Kalibracja - dyskusja o kalibracji.

marek_13

New member
Co powiesz o płytach kalibrujących DVD - właśnie taką zamówiłem i ciekaw jestem, czy OK ? Ta płyta = Digital Video Essentials ?
 
Ostatnia edycja:

ar2

Wsparcie
Członek Załogi
HD Squad
Jak najbardziej sensowne rozwiązanie, które powinno poprawić jakość obrazu. Jest to taka podstawowa rzecz, którą powinni dołączać producenci.

Oczywiście bardziej precyzyjna jest kalibracja przy pomocy kolorymetru.

Najwyższym stopniem wtajemniczenia jest kalibracja ISF z regulacją szarości, kolorów etc.

Pozdrawiam
 

ar2

Wsparcie
Członek Załogi
HD Squad
Możliwa jest kalibracja dla każdego źródła oprócz antetnowego, ponieważ nie posiadam odpowiedniego sprzętu. W 90% parametry z innych złącz pasują także do antenowego.
 

sawosz

New member
juz doczytalem... kalibrator podpinamy do kompa,
cena dala mi wiele do myslenia - jakby sie zgadac w pare osob to nie jest tak zle
 

BoDeX

New member
Napisz proszę , czy kalibrujecie wszystkie modele TV , bo jak mniemam
bezwględnym wymaganiem jest dostęp do menu serwisowego i tam
poprzez zmianę parametrów można doszukiwać się porównania poprzez pajączka , do komputerowego wzorca . No i oczywiście jaka jest
cena takiej usługi ?

Pzdr.


ps. warto może przeszkolić zaufanych ludzi i stworzyć sieć "Franszyzową" do obsługi klientów w większych miastach :) Jeśli cena byłaby niewielka,
to klienci powinni się znaleźć . ( pamiętaj - pomysł mój !! (r) ) :)
 

dioxxx

New member
Ferdek napisał:
[...] "przed" wygłada lepiej a po.. "obraz jest brudny", ale potwierdzam że "po" bardziej zbliżony do wrażeń z kina. Pownie wszystko to kwestia gustu i przyzwyczajeń , podobnie jak z "dźwiekiem" [...]

na zdjeciach moze to wygladac inaczej ale na zywo napewno potwierdzil bys, ze "po" wyglada lepiej i jest przyjemniejszy dla oka, zimna biel jest nienaturalna bo przeciez swiatlo sloneczne nie jest niebieskie tylko zolte. a co do dzwieku to musze sie z toba calkowicie nie zgodzic, bo dzwiek zawsze powinien bys ustawiony dobrze i bez zadnych przesterow na zadnym pasmie czestotliwosci, oczywiscie kazdy sprzet audio gra inaczej i kazdy trzeba ustawic indywidualnie ;)

dve kosztuje w sklepie okolo 100pln, moze sie zrzuce ze znajomymi po pare zlotych, napewno taniej niz 300pln za kalibracje ;)
 

(Cy)Gorg

New member
Bez reklam
Osobiście pozostał bym przy własnych preferencjach obrazu. Nie każdy się lubuje w dokładnym odwzorowiem obrazu takim jakim było w zamierzeniu tworcy filmu. Bardziej kontrastowe ustawienie moze sprawiac wrazenie zywosci i dynamizmu, gdzie oryginalne odwzorowanie jest jakies wyblakle, pewnie w granicach rozsadku bo jarzace sie twarze na ekranie TV to juz lekka przesada. "Cieplota" bieli, jakos bardziej czuje ta biel, kiedy jest zimna niz ciepla, tutaj mam wrazenie jakby prezenterom tzw. "po" zabraklo srodków do wybielania bialych ubran ;-). Pewnie jeżeli w filmie srodkiem wyrazu dla reżysera jest kolor i obraz przemawia do mnie możliwość obejrzenia go w oryginale ale takich filmow, poza demami prezentacyjnymi czy reklamami jest naprawde bardzo malo. Chetnych jednak mysle nie bedzie brakować, bo mimo wszystko lepiej miec dobrze wykalibrowany telewizor niz kompletnie rozregulowany, chociazby z powodu braku umiejetnmosci jego wlasciwego ustawienia a nie jest to wbrew pozorom proste.

Dioxxx: jeżeli roszczepisz swiatlo biale, nie bedzie ono wbrew pozorom żółte ;-)

Pzdr. (C)G
 
Ostatnia edycja:

dioxxx

New member
(Cy)Gorg napisał:
jeżeli roszczepisz swiatlo biale, nie bedzie ono wbrew pozorom żółte ;-)
jezeli rozszczepisz swiatlo biale to bedzie mialo cala game kolorow od fioletu po czerwien wiec nie rozumiem sensu twojej wypowiedzi chociaz troche prawdy w niej jest ;-] chodzilo mi o to, ze na moim tv chcialbym widziec kolory takie jak byc powinny i takie jakie widze na codzien a nie jak w prosektorium przy swietle taniej jarzeniowki ;) oczywiscie z temperatura kolorow tez nie mozna przesadzic w strone cieplego bo moze sie to skonczyc epidemia zoltaczki w calej tv ;)
 

bolo1lolo

New member
co do kolorow to tak juz jest, że mózg chętniej akceptuje kolory z dominantą niebieskiego, niz innego koloru - mimo że biel jest zimna, jest bliższa ideału.

Ja na moim CRT mam temperaturę barwową ustawioną na 9050K i nie jest ani błękitnie, ani żółto ;)
 

(Cy)Gorg

New member
Bez reklam
dioxxx napisał:
jezeli rozszczepisz swiatlo biale to bedzie mialo cala game kolorow od fioletu po czerwien wiec nie rozumiem sensu twojej wypowiedzi chociaz troche prawdy w niej jest ;-]

Moze troche naprowadze, chyba wiesz w jaki sposob powstaje wrazenie odbioru takiego a nie innego koloru, ze w rzeczywistosci widzisz np. zolty a nie np. zielony (pomijam aspekt ze ktos jest daltonista), czy skladowe swiatla bialego w calym jego spektrum jest tylko troche prawdą?

Cinematic napisał:
wybrać pomarańczowe ferrari po zobaczeniu idealnie czerwonego

Moze bardziej chodzi zeby ferrari byl nie akturat pomarańczowy ale moze w tonacji glebokiej (moze troche krwistej) nasyconej czerwieni. Jezeli jest to kolor pomarańczowy, to juz naprawde warto zdac sie na kalibrator lub okuliste. Inna moze kwesti ze np. Panas stosuje "podbicia" kolorow, by byly one intensywniejsze, zastosowanie kalibratora jest jakby dzialaniu na przekor intencji producenta stosujacy system "3D Colour Management".

Pzdr. (C)G
 
Ostatnia edycja:

nicko

New member
Cinematic napisał:
Jeśli chcesz aby czerwone ferrari miało pomarańczowy kolor, a niebo było zielone – wybór należy do widza. Jednak w ten sposób wyświetlane kolory nie będą prawidłowe. Samodzielnie nie będziesz w stanie ustawić prawidłowo kolorów nie wiedząc jak one powinny wyglądać (czyli jak są zapisane na materiale źródłowym)

...

Jeśli lubisz jakąś cyfrę, np. 6, możesz napisać, że 2 + 2 = 6, masz do tego prawo, Twój wybór. Będzie to błąd, ale jeśli taką masz ochotę, to czemu nie? Możesz mieć przyjaciół, którzy również lubią liczbę 6, utwierdzą Cię w Twojej decyzji. Inni znajomi z kolej będą twierdzili, że wynikiem tego równania jest cyfra 5. W dalszym ciągu nie będzie to prawdziwy wynik, chociaż Twoim zdaniem 6 powinno być OK.

Sorry za banalne przykłady, ale chyba w najprostszy sposób przekazują o co w tym chodzi.
Bez kalibracji w większości telewizorów czerwony jest czerwonym, a 2+2 daje 4. Jeśli nie jesteś grafikiem komputerowym, to lekkie odchylenie ciepłoty koloru nie ma specjalnego wpływu na to co oglądasz. Kalibracja i "kalibratory" to kolejny wymysł speców od marketingu, żeby wyciągnąć kasę.
Jeśli ktoś nie pije zwykłej wody mineralnej tylko wodę z 1000-letnich lodowców z Antarktyki, to jak najbardziej powinien sobie też skalibrować obraz w TV.
Sorry za niebanalne przykłady, ale wiem, że nie czytają tego przedszkolaki :D
 

ar2

Wsparcie
Członek Załogi
HD Squad
Bez kalibracji w większości telewizorów czerwony jest czerwonym, a 2+2 daje 4. Jeśli nie jesteś grafikiem komputerowym, to lekkie odchylenie ciepłoty koloru nie ma specjalnego wpływu na to co oglądasz.

Oczywiście, że nie każdy oczekuje tego samego od TV i bardzo dobrze. Jednak odchylenia ciepłoty koloru diametralnie zmieniają obraz, przykładem są zdjęcia z artykułu gdzie domyślne ustawienia Samsung'a przedstawiają zombie a nie ludzi.

Istotą tego tematu jest zwrócenie uwagi ludziom, aby w ogóle ustawiali swoje telewizory, a niekoniecznie za to muszą płacić. W 90% fabryczne ustawienia nie mają nic wspólnego z poprawnym odwzorowaniem barw i nie mówię o lekkich odchyleniach, ale o przekłamywaniu kolorów.

Przykładem jest tryb dynamiczny na prezentowanym Samsung'u, gdzie zamiast bieli w niektórych ujęciach znajdował się kolor niebieski.
 

DVDO

New member
nicko napisał:
Bez kalibracji w większości telewizorów czerwony jest czerwonym, a 2+2 daje 4. Jeśli nie jesteś grafikiem komputerowym, to lekkie odchylenie ciepłoty koloru nie ma specjalnego wpływu na to co oglądasz.

Mógłbyś wyjaśnić pojęcie "czerwony" ? Co to jest ten "czerwony" wg. Ciebie ?
Od kiedy do właściwej oceny barw trzeba być grafikiem komputerowym ?
Mają jakieś zmodyfikowane genetycznie oczy, czy też noszą kolorowe okulary ?
 

angoos

New member
Cinematic nikt nie neguje sensu przeprowadzania kalibracji.
Ale z tym czerwonym to przesadziłeś (kiepski przykład podałeś).
Czerwony na każdym TV będzie czerwonym i nie sądze aby był aż taki rozjazd zeby mozna było go określić mianem koloru pomarańczowego.
Oczywiście czerwonego koloru jest cała gama odcieni (barw), więc czerwony będzie zarówno na telewizorze A jak i na telewizorze B, z tym że na A będzie powiedzmy "malinkowy" a na B powiedzmy "pomidorowy".

Za to kolosalne różnice pomiedzy TV A i TV B widz zobaczy w:
- bieli
- szarościach
- kolorach skóry
- kolorach metalicznych
- kolorach pastelowych
czyli w takich klasycznych, newralgicznych zakresach barw.

No i oczywiście w ciemnych, "czarnych" scenach filmu, ale to bardziej kwestia ustawienia jasności i kontrastu (co oczywiście ma niebagatelne znaczenie przy kalibracji kolorystycznej i powinno poprzedzać każdą kalibrację).

DVDO: Czerwony, czyli kolor czerwony to określenie zbioru barw sąsiadujących se sobą (na tzw kole newtonowskim czyli niczym innych jak spektrum barw światła białego zamkniętym w koło) i jest to taki zakres barw, który oko ludzkie postrzega jako barwy podobne do siebie (co jest zreszta powiązane z budową oka - istnieją 3 podstawowe grupy czopków czułe na barwy z zakresu koloru czerwonego, niebieskiego i zielonego (no to już wiemy skąd to RGB, choć dla ciekawskich podam że teoria mówi iż istnieje nieskończona ilość układów takich trzech barw składowych za pomocą których da się uzyskać w wyniku syntezy addytywnej pozostałe barwy całego zakresu widma ś.b.)

Pozdrawiam
 

DVDO

New member
angoos napisał:
DVDO: Czerwony, czyli kolor czerwony to określenie zbioru barw sąsiadujących se sobą (na tzw kole newtonowskim czyli niczym innych jak spektrum barw światła białego zamkniętym w koło) i jest to taki zakres barw, który oko ludzkie postrzega jako barwy podobne do siebie (co jest zreszta powiązane z budową oka - istnieją 3 podstawowe grupy czopków czułe na barwy z zakresu koloru czerwonego, niebieskiego i zielonego (no to już wiemy skąd to RGB, choć dla ciekawskich podam że teoria mówi iż istnieje nieskończona ilość układów takich trzech barw składowych za pomocą których da się uzyskać w wyniku syntezy addytywnej pozostałe barwy całego zakresu widma ś.b.)

Pozdrawiam

Hmmm. A czy aby ta definicja nie pasuje też do zielonego ? Który "czerwony" jest właściwy ten bardziej wiśniowy, czy ten bardziej malinowy ? Czy różowy można zaliczyć jako "czerwony" czy już nie ? Czy w kolorach ludzkiej skóry nie ma składowych koloru czerwonego?

Czy w wyświetlanych czerniach nie ma składowych czerwonych ? Rozumiem, że jest tylko G i B.?

Sorry, że tak dużo pytań ale przynajmniej dowiem się czegoś nowego :)
 

angoos

New member
Przypuszczam że dążysz do tego by się dowiedzieć czy istnieje wogule jakiś wzorzec absolutny, w oparciu o który przeprowadza się kalibrację.
 

DVDO

New member
http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?s=&daysprune=&f=139

Trochę dużo tych wątków na forum AVS jeżeli zakładamy, że dotyczą nie potrzebnych procesów, lub jak to ktoś określił, działań marketingowych :)

angoos napisał:
Przypuszczam że dążysz do tego by się dowiedzieć czy istnieje wogule jakiś wzorzec absolutny, w oparciu o który przeprowadza się kalibrację.

O wzorcu "czerwonego" napisał już Cinematic podając składowe x,y.
 
Do góry