kamera HDV-rejestracja na sniegu,wodzie-która wybrać???

Traql

New member
Witam, nosze sie z zamiarek kupna kamery cyfrowej, której zastosowaniem będzie rejestracja obiektów przemieszczających się (dynamicznych) na sniegu i wodzie. Zwykle w dobrych warunkach widocznosci. Wiekszoś porad na forum dotyczy zachowania się kamer w warunkach słabego światła, lub kipskiej widoczności...
Ja podejśc do tematu chciałbym od drugiej strony:
-światła jest dużo, naturalnego-słońce, dodatkowo odbitego od śniegu lub lustra wody
-rejestrowany przedmiot przemieszcza się.....
-czas nagrania krótki czesto kilkanaście, kilkadziesiąt sekund
-kamera będzie wykorzystywana do celów szkoleniowych oraz do obróbki tego materiału-z kilkusekundowej sekwenci ruchu wyizolowanie najważniejszych klatek świadczących o fazach danego ruchu, zatem pojedyncza klatka powinna być jakości zdjęsia ale średniej jakosci
- rozmiar kamery-nie wielka
-zastosowanie amatorskie ale jestem wymagający;-)
-koszt kamery do 4000zł


Takie zadania do realizacji ma mieć kamera, którą chce kupić. Im więcej sie zagłębiam na własną reke w temacie, tym więcej widze koncepcji i problemów:-(, napewno materiał będzie zgrywany na laptopa, którego w pierwszej kolejności mam zamiar kupić (koszt 5000zł)podstawowym pytaniem zatem jest:

Czy kamera HDV czy standardowa o wysokiej rozdzielczości a może trójprzetwornikowa?-nie podaje modeli bo troszke ich jest;-)

Wiem ze zapis MiniDv-jest najlepszy ale niesie za soba potrzebe zgrywania w czasie rzeczywistym i przy HDV komputera przenośnego z wyższej półki:/ zatem może zapis zaawansowanej kamery z twardym dyskiem mnie usatysfakcjionuje??? np JVC GZ-MG575... itp lub 3przetwornikowa albo jedno i drugie GZ-MG505???

Czy wyizolowac klatke można z każdego zgranego materiału?? i czy jest ona jak zdjęcie(wiadomo róznej jakości) ale czy np nie jest tak ze pojedyncze klatki sa rozmazane, zniekształcone... a przy płynnym odtwarzaniu pełnią dopiero dobrej jakości całosć?? ewentualnie który format jest najlepszy do wyizolowania pojedynczej klatki jako "zdjęcie"???

Niżej podam kilka modeli, które mam nadzieje mogą spełnić moje oczekiwania, prosze wypowidzcie sie na ich temat pod kątem tego co chce z nimi robic oraz jeśli jest to możliwe ewentualnie jakich parametrów laptopa bym potrzebował do względnie konfortowej pracy nad materiałem filmowym nagranym przez te kamerki;-)

Canon:
-HV10
-HV20
-MVX4i

Sony:
-HDR-SR5E
-HDR-Hc3

Panasonic
-NV-GS500
-NV-GS300

JVC
-GZ-MG505
-GZ-MG575
-GR-X5

Z góry dziękuje wszystkim za pomoc i pozdrawiam;-)
 

viValdi

New member
Bez reklam
Co sie dzieje, forum nie przyjmuje mojej odpowiedzi
-----------
Sorry, 5x próbowałem wkleić swoją odpowiedź. Spróbuję jutro albo daj swój mail na priv'a i podeślę ci ten tekst; ale przecież powinno dać się to wpisać
 
Ostatnia edycja:

Traql

New member
Nie wiem co jest grane, to moj meil traql@interia.pl
Choc fajnie by było gdyby na forum też sie Toja odp pojawiła może ktos jeszcze z niej skorzysta;-) Pozdrawiam i dzięki za odp:)
 

pxl666

Member
Bez reklam
z tego co piszesz wynika ze potrzebujesz kama ktory dobrze ustawia balans bieli i szybko reaguje na zmiany ostrego swiatla...odsylam do poczytania testow na camcorderinfo.com ...tak czy inaczej trudno bedzie ci cos wybrac bez przetestowania w takowych warunkach...i raczej odradzam kamery HDD bo ich performance przy szybkich ruchach wydaje sie byc daleko z tylu za HDV...to oczywiscie moja osobista opinia...

na marginesie - co ty chcesz tym krecic? pytam z ciekawosci
pozdro
 

Traql

New member
dziekuje. Zajże na te stronke napewno, choć moj ang troszke mnie ogranicza;-)
Jesli chodzi o to co będe rejestrował, to jazde sportową na tyczkach-narty oraz elementy freestylowe zarówno na nartach jak i snowboardzie(skoki, jibbing, halfpipe...), dodatkowo latem ewolucje na windsurfingu i kite.
Co do szybkich ruchów to mam nadzieje ze musze wypróbowac i porównac 2 sposoby rejestracji tzn:

-ustawić kamerke w jednym miejscu i niech łapie obiekt pojawiający sie na obszarze jej "filmowania"-wówczas myśle ze może byc problem z tym o czym mówiłeś-szybkie ruchy!!! lub

-podążac za obiektem przemieszczającym sie tak aby na nim kamera skupiła ostrość-coś jak filmowanie samolotu przy starcie-samolot jest ostry ale tło mniej wyraźne- zalezy mi własnie najbardziej na tym "samolocie" który bedzie jeszcze sie np obracał....

Co myslisz na ten temat czy ma to racje bytu przy kilkusekundowych ujęciach??? oraz czy da sie wyizolowac kilka pojedynczych klatek z takiego materiału??? Pozdrawiam
 

viValdi

New member
Bez reklam
Ciekawy temat

W sumie rozumiem, że chcesz robić przyzwoite zdjęcia seryjne przez kilkanaście sekund. A czy zastanowiłeś się nad normalnym aparatem cyfrowym? One potrafią robić zdjęcia z szybkością 3 do 5 klatek/sek. Może to ci wystarczy a jakość tych zdjęć będzie bez porównania lepsza niż z kamery.

Jeśli musi być to kamera to weź pod uwagę, że kamera w istocie jest aparatem fotografii seryjnej - robi 25 klatek/sek (PAL). W twoim zastosowaniu - bez względu na wybrany model - wystąpią następujące problemy:
  • bardzo mała rozdzielczość 720x576 pixeli dla standardowej kamery SD i 1440x1080 (1920x1080) dla High Definition. HD ze swoimi 2MPixelami powinno już dać "zadawalające" zdjęcie np na papierowej odbitce niewielkiego formatu. SD moim zdaniem da marny efekt na papierze.
  • W zasadzie wszystkie kamery filmują klatkę z przeplotem, tzn. najpierw parzyste linie a potem nieparzyste (lub odwrotnie). Między jednym półobrazem a drugim półobrazem obiekt w szybkim ruchu przesunie się trochę i na zdjęciu wystąpią charakterystyczne ząbki. Tak jest natura kamer pracujących w trybie interlaced. Na ekranie TV to nie przeszkadza, ale na statycznym zdjęciu jednej klatki może być bardzo widoczne.
Są kamery, które mogą pracować w trybie progressive - zapisują wtedy linia po linii i ząbkowanie nie występuje.

Dla twojego zastosowania najlepiej było by użyć aparatu fotograficznego pracującego seryjnie. Dopiero gdy rezultaty nie będą zadawalające rozejrzał bym się za kamerą - najlepiej HD, a jeszcze lepiej w HD progressive scan. Moim zdaniem zwykłe SD w dowolnej technologii nie da rezultatu dostatecznego - bez względu na liczbę przetworników czy sposób zapisu materiału.
-------------

OK udało się ale musiałem zmienić hot spot. Dziwne.
 

Traql

New member
hmmm jeśli chodzi o aparat to zdjęcia seryjne rzeczywiście beda lepszej jakości ale 3 kl/s to za mało 5 może wystarczy a wiecej to aparat rzędu kilkunastu tysiecy złotych. Dodatkowo gabaryty i nieporęczny kształt np do zabrania do dużej kieszeni eliminuje aparat.

Wczesniej urzywałem trybu kręcenia filmów w atandardowym aparacie Canona seri A. Rozdzielczosc 640x480 i 15 kl/s. Jedna klatka takiego nagrania okazała się całkiem przyzwoita a i całość ruchu można było zaprezentować tylko niiestety zumu brak, a jeśli jest to mały, chciałbym już troszke więcej;-)

Zatem wyszedłem z założenia ze z kamera powinno być lepiej przy 25 kl/s i wyższej rozdzielczości. Niestety okazało sie że przy zwykłej kamerce Sony DCR-HC27 obraz jest dużo gorszy niz z filmu z zaparatu foto(jedna klataka):-(

Umówmy się, wyizolowane klatki nie mają byc zdjęciami jakąscią na bilbord- nic z tych rzeczy!!!
Raczej aby przy swojej wielkości przypominającej kartke A4 były jak fotka średniej jakości, którą ewentualnie można wywołać. Raczej będą wykorzystywane do wideoanalizy i prezentacji a nie na okładki magazynów sportowych;-)

Widziałem ostatnio materiał z wesela nagrany Panasonic -NV-GS500, para tańczyła(ruch dynamiczny) i jakość tego była super zadawalająca jak dla mnie-jeśli chodzi o film. Po naciśnięciu pauzy podobnie zadawalający obraz.

Zatem czy tam nie ma przeplotów? Czy pauza nie pokazuje wcale jednej zatrzymanej klatki?

Jeśli przy pauzie jest ok to czy tak samo będzie wyglądała kazda wyizolowana klatka??? bo jeśli tak to mi to odpowiada;-)
Oraz z którego formatu najlepeij izolowac klatki?
Czy mogłbys podac modele kamerek z funkcja HD progressive scan.

Mam jeszcze kilka watków tego tematu ale chyba lepiej poruszać je po kolei;-) dzieki za odp i pozdrawiam
 
Ostatnia edycja:

viValdi

New member
Bez reklam
Zeby trzymać się ziemi (tzn budżetu) to chyba tylko Canon HV20 ma tryb 24p (jak progressive). Oczywiście w edytorze wideo można zrobić deinterlace i jakoś to będzie wyglądało.

W sumie należało by zrobić próbę i zobaczyć, jaką jakość można osiągnąć z różnych źródeł wideo.

Jeśli zdefiniujesz w miarę uniwersalny test, to ja postaram się go przeprowadzić na HC3 i IXUS 900Ti (robi super filmiki); wyjąć kilka klatek z takiego filmu i sam się przekonasz, jak to wygląda. Ale nie licz, że pojadę w Alpy i na Bermudy na własny koszt, po to żeby zrobić ten test :mrgreen:
 

Traql

New member
Na lodowcach sa jeszcze fajne waruneczki;-) np na majowke organizowaliśmy szkolenie na Kaunertalu i teraz spokojnie bys tam posmigał z kamerką, zreszta sam zobacz
http://www.kaunertaler-gletscher.at/pictures/webcam/gletscher_2.htm

A tak poważnie gdyby test nie sprawił CI problemu to byłoby super:grin:
Myśle ze taki teścik byłby ok:
-nagranie kilkusekundowgo filmu w warunkach słonecznych na wmiare jednolitym tle-trawa, boisko, tartan, niebo....
-przedmiot poruszający sie: biegający pies, gra w kosza ba boisku osiedlowym, rzut do kosza-zeby sie nikt do praw autorskich nie przyczepił;-)
-wycięcie kilku klatek z takiego materiału po zgraniu na komputera ale bez kompresji
-wycięcie kilku klatek po kompresji

To myśle powinno wystarczyć,będe miał pogląd jak sie ma jakość nagrania obiektu dynamicznie przemieszczającego sie oraz pojedyncze klatki z tego materiału.

aaaa jeszcze gdybys mógł sie zastanowić nad tym czy:
ustawić kamerke w jednym miejscu i niech łapie obiekt pojawiający sie na obszarze jej "filmowania" lub

-podążac za obiektem przemieszczającym sie tak aby na nim kamera skupiła ostrość-coś jak filmowanie samolotu przy starcie-samolot jest ostry ale tło mniej wyraźne- zalezy mi własnie najbardziej na tym "samolocie" który bedzie jeszcze sie np obracał.... mozna by tak np z piłka zrobić do kosza oprucz tego że bedzie sie przemieszczała-lot, to jescze przy rotacji przez jej paski bedzie widać wszytsko;-)

Gdyby udało Ci sie zrobić cokolwiek z tego będe bardzo wdzieczny, z góry dziekuje i pozdrawiam serdecznie;-)
 

viValdi

New member
Bez reklam
Spróbuję przez weekend. Inni też mogą spróbować na innym sprzęcie. Zobaczymy co z tego wyjdzie.

Jeździłem kiedyś w okolicach Innsbrucku ale zakochany jestem w Val Thorens (chociaż architektura jak z FWP - okropna)
 

pxl666

Member
Bez reklam
wg mojej wiedzy tryb 25/24p w HV20 bedzie najodpowiedniejszy w tej klasie cenowej. noi ta kamerka potrafi strzelac zdjecia w trakcie krecenia oraz pozniej podczas playbacku tu masz przyklady framegrabow z HV20.napewno znajdziesz gdzies jeszcze inne.koledzy z forum posiadaja hv20 - mozesz poprosic o strzelenie tesciku np podskakujacego czlowieka lub szybko ruszajacego sie przedmiotu - mysle ze moze zrobia...wsumie temat grabowania klatek w ruchu jest ciekawy.
jesli chodzi o aparat jak radzi vivaldi to wlasciwie jest to niezly pomysl ale zrobic zdjecie w ruchu jest duzo trudniej niz sfilmowac - mechanizmy AF kama duzo lepiej sobie radza z ruchem niz niedrogiego aparata (sam mam DSLR i tez bywaja problemy z AF)noi z filmu zawsze masz jednak video a z aparatu tylko zdjecia
 

Traql

New member
Dzieki pxl666!
Byłem na stronce i jakość tych "framegrabow" jak dla mnie jest super zadawalająca;-) bo rozumiem że framegraby to tak jakby powycinane klatki???
Czy może, fotki zrobione kamerką w trakcie odtwarzania na kamerce materiału filmowego???

Tak czy inaczej gdyby, jakośc tych "klatek", które mam zamiar wycinac z dynamicznego ruchu była jak te ze stronki lub prawie jek one, to to jest to czego szukałem:D

Mam jeszcze pytanko, czy moje myślenie jest słuszne? Otóż, nakręcam materiał HV 20, poczym spokojnie odtwarzam go na kamerce w slow i pauza i np strzelam fotki wybranym ujęcią(klatką) które mi pasują. Nastepnie zgrywam je na kompa ale już z karty SD w w niej te fotki będą czyż nie? Jesli cała operacja jest tak jak ją przedstawiłem to strasznie upraszcza moją sytuacje;-)
Wypowiedz sie prosze na ten temat, Pozdrawiam
 

pxl666

Member
Bez reklam
w hv20 mozna focic w trakcie krecenia - jest od tego stosowny przycisk, oraz podczas playbacku.wiec jak to sie mowi - it suits u perfectly.daj znac jak kupisz i bedziesz tescil!!
 
Do góry