Konfiguracja PC do montażu HDV

koziolek12

New member
To jest temat poruszany od czasu do czasu, ale myślę, że warto to zebrac do kupy. Dzisiaj dzwoniąc dowiedziałem się paru ciekawych rzeczy. Założeniem jest wygodna (czytaj wydajna) praca przy monotwaniu HDV.
Z tego co się dowiedziałem to zalecenia są następujące (bez względu na zastosowany soft):
- Procesor Dual Core 2 (zalecany E6600 i wyżej)
- 2GB RAM
- Karta grafiki min 256MB (zalecany jest Radeon - X1900 lub X1950 - podobno nVidia mniej wydajnie obsługuje kodowanie MPEG-2)
- Dysk systemowy (SATA), oraz dysk na dane (ew dyski spięte w RAID 0)
- Dobra karta dźwiękowa (stereo lub wielokanałowa w zależności od potrzeb) najlepiej z obsugą standardu ASIO
- Windows XP Professional (lub MacOS, ale ja będę się wypowiadał tylko w zakresie konfiguracji PC)
- Zaleca się odłączenie kompa od Internetu w czasie montażu i wyłaczenie wszelkiego rodzaju komunikatorów i agentów AV/AS/FW.

Oczywiście można dywagować na temat zewnętrznego monitora 1920x1200 do podglądu materiału, akceleratory ze sprzetowymi kodekami (AVID, MATROX), ale na tym bym się nie skuipał, ponieważ wkraczamy tym samym w półkę profesionalnych rozwiązań podejrzewam poza zasiegiem większości na tym forum.

Ciekawą sprawą jest to, że w większości sytuacji nie da się obskoczyć tych wymagań, albo nie ma to sensu (można się zaczekać przy montażu) i dotyczy to niestety nawet najprostrzego softu. Abstrakcją jest to, że bardziej zaawansowany soft (np. Liquid) może pracowac wydajniej na tej samej konfiguracji niż rozwiązania proste typu Pinnacle Studio (profesjonalne systemy oparte są na bazie systemów czasu rzeczywistego). Niestety już się z tym pogodziłem i powiem szczerze, że prawdopodobnie zamówię AVID Liquid 7.1, bo nie dojdę do porozumienia ze Studio 10 plus. No i mnie akurat czeka jeszcze wydatek związany z wymianą karty graficznej, gdyż zdecydowałem, że wyrzucę nVidię 1950GT a wto miejsce zamontuję Radeona X1950 Pro lub XTX z 512MB RAMu.

Niestety widać, że przejście z DV na HDV zwiększa niebotycznie wymagania i trzeba się pilnować z konfiguracją, żeby sensownie pracować.
Co do Pinnacle Studio 10 Plus to oczywiście pracuje mi bez problemów, ale jak ostatnio pobawiłem się kluczowaniem i zaczeło mi przeliczać 6 minut materiału przez 3 godziny to odpadłem (przejścia robił dość szybko - w tle).
 

MasterTomster

New member
Ja znalazłem takie zestawienie, z productu Adobe Production Studio:
Prosesor Intel® Pentium® 4 1.4GHz dla DV (Pentium 4 3.4GHz dla HDV; dual Intel Xeon 2.8GHz dla HD); 512MB RAM (1GB wymagany dla aplikacji Adobe Dynamic Link; 2GB wymagane dla HDV oraz HD); 21GB wolnej pamieci na dysku w celu instalacji (dodatkowo 10GB zalecane dla After Effects®); zalecany dysk: 7,200RPM dla edycji DV oraz HDV; monitor: 1,280x1,024 oraz 32-bity kolorów; DVD-ROM; Karta dźwiękowa kompatybilna z Microsoft DirectX
Jak sie mają pentiumowe gigaherze do aemdemowskich? Jeżeli mój amd 64 3700+
pracuje z zegarem 2,2ghz to to nie jest 2,2 intelowskie tylko więcej . Może mi to ktoś przybliżyć?
 

ar2

Wsparcie
Członek Załogi
HD Squad
W opisie jest napisane 3700+ jest to tzw pentium rate czyli odnośnik do pentiuma. Więc twój procesor jest wydajnością zbliżony do pentium z zegarem 3,7 GHz.

Pozdrawiam
 

MasterTomster

New member
W morde! Człowiek nie widzi tego co ma dłoni... A szczerze to nie wiedziałem o tym.
No to wychodzi że mój sprzet powinien pociągnąć obróbke hdv. Pewnie będzie to troche trwało, ale musze zostać z tym co mam. Jedynym sensownym nowym zestawieniem jest procek intela z serii core duo. A to sie wiąże z nową płytą gł (inny socket), nowym ramem ( teraz mam ddr) , nowa grafa (teraz mam agp) . Czyli jakieś dwa tyś euro, mikołaj nie da rady w tym roku. ;) .
Ach ten sprzęt... Rok temu to był całkiem przyzwoity komp. :(
 

Mistrz Koala

New member
Od wczoraj jestem szczęscliwym :cool: użytkownikiem kamery HDV, niestety nie maiłem czasu aby coś już nagrać ale mam taki zamiar w najbliższych dniach.

Kiedy skladalem swój komputerek niedawno to zrobiłem to tak aby spełniał z nawiązką to co na pudełku Pinnacle'a jest jako Recommended System Requirements for HD editing (czy jakoś tak). Nie pamiętam jaka to była dokładnie konfiguracja ale sprawdze i napisze. W każdym razie DV hula aż miło :)

Jak coś nagram w HD z zrzuce na dysk, spróbuje pomontować i napisze jak się komuterek sprawuje w tej konfiguracji z Pinnaclem i z materiałem HD. Musisz mi tylko napisać o co chodzi z tym kluczowaniem bo nie za bardzo czaje, jakie operacje mam wykonać aby sprawdzić to samo co twojemu kompowi zajeło 3 godziny.
 

koziolek12

New member
Kluczowanie to wycinanie obrazu z tła. najpierw filmujesz coś na zielonym lub niebieskim tle a potem wycinasz tło i podkładasz jakieś inne:). Cała filozofia. Montaż, przejścia i inne duperele robiły się na Studio w przyzwoitym tempie, ale jak załadowałem materiał do kluczowania (podkładałem statyczne tło - bawiłem się z dzieciakami) to się zdiwiłem, jak mi zaczęło studio przez parę godzin przeliczać 6 minut materiału. Stąd moja upierdliwość.
W każdym razie zamówiłem już AVID Liquid 7.1 (jest taki upgrade ze Studio), domówiłem kartę Radeon X1950XTX i zobaczymy jak sobie ta konfiguracja poradzi :). Mam nadzieję, że ze 3, 4 kanały będę miał w czasie rzeczywistym (z kluczowanie i tak spodziewam się kłopotów więc jak będzie to działąć na 0,3 - 0,5 rzeczywistego czasu to będę zadowolony). Trochę mi szajba odbiła, ale dzięki temu bedziecie wiedzieć jak to wszystko się sprawuje. Postanowiłem po prostu, że postawię sobie półprofesjonalny i mam nadzieję stabilny system dzięki któremu będę mógł szybko montować filmiki rodzinne w HDV, bo to przeliczanie materiału doprowadzało mnie do rozpaczy (jak pójdzie HDV to DV będzie chulać, że aż miło a mam jeszcze ze 30 kaset do zmontowania .. mam spore zaległości). Może wyskakuję trochę z armatą na komara, ale w sumie to lubię mieć zapas, bo czasami mi odbija, żeby poeksperymentować :).
 

MasterTomster

New member
No więc tak, tak mnie zmartwiłeś wczoraj że zrobiłem test.
Aplikacja premiere pro.
Wziąłem 27sekundowy film który sciągnałem z netu (z kamery canon hv10 - 88mb), dorzuciłem kilka trailejków wmvhd + jakiś mpeg hd 1080i (nasa) , do tego kilka zdjęć z aparatu 5 mpix , kilka było z niebieskim tłem (kluczowałem). Pociąłem to , masa przejść , efekty postarzjące film ( wtyk a'la "szeregowiec ryan"- studio fx).
Nowa muza na ścieżce. Testowy filmik 7,5 minuty. Poszło ale widziałem kres ramu 1,8 Gb. Wyeksportowałem do mpeg 1080i , wyszło 767 mb.
Render nie trwał jakoś szcególnie dłużej. W core center mogłem go przyspieszyc ale dawno nie odkurzałem kompa i sie trochu grzeje wiec nie chciałem mu dawać do pieca. Potwierdzają sie wymagania z pudełka adobe. Oprócz kamery zakupie tylko dwie kości ramu do czterech gig i powinno byc cool.
Troche ulżyło, myślełem że hd zapcha mi system. A w moim przypadku modernicja to reakcja łańcuchowa (s.939, ddr 1 , agp - to wszystko jest do wymiany a troszku mocniejszych nie ma sensu kupować).

Apel do kolegów którzy maja kamery hd.
Wciąż sie wacham pomiędzy sony i canon. Mieszkam w Irlandii, dzisiaj obskoczyłem sklepy , sony są po 1,45 kilo euro! a canona nie ma wcale...
Zadupie...
W necie znalazłem hc3 za 730 euro plus jakieś 160 cła+ tranport, canon wychodzi drożej.
Ale nie mam jak stwierdzić którą kupić , prosze kolegów o wrzucenie jakiś pliczków z nagraniem z tych kamer.
Raz trafiłem na ten film z canona , były inne ale teraz nie umie wrócic na ten site... A z sony, szukałem , szukałem i nic...
Wrzućcie cuś koledzy.
 

koziolek12

New member
Więc prawdopodobnie problem z kluczowaniem to kłopot Studio.
Zobaczę jak będzie mi się sprawowac z Liquid`em (mam nadzieję, że będzie OK, bo będę musiał pomyślec o AVID Xpress Pro HD + Mojo a to już będzie cholernie droga zabawa). Co do RAM`u to sprawdź dobrze, bo Win XP Pro kiepsko zarządza pamięcią i może się okazac, że nie będziesz mial oczekiwanych efektów a nawet sobie pogorszysz. Np. na forum AVID`a jest info, że optymalne jest 2GB a jak dołożysz więcej to nic to nie da. Może w przypadku Premiere Pro sprawa jest inna bo z tego co widzialem to się zrobiła straszna kobyła (stąd moja decyzja o Liquid`ie a nie Premiere, chociaż mam cały pakiet Adobe Creative Premium i to powinien by naturalny wybór).
Co do linków to dzisiaj Ci już nie puszczę, bo mam linki w pracy a w domu niestety nie. Mam linki do Canon`a HV10. Jeżeli chodzi o jakoś obrazu to HV10 i HC-3 są porównywalne (chrzanic te testy i opinie - to ta sama klasa), wazniejsze sa szczegóły takie jak ergonomia, wielkośc i tutaj jest pies pogrzebany. Te kamery w Polsce kosztują ok 4.500 - 5000 PLN a więc ok 1.200 - 1300 Euro.
 

viValdi

New member
Bez reklam
Wasze konfiguracje PC mnie "stresują". Jeśli na moim sprzęcie Pinnacle S10+ chodzi słabo to ja to mogę zrozumieć. Ale jeśli w sumie na aktualnie obowiązującym sprzęcie też chodzi słabo (nie satysfakcjonująco - oczywiście każdy może mieć inny poziom "odcięcia" dla swojej satysfakcji) to znaczy tylko że ten soft jest skopany w sensie technologicznym.

Czy ktoś próbował stosować efekty HFX z S10+? Podobno zabijają wszystko. Ja nawet nie rozpakowałem tego CD.
 

koziolek12

New member
viValdi masz rację :)... mozna się czasami załamac :) jakie sa teraz wymagania. Jest to zwiazane przede wszystkim z iloscia przetwarzanej informacji (rozdzielczoscia HDV) i tyle. Do tego dochodzi jeszcze Microsoft ze swoimi "wypasionymi", niezoptymalizowanymi wynalazkami (np. z kiepsko obslugiwaną pamięcią) i mamy taki efekt jaki mamy.
Co do Studio to ja mialem tylko problemy z kluczowaniem, reszta jakoś szła. Podejrzewam, że po prostu Pinnacle dokleił np. kluczowanie i wyszedł z załozenia, że i tak rzadko będzie stosowany (a jak będzie to z DV). tak myślę. Zresztą to narzędzie do kluczowania jest takie sobie (najprostsze) chociaż dobrze, że jest w ogóle :). Ja niestety jestem troszkę zboczeńcem, ponieważ kiedyś pracowałem na Premiere i AfterEffects i przyzwyczaiłem się, że nie musze się chrzanic w projekcie i kombinowac bo ścieżek edycyjnych mam tyle ile chcę :). To stąd mam takie skrzywienie i postanowiłem, ze jednak wrócę do bardziej profesjonalnych rozwiązań, które dadzą mi możlwiosc lepszej kontroli nad projektem i nie będą specjalnie ograniczac. A sprzęt... no cóż ... płacisz i płaczesz, bo za rok to teoretyczie będzie już złom (ale na szczęście jeżeli chodzi o edycję to niewiele się zmieni i jak dzisiaj bedzie pracował to i za rok tak samo).
 

MasterTomster

New member
Słyszałem że ze Studio są problemy , ja kiedyś tego używałem ale powodem mojej rezygnacji byłlo zawiesznie sie i utrata moich dokonań. Dodatkowo nie miałem pojęcia że pinnacle mozna tak rozbudować przez pluginy., a szukałem czegos o większych mozliwościach. Teraz już wiem że to dość dobry program do montażu. Czytałem gdzieś mimochodem że są proglemy z pracą któryś pinnacli serii 10. Dokładnie jednak nie wiem które bo to już nie mój krag zainteresowań. Napewno to było na tym forum, poszukaj , albo zapytaj to ci podpowiedzą :
http://www.forumwideo.pl/index.php
Jest tam zresztą topic poswiecony pinnacle studio.
;)
 

koziolek12

New member
A u mnie progiem odcięcia jest mieszkanie. nie mam za dużego. Gdybym miał nadmiarowy pokój to zorganizowałbym sobie pełne studio z 3 monitorami do edycji, odsłuchami studyjnymi i wtedy mógłbym się troche pobawic a tak trzeba kombinowac :)
 

koziolek12

New member
To typowe. najlepiej powiedziec kup se Pan nową kartę :)... Natomiast My Polacy zawsze musimy coś kombinowac :).
Z każdym softem sa jakieś problemy a zwłaszcza tam, gdzie potrzeban jest maksymalna wydajnośc... wtedy producenci wymyslają sztuczki na obejscie Microsoftwa, ale niestety nie wszystko chce współpracowac. takie życie. ja akurat jestem z branży IT to sporo róznych rzeczy się już w życiu na oglądałem:).
Ale swoją drogą wiem, że Radeony lepiej sobie radzą z edycją niz nVidia 9wyłaczam serię Quadro, ponieważ to profesjonalna seria kart i za mały majątek).
 

MasterTomster

New member
Lekko tych "gości" przytkalo, rozumiem że zamknąłeś topic niczym moderator:D
Widze ze zjadłeś zęby na tej aplikacji , moje uwagi co do usterkowości studio serii10 były skierowane do kolegi koziolek12, w któryś z wczesniejszych postów obarczył winą właśnie swój program. W sumie i tak , bo jego sprzęt jest niesamowicie mocarny...
 

Mistrz Koala

New member
koziolek12
Tak, zdecydowałem się na Canona, mimo ze uważam jego egonomie za jakąś TOTALNA PORAŻKĘ :sad: on pasuje tylko to małej japońskiej rączki albo do rączki moje Kochanej Żony, moje wielkie łapsko jest za wielkie i suwak zoom'a mam w połowie palca :sad:. W moim przypadku nie jest możliwe włączenie/wyłączenie nagrania ani zmiana zooma bez poważniejszego poruszenia kamerą. Muszę się wspomagać drugą ręką do przytrzymywania ekranika. Myślę jednak że znajde jakiś sposób na to aby sobie z tym poradzić.
Pozostałe wrażenia dotykowo-wizulane jak na razie bardzo pozytywne. Nie maiłem jeszcze czasu ponagrywać, podłączyć do kompa i TV. Myśle że w sobote się uda. Jakiś sajgon przed świętami się zrobił.
Aha, zejafajny jest ten AF, po prostu dekada do przodu w porównainu z moimi poprzednimi kamerami.
Może by założyć taki temat na forum "Wszystko o Canonie HV10 co chcielibyście wiedzieć a wstydzićie się zapytać" :) tak jak to jest w przypadku Soniaka? Dla takich niezdecydowanych jak ja byłem 8)


Co do Pinnacle to mam wrażenie że to oprogramowanie jest deczko skopane. Jako pierwsze używałem Studio DV 7 właśnie Pannacla i chodziło bardzo przyzwoicie, całkowicie zadowalająco. Po przesiadce na Pinnacle 10.5 zrobiła sie kaszana, po prostu na wszystko trzeba było bardzo długo czakać i pewnie bym wrócił do wersji 7 gdyby nie okazja do zapgrejdowania kompa. Teraz 10.5 śmiga aż miło więc z pewna nieśmialośćią czekam na to co zgotuje mi HDV.
 
Ostatnia edycja:
Do góry