Kamery 3DHD

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Amatorzy filmowania trójwymiarowego od dawna wyczekują na amatorską kamerę 3D. Kilka firm opracowało takie kamery i wyprodukowano serie próbne ale proponowane ceny ich zakupu były zniechęcające.
Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w zakresie sprzętu profesjonalnego. Nie dziwi więc, że zarówno amatorzy jak i profesjonalnalni producenci filmowi najchętniej budują układy kamer do filmowania 3D na bazie seryjnie produkowanych kamer 2D. Do tej pory amatorzy musieli się zadowolić układami kamer 3D SD ale teraz kamery HD już trafiają do rąk amatorów i przyszła więc pora na budowanie kamer 3D HD. Prekursorem filmowania 3D HD w Polsce jest Andwal, którego udało mi się namówić, na krótki opis swojego filmu (i ujawnienie zdjęć zestawu kamer HC3) na naszym forum w temacie Filmy 3D HD (gdzie znajdują się też stosowne linki).
Ja już od dawna zajmuje się czysto amatorskim filmowaniem 3D. Na początku podstawową trudnością było synchronizowanie pracy obu kamer i trzeba było bazować na sterowaniu komputerowym z wykorzystaniem programu Stereoscopic Multiplexer (www.3dtv.at). Ale z czasem potrzebę zbudowania czegoś poręcznego dostrzegli amatorzy zaawansowani w tajnikach elektroniki wywodzący się z USA. Andwal w swoim warsztacie zastosował jeden z prototypów takiego urządzenia. Rozwinięcie idei stworzonej w USA podjęto także w Europie i tak powstało urządzenie o nazwie LPC CAM CONTROL DV1 z którym pracuję ja. W internecie można go odszukać pod nazwą Ste-fra Lanc i nabyć przez Digi - Dat (http://www.digi-dat.de/produkte/). Wymienione urządzenie wykorzystuje protokół sterownia kamerami Sony poprzez gniazdo LANC (remote control). Nadaje się ono także do niektórych modeli Canona, które bazują na identycznym oprogramowaniu.
Do tej pory do filmowania 3D używałem zestawu kamer DCR - DVD403E. Teraz przeszedłem na model SONY HDR-UX3E, jako że ta kamera Full HD jest już do nabycia w Polsce za ok. 3000zł.
Jaki sens ma filmowanie 3D HD? Moim zdaniem zasadniczy gdyż jest to format przyszłościowy. Już teraz większość kosztownej produkcji filmowej realizuje się kamerami 3D HD i w niedługim czasie napewno
zostanie ona udostępniona na rynku. W tej chwili istnieje możliwość oglądania filmów 3D HD w warunkach domowych przez odpowiednie okulary (migawkowe LCD, anaglifowe lub polaryzacyjne) o czym szeroko pisano na tym forum w temacie Filmy 3D HD. Już w tej chwili produkowane są też telewizory autostereoskopowe do oglądania filmów 3D HD bez okularów. Takie telewizory można już spotkać na dworcach np w Hong Kongu - gdzie pasażerowie mogą się zapoznawać z czymś co w niedługim czasie zawita do mieszkań prywatnych. Skoro mamy już w domu TV HD i kamery HD dlaczego nie pokusić się o własne filmy 3D HD?
Dlaczego nie zatrzymać w czasie trzeciego wymiaru? Trzeba powiedzieć też, że układ do filmowania 3D HD to jednocześnie znakomity aparat fotograficzny do zdjęć stereoskopowych, które możemy wykonywać bez statywu i to podczas filmowania - Ste -Fra Lanc bowiem na to pozwala aby dokładnie w tym samym czasie dokonać ekspozycji obu kamerami i zapisać zdjęcia w pamięci stałej gdy jednocześnie film zapisywany jest na nośniku optycznym (lub magnetycznym). Dzięki temu, że już w 19-tym wieku fotografowano w 3D dzisiaj możemy bardzo realistycznie podziwiać jak w owym czasie wyglądał Londyn czy Nowy Jork.
Dwie kamery HD zblokowane (wraz z zamontowanym układem sterowniczym) na odpowiednim uchwycie są poręczne i mieszczą się w torbie, którą gdzieś w domu ma zapewne wielu filmowców po kamerze VHS. Jak wygląda mój układ kamer pokazuje załączone zdjęcie.
Zestaw 3DHD.jpg
 
Ostatnia edycja:

viValdi

New member
Bez reklam
Ciekawe

A czy można bezinwestycyjnie doświadczyć filmu 3D (wszystko jedno SD czy HD) na normalnym komputerze. Jeśli tak to skąd wziąć próbkę i jak ją wyświetlić?
 

pxl666

Member
Bez reklam
hmm temat ciekawy bez watpienia...ale koszt jednej kamerki HD to juz sporo...a dwoch....stary podziwiam cie ale to jednak narazie kosztowna zabawa...okulary stereo itp wynalazki to niestety porazka - mialem gralem w gry na monitorze 120hz gdzie dwa obrazy byly wyswietlane na60hz i :
1-lipny efekt - a to gra i wszytko jest perfekcyjnie renderowane a nie filmowane...
2-koszmarne meczenie oczu - po pol h ma sie dosyc anie mowie o 2.5 h filmu...


technologia przyszlosci lecz dosyc odleglej...jednak szacunek dla ludzi ktorzy wyprzedzaja czas!
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Okulary migawkowe nie są zapewne idealnym rozwiązaniem do oglądania obrazów 3D ale chyba najlepszym z dotychczas dostępnych. Oczywiście pomijam tu projekcję i ogladanie z wykorzystaniem techniki polaryzacyjnej jako w warunkach domowych zbyt kosztowną.
Jeżeli tak wyglądało Twoje doświadczenie z grami 3D jak opisujesz, to zapewne komputer nie był właściwie oprogramowany do stereoskopii lub miał złe ustawienia. Powszechnie przyjmuje się, że 120 Hz jest zupełnie wystarczające aby zlikwidować odczucie migotania. Ja nie grywam na komputerze ale swego czasu przy kierownicy PC-ta spędziłem wiele godzin na wyścigach samochodowych w 3D - w moim odczuciu to właśnie trzeci wymiar nadaje zabawie realizmu a przy tym nie odczuwałem żadnego migotania. Również przeglądnąłem wszystkie Dema 3D dostępne na stronach nVidii i muszę powiedzieć, że grafika renderowana komputerowo w 3D prezentuje się naprawdę pięknie - zwłaszcza sekwencje interaktywne. Z tego co wiem gry komputerowe w 3D mają wielu zagorzałych fanów i dlatego producenci tak wiele wysiłku wkładają aby ich gry miały opcję 3D.
A jeżeli chodzi o filmy to monitor komputerowy nawet dla video 2D (a więc oglądanie bez okularów) jest męczący na dłuższą metę a więc w okularach i video 3D nie może być lepiej. Dlatego też fimy 3D dostępne w sprzedaży nie są długie (najczęściej półgodzinne podobnie jak w kinie IMAX). Własne produkcje 3D raczej też nie są długie no i ja je oglądam na dużym ekranie projekcyjnym choć w okularach migawkowych.
Jeżeli już pojawiają się w sprzedaży autostereoscopowe TV to można mieć nadzieję, że w niedługim czasie ich ceny znacznie spadną i staną się ogólnie dostępne. A wtedy mając własny film 3D będziemy mogli cofnąć się w czasie i komfortowo przypomnieć sobie jak swiat i ludzie z naszego otoczenia wyglądali kiedyś.
Cena dwóch kamer HD to oczywiście spory wydatek ale przecież kilka miesięcy temu jedna kamera HD kosztowała więcej i amatorów nie brakowało. A pierwsza kamera 3D VHS -C Toshiba kosztowała 5 tys $ i znalazło się aż 500 chętnych do zakupu całej serii próbnej ( http://pubpages.unh.edu/~wfc/Toshiba/index.html ).
 

amerykanin

New member
Dlaczego uważa pan że ''projekcja i ogladanie z wykorzystaniem techniki polaryzacyjnej w warunkach domowych jest zbyt kosztowna''
Słyszałem,że wystarczą do tego komputer+ dwa projektory+ ekran polaryzacyjny+ okularki czy to prawda.
Sprowadziłem sobie kilka miesięcy temu z usa monitor hmd firmy emagin z800 myśląc,że osiągnę efekt podobny do tego z imax, lecz się na nim zawiodłem, podłączyłem pod komputer, zainstalowałem sterowniki nvidia i jedynie najlepszy efekt dawał test w ustawieniach sterownika - ten w którym logo nvidia leci w naszą stronę, w grach już tego efektu nie zaobserwowałem. Okulary sprzedałem na ebay bo nie chciałem stracić za dużo. Ale o 3d non stop myślę..

Czy mógłby pan jako znawca tematu opisać dokładniej technikę polaryzacyjną, czy da radę z komponentów które wymieniłem zbudować system do projekcji 3d? Czy należy jeszcze dokupic jakieś komponenty?
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Tak - komponenty wymienione zasadniczo są wystarczające do projekcji polaryzacyjnej. Ale uwżam, że dla przeciętnego "zjadacza chleba" dwa projektory o wysokiej rozdzielczości + specjalny ekran polaryzacyjny to naprawdę spory wydatek w porównaniu z zakupem układu do okularów migawkowych. Ekran polaryzacyjny ewentualnie można zrobić we własnycm zakresie bazując na specjalnej folii, która nie powoduje depolaryzacji światła. Do tego co zostało wymienione należy jeszcze dokupić filtry polaryzacyjne, które się zakłada na obiektywy projektorów (ale to już mały wydatek) no i wykonać jakąś konstrukcje nośną dla dwóch projektorów umożliwiającą precyzyjne ich wzajemne ustawienie. Zasada projekcji jest prosta: komputer z kartą graficzną z dwoma wyjściami monitorowymi wykorzystując odpowiedni program (np stereoscopic player) do lewego projektora przekazuje obraz przeznaczony dla lewego oka a do prawego projektora obraz przeznaczony dla prawego oka. Jeżeli lewy projektor i lewy okular ma założony filtr przepuszczający światło spolaryzowane np w płaszczyźnie pionowej a prawy projektor i prawy okular w płaszczyźnie prostopadłej czyli poziomej to do każdego oka dociera tylko obraz dla niego przeznaczony i mózg na tej podstawie tworzy obraz trójwymiarowy.
Projekcja 3D metodą polaryzacyjną (bywa też zwana metodą pasywną) z założenia przeznaczona jest dla nieco większej widowni. O systemach projekcji 3D można więcej poczytać np na stronie http://www.stereo3d.com/projection.htm
Monitor hmd wysokiej rozdzielczości jest jak dotąd ciągle bardzo drogi i powoduje szybkie męczenie oczu z uwagi na nienaturalnie blisko położone wyświetlacze ciekłokrystaliczne. Ilość sprzedawanych monitorów hmd wskazuje jednak, że nie brakuje fanów tego rozwiązania. Wyrazistość efektów 3d zależy od rodzju gry - jedne ją wyraźnie eksponują inne mniej. Podobnie jest z filmami 3D. Im twórca gry lub filmu bardziej zna tajniki trzeciego wymiaru tym bardziej potrafi oglądającemu zaimponować.
Poruszane zagadnienia może bardziej nadawałyby się do tematu Filmy 3DHD ale też wiążą się w jakiś sposób z kamerą 3DHD więc zostały tu zamieszczone
 

amerykanin

New member
Dziękuję za odpowiedź.
Czy oglądał pan już efekty 3d na ekranie polaryzacyjnym z systemem dwuprojektorowym?
Jakie wrażenia? Lepiej niz w okularach migawkowych?
Czy okulary migawkowe dają lepszy efekty niż hełmy hmd?
W sumie koszt dwóch projektorów o rozdzielczości 800x600 jest podobny do kosztu zakupu hełmu hmd (który jest w stanie wyświetlic też maksymalnie 800x600)
Na stronie podanej przez pana między komputerem a projektorami jest urządzenie demultiplexer. Do czego on służy?
Czy można gdzieś w polsce obejrzeć system dwuprojektorowy? bo jestem zainteresowany,a a nie wiem czy gra jest warta świeczki...
 

Sydon777

Klub HDTV.com.pl
vip
Aby w systemie polaryzacyjnym uzyskać dobry efekt to projektory muszą być dobrej klasy - ze silnym strumieniem światła bo filtry polaryzacyjne część światła pochłaniają. Ekran własnej produkcji też nie daje dobrego odbicia światła i to musi być skompensowane. My tu rozważamy 3D HD a więc projektory przynajmniej HD Redy (1080i, 720p). Przy tych warunkach i dobrym zestrojeniu projektorów (muszą być identyczne) efekt jest oczywiście lepszy niż z okularami polaryzacyjnymi. W Polsce jest kilka firm, które udostępniają bądź obsługują projekcję polaryzacyjną - w internecie łatwo jest je odszukać.
Jeżeli używa się stereoscopic player to demultiplexer sprzętowy nie jest potrzebny.
Bardzo podoba mi się podejście - najpierw zobaczyć i przekonać się czy to spełnia oczekiwania a potem kupować. Rozczarowania biorą się bowiem z różnych oczekiwań. To co dla niektórych jest zachwycające dla innych może być rozczarowujące. Tak jest z HD, tak jest n-tv i tak jest 3D
 

bebcio11

New member
polaryzacja .

witam ja mam pytanie dotyczace filmow puszczanych systemem polaryzacyjnym. czy filmy ktore mozna kupic na dvd te 3d nie anaglify tylko na tzw. shutter glasses- migawkowe to mozna to puscic systemem polaryzacyjnym czy nie. slyszalem ze trzeba to przerobic i ze sie traci na jakosci bo jakby traci co ktoras tam klatke filmu przy migawkowej wersji no i oczywiscie kolor przy anaglyphach. poza tym nie znam zadnych stron ktore sie tym zajmuja.znam pelno stron z filmami 3d na anaglify i na migawkowe ale nie znam zadnych na polaryzacje.wiem tez ze stereo film czyli lewa i prawa to tak jakby podstawa z ktorej sie robi anaglify , do migawek i polaryzacja . mam zamiar taki system sobie stworzyc z dwoch dobrych projektorow ale martwi mnie fakt ze nie bedzie na to filmow tak duzo. moglys mi cos poradzic powiedziec cos wiecej co wiesz? dzieki
 
Do góry