest raczej zbyt ogólnikowe.
Do tej pory pracowałem z kamerami Sony - digital8, a później miniDV (TRV-33E). Jak przedwczoraj zobaczyłem u znajomego film z Panasonica to się przeraziłem. Lubię żywe kolory ale czerwony "wylewał" się z ekranu!(gs-11). Jakością ogólnie pojmowaną też odbiegał od Sony TRV-33E.
Wszystkie sprzęty elektroniczne w domu mam Sony i raczej tak zostanie(jakby chleb w pobliskiej piekarni sprzedawali zwykły i Sony to kupowałbym Sony - zboczenie wiem;) ale tak już jest).
Moim problemem jest raczej... którą z podanych w moim pierwszym poście wybrać. Ewentualnie jeśli żadną to czemu i którą w zamian?
Dzięki, pozdrawiam,
Sebastian.
 
Ostatnia edycja:

sebolasty

New member
cles napisał:
Skoro piszesz, że jakość ma dla Ciebie największe znaczenie to raczej HDV. Na takim tv jak masz różnicę napewno zobaczysz. Zresztą zawsze możesz nagrywać na tej kamerze w SD a jak póżniej jak dorobisz się lepszego kompa w HD.
Poza tym myślę, że dziecko jak podrośnie nie wybaczy Ci że ma zdjęcia w SD ;-)
Jakość tak - jest najważniejsza. Ale czy jest sens wydawać na kamerę 4000zł i nagrywać w SD? Chyba nie...
Jeśli wydam na HDV 4000zł, a nie jak w przypadku miniDV 2500zł to na zakup nowego kompa będzie mnie stać za jakieś dwa lata :( Ciężko żeby tyle czekać z obróbką - a dla mnie surówka to badziewie (tu się ręka zatrzęsie, tu ktoś tyłek w kadr wsadzi itp.) Trzeba odrobić. Wydatek na HDV miałby sens gdyby dało się w pełni wykorzystać zalety tego formatu. W innym przypadku to raczej wyrzucianie kasy w błoto. Tym bardziej, że te kamery będą z pewnośćia tanieć. Myślę, że za jakieś dwa lata "wymienię" miniDV na HDV - póki co jeszcze chyba za wcześnie?
Pozdrawiam,
Sebastian.
 

sei

New member
Kazda kamera HDV ma mozliwosc konwersji materiału "w locie" do DV i na razie mozesz sobie edytowac w DV. Oryginalne kasety - do archiwum.
Ja nagrywam mojego malca w HDV potem zrzucam to jako DV, edytuje i wypalam na DVD. Kasetki zostawiam "na lepsze czasy";)
Wbrew pozorom kasetki sa trwale /posiadam materialy miniDV z przed ok.5 lat a Digital8 jeszcze starsze i nic im nie jest/.
Dla niektorych "minusem" tego rozwiazania beda czarne pasy u gory i na dole zwyklego telewizora (obraz nagrywany jest i zrzucany w formacie 16:9)
 

drstanley

New member
Moje wieloletnie doświadczenie z kamerami wskazuje na to, że największym problemem jest szum matrycy przy słabym oświetleniu. Do zastowoań domowych (kręcenie dzieci w domu) należy wybrać kamerę o największym (nie mylić z ilością pixeli!!!) przetworniku, bo taka będzie miała najmniejsze szumy i dobry obraz przy słabym świetle. Sony HC96 ma przetwornik 1/3 cala czyli największy wśród kamer amatorskich. Daje to bardzo dobry obraz w domowych warunkach, a to przy kręceniu małych dzieci najważniejsze. Kamery HD kiepsko sie spisują w słabym oświetleniu, choć pomysł zachowywania kaset z materiałem HD "na lepsze czasy" jest bardzo dobry :), Tylko: kiedy nadejdą te lepsze czasy, skoro największym problemem jest powodowane zachłannością wydawców filmów promowanie DHCP ???
 

viValdi

New member
Bez reklam
Zrobisz co uznasz za stosowne, ale...

- nie rozumiem tej niechęci do edycji materiału MPEG2; jeśli materiał nie jest sprasowany na max podczas nagrywania to edycja nie wnosi widocznych zniekształceń pod warunkiem że robisz ją świadomie dostatecznie dobrym edytorem a nie zlepkiem darmowych toolsów które nie wiadomo jak działają a wynik ich działania jest nieprzewidywalny; jeśli twój edytor potrafi ciąć tylko na ramkach "I" to nie ma żadnej straty jakości przy edycji MPEG2

- staraj się zachować max bitrate podczas nagrywania; dla formatu SD niech to będzie ponad 8Mbit/s, dla HD ponad 20Mbit/s; żadnych LP czy super LP:p

- HDV, jeśli możesz sobie na nią pozwolić, jest super rozwiązaniem; jakość na pewno lepsza niż w SD nawet po przekonwertowaniu na SD. Dodatkowo nie nagrywaj w SD tylko w HD. Jak już ktoś napisał - zgrasz na kompa w SD a tasiemka do archiwum.

- lepiej jednak zgrywać HDV, edytować i gotowy materiał wgrać spowrotem na tasiemkę HDV oraz wypalić DVD; istotnie potrzeba silniejszego sprzętu do tych operacji ale bez przesady. Mój sprzęt podany w stopce pozwala robić nawet edycję godzinnego filmu. Po prostu im słabszy sprzęt tym dłużej to trwa, ale jest wykonalne. Warto sprawdzić jak poszczególne NLE którymi jesteś zainteresowany radzą sobie na słabszym sprzęcie. Moim zdaniem dla amatora edytującego od czasu do czasu i bez presji terminu oddania pracy twój sprzęt się sprawdzi w edycji HDV.

- jescze a propos tanienia sprzętu; nic takiego nie występuje realnie w przyrodzie. Za te same pieniądze dostajemy z czasem więcej - patrz komputery. Płacimy za "nowość" i z czasem ta premia za nowość znika, to prawda. Moim zdaniem premia za nowość dla kamer HDV już powoli znika. Za chwilę Sony wprowadzi nowe kamery w miejsce HC3 i będzie to już ich trzecia generacja amatorskich kamer HDV. W tym samym czasie wejdą produkty Panasonic'a i JVC w tej grupie i już wszyscy będą mieli w ofercie HDV a więc nie będzie premii za nowość.
 
Ostatnia edycja:
Do góry