jak to naprawde jest z tym sbs ?

barteknowack

New member
Bez reklam
A ja mam pytanie odnosnie OverUnder,wiem że temat to SBS ale chyba nie opłaca się zakładać osobnego.

Mamy pewien film trójwymiarowy, który zapisany jest w formacie FullHD OverUnder. Wówczas, jedna z dwóch klatka obrazu do stworzenia klatki 3D ma po 1920x540 px.
Włączamy 3D.
W przypadku technologii aktywnych migawek, klatki są rozcinane, rozciągnięte do 1920x1080, ustawiane względem siebie jedna za drugą (z przesunięciem czasu, Lewa, prawa) - i tak wyświetlane.
Natomiast w przypadku pasywnej polaryzacji, mam dylemat.
W jaki sposób jest wyświetlany obraz:
1) Tak samo, tzn klatki są rozcinane, rozciągane do 1920x1080, ustawiane względem siebie w tym samym czasie( wówczas pierwszy wiersz pikseli-lewa, drugi wiersz-prawa, na zmianę) i wyświetlane? [otrzymujemy rozdzielczość realną 1920x270]
2) Inaczej, klatki są rozcinane, nie rozciągane do 1920x1080 , tylko wyświetlane w taki sposób że pierwszy wiersz pikseli-lewa, drugi wiersz-prawa ??
Wówczas:
+ otrzymywany obraz miałby realnie 1920x540px
+ obraz byłby lekko zniekształcony, ponieważ np. pierwsze dwa wiersze pikseli wyświetlałyby tę samą (podobną) treść obrazu, tzn obraz byłby jakby przesunięty lekko w pionie
+ efektywnie, otrzymywaliśmy by więcej szczegółów niż w przypadku filmów SBS

Czy telewizory pasywne byłyby tak inteligentne żeby tworzyć klatkę 3D, uzupełniając pierwszy rząd pikseli z pierwszego rzędu pikseli lewej klatki, drugi rząd pikseli uzupełniać pierwszym rzędem z prawej klatki i tak naprzemian ?
Nie mam odpowiedniego materiału wideo żeby to przetestować, jak się ktoś zna i jest pewien tego co wie, niech mnie oświeci.
Wiem że post może się wydawać zawiły, ale jaśniej już nie umiem opisać, chyba że na obrazkach :|
 

mietka

New member
Aż tak to się w to nie zagłębiałem,ale wydaje mi się,że w przeciwieństwie do sygnału telewizyjnego,który jest nadawany nierzadko z przeplotem w filmach 3D tego przeplotu nie ma,czyli wyświetlany obraz jest jak z taśmy filmowej klatka po klatce.Stąd otrzymujemy dwie pełne klatki jedna dla lewego,druga dla prawego oka,zarówno dla SBS jak i UO
 

JackS.

New member
Bez reklam
Wiem że post może się wydawać zawiły, ale jaśniej już nie umiem opisać, chyba że na obrazkach :|
Weź jakikolwiek program graficzny i zrób w nim obrazek o wymiarach 1920x1080 składający się z samych poziomych kreseczek o grubości jednej linii.

Układ kreseczek na przykład taki, że w liniach parzystych jest 960 pikseli białych i 960 czarnych,
a w liniach nieparzystych 480 pikseli białych, 480 czarnych, 480 białych i 480 czarnych.

Teraz wyświetl taki obrazek jako zdjęcie 3D. Wybierz pilotem telewizora, że jest to zdjęcie top-and-bottom i opisz co widać na ekranie. Oczywiście patrząc bez okularów. Jak wygląda teraz układ kreseczek? Ten układ kreseczek da odpowiedź na wszystkie Twoje pytania.
 
Ostatnia edycja:

mietka

New member
chodzilo mi o okrojony dzwiek mkv z netu (np. filmy sbs na torrentach) w porownaniu do bluara'a.
niekoniecznie -choć nie mam jak tego sprawdzić filmy z sieci odtwarzam na c200 i jeżeli jest dźwięk większy niż 5.1 to i tak go nie odtworzę(z racji braku pewnych dekoderów oraz posiadaniem tylko 5 głośników) Do tej pory tylko 4 tytuły miałem z okrojonym dźwiękiem i to nie były filmy 3D
PS.Słucham tylko oryginalnych ścieżek i może dlatego mam full DTS lub full DD
Natomiast obraz jest i musi być okrojony a jak na tym tracimy to widzi każdy z osobna
 

janusz

New member
Bez reklam
ZX dźwiękiem nie ma żadnych reguł. Nie da się stwierdzić bez podania konkretnej wersji konkretnego filmu. Zależy od osoby dokonującej przeróbki, może pozostawić dźwięk identyczny jak na BR, może wyciąć niektóre ścieżki dźwiękowe (na BR jest ich sporo) np. usunąć hiszpańską czy rosyjską, może pozostawić tylko jedną lub kilka. Jeżeli na BR są np. śieżki DTS HD, DTS, DD i stereo (pomijam inne wersje językowe) w pliku mkv może nie być niektórych ścieżek. Często już w nazwie pliku jest informacja o pozostawionym dźwięku np. Avatar.3d SBS.DTS.pl.dubbing.
 

mietka

New member
ZX dźwiękiem nie ma żadnych reguł. Nie da się stwierdzić bez podania konkretnej wersji konkretnego filmu. Zależy od osoby dokonującej przeróbki, może pozostawić dźwięk identyczny jak na BR, może wyciąć niektóre ścieżki dźwiękowe (na BR jest ich sporo) np. usunąć hiszpańską czy rosyjską, może pozostawić tylko jedną lub kilka. Jeżeli na BR są np. śieżki DTS HD, DTS, DD i stereo (pomijam inne wersje językowe) w pliku mkv może nie być niektórych ścieżek. Często już w nazwie pliku jest informacja o pozostawionym dźwięku np. Avatar.3d SBS.DTS.pl.dubbing.
W 100% się zgadzam,ale coś kosztem czegoś. Jaki plik końcowy byłby po zripowaniu bluray'a?30Gb,40Gb a komu potrzebna jest np:japońska ścieżka dźwiękowa Aby zmniejszyć pojemność wyrzuca się przede wszystkim niepotrzebne ścieżki.Sam taki zabieg zmniejsza pojemność o jakiś X procent.Potem pozostaje niestety zmniejszenie biterate i mamy plik około 4Gb w 3D;)
 

barteknowack

New member
Bez reklam
Zrobiłem testy, jest tak jak przewidywałem, w trybie OverUnder wyświetlana jest rozdzielczość 3D 1920x270 na oko. ( w przypadku obrazu źródłowego jakim jest rip FullHD)
Wówczas mogę zacząć obalać mity co niektórych, że OverUnder jest polecane dla tech. pasywnej, nic z tych rzeczy!

Pozdrawiam ;P
 

mietka

New member
Zrobiłem testy, jest tak jak przewidywałem, w trybie OverUnder wyświetlana jest rozdzielczość 3D 1920x270 na oko. ( w przypadku obrazu źródłowego jakim jest rip FullHD)
Wówczas mogę zacząć obalać mity co niektórych, że OverUnder jest polecane dla tech. pasywnej, nic z tych rzeczy!

Pozdrawiam ;P
Ja na podstawie tego artykułu(Okulary 3D pasywne i aktywne – zasady działania Ť Life's Good Blog) też do tego doszedłem
skoro obraz na jedno oko w OU mamy 1920x540 i przez okulary pomniejszymy o połowę to otrzymamy 1920x270
Wniosek nasuwa się taki jak masz pasywne okulary staraj się oglądać tylko oryginalne filmy lub SBS,ale ponoć coś z tym robią
 

JackS.

New member
Bez reklam
Zrobiłem testy, jest tak jak przewidywałem, w trybie OverUnder wyświetlana jest rozdzielczość 3D 1920x270 na oko. ( w przypadku obrazu źródłowego jakim jest rip FullHD)
Wówczas mogę zacząć obalać mity co niektórych, że OverUnder jest polecane dla tech. pasywnej, nic z tych rzeczy!
Serio? Opisz jak testowałeś i co wyszło... bo to ciekawe.

Bo to w sumie bez sensu, że twórcy pasywnych telewizorów nie zadbali o to, aby elektronika tych telewizorów nie wrowadzała już zadnego dodatkowego spadku rozdzielczości w przypadku korzystania z materiałów top-and-bottom.
 

janusz

New member
Bez reklam
Troszkę to mało prawdopodobne, po pierwsze z uwagi na subiektywnie dobrą jakość OU w pasywnych, po drugie z uwagi na opis plików. Spotkałem się z opisem pliku OU informującym, że OU jest korzystniejszy dla posiadaczy tv z technologią pasywną.
 

JackS.

New member
Bez reklam
Troszkę to mało prawdopodobne, po pierwsze z uwagi na subiektywnie dobrą jakość OU w pasywnych, po drugie z uwagi na opis plików. Spotkałem się z opisem pliku OU informującym, że OU jest korzystniejszy dla posiadaczy tv z technologią pasywną.
Opisom plików zbytnio bym nie ufał. A co do tego czy format TaB jest dodatkowo degradowany na pasywnym telewizorze, to zależy to nie od technologii, ale od sposobu pracy elektroniki telewizora. To tak jak z serią LCD D6 Samsunga, która mimo aktywnej technologii degraduje rozdzielczość obrazu 3D.
 

JackS.

New member
Bez reklam
Troszkę to mało prawdopodobne, po pierwsze z uwagi na subiektywnie dobrą jakość OU w pasywnych,
Porównywałeś ten sam materiał frame packing z TaB na takim telewizorze, i były wyświetlane identycznie?

po drugie z uwagi na opis plików. Spotkałem się z opisem pliku OU informującym, że OU jest korzystniejszy dla posiadaczy tv z technologią pasywną.
Opisom plików zbytnio bym nie ufał. A co do tego czy format TaB jest dodatkowo degradowany na pasywnym telewizorze, to zależy to nie od technologii, ale od sposobu pracy elektroniki telewizora. To tak jak z serią LCD D6 Samsunga, która mimo aktywnej technologii degraduje rozdzielczość obrazu 3D.
 

barteknowack

New member
Bez reklam
Chyba się pomyliłem.

Test zrobiłem wyświetlając spreparowany odpowiednio plik graficzny w trybie over under, i kiedy pierwszy raz zrobiłem ten test, werdykt wydawał mi się jasny, że TV jak pisałem, rozdziela klatki i potem je nakłada.
Jednak coś mnie tknęło żebym wykonał test drugi raz, i tu zaczęły się schody.

Po pierwsze, plik o rodz. 1920x1080 odpalałem z pamięci flash, na tv wyglądał on tak, jakby był nieco rozciągnięty !! (matryca ma więcej niż 1080px ?!?), jednak za chyba czwartym razem wydawało się że obraz jest wyświetlany ok.

Potem rozpisałem sobie, jak klatka obrazu będzie wyglądać w trybie over-under na dwa sposoby, w zależności od sposobu tworzenia 3D, jaki elektronika telewizora stosuje.

Zapodałem 3D over under i kiedy za pierwszym razem "białe" nie było "białym" a "czarne" było "szarym", wynik wydawał się jasny, jednak teraz przyjrzałem się mocniej. Wyszło, że gdyby przyjąć iż piksele wyświetlające kolor czarny, zawarte pomiędzy dwoma rzędami "białych" pikseli nie są do końca wygaszone (przesłuchy ?), i nie zależy to od rodzaju podświetlenia (czyli że mimo że czerń ogólnie wiadomo że nie jest do końca czarna, tym bardziej na IPS, piksele te świeciły jeszcze nieco mniej czarno) to rozdzielczość klatki "na oko" w przypadku LG 3D "Over-Under" dla źródła FullHD Over Under wynosi 1920x540 px. Oznacza to, że lepiej jest oglądać na tym TV (tych TV) filmy zripowane do OverUnder niż filmy SideBySide ze względu na więcej szczegółów w 3D. Dalej, TV wówczas (w podanych warunkach) wyświetla tyle samo treści ile zobaczymy na aktywnych TV oglądając nań tego samego ripa lub ripa sbs. I w końcu, film over under ma na pasywach zbliżoną jakość w porównaniu z filmem z BluRaya 3D(rozdzielczość ta sama, szczegóły jednak są lepsze z BluRaya bo nie następuje "powielenie" tych samych szczegółów z dwóch klatek obrazu)

I ten test jest bardziej wiarygodny niż mój poprzedni, zwracam więc honor tym którzy od początku tak mówili :)

Szczegóły testu:

Klatka testowa : Download tst2.jpg from Sendspace.com - send big files the easy way

Planowany rezultat (zależnie od ustawień 3D (prawo-lewo, u mnie 3D zaczynało się od 1 rzędu pikseli z klaki "Under" a zmiana ustawienia skutkowała przestawieniem kolejności o 1px) :

a) w przypadku gdyby TV rozcinał obrazy, skalował do 1920x1080 i potem nakładał na siebie, klatka 3D powinna wyglądać tak:

res1a.jpg


b) gdyby TV tworzył 3D z wierszy pikseli na przemian Under-Over-Under-Over, klatka 3D powinna wyglądać tak:

res2s.jpg


U mnie, klatka wyglądała jak w B, ale jak już mówiłem, rzędy które miały być czarne, były czarnosiwe, ale uznaję że to jest jakieś przepuszczanie światła :?:

Proszę, niech ktoś zrobi taki sam test, upewniając się za wczasów że obrazek wyświetla się na TV w skali 1:1, tzn że piksel odpowiada pikselowi.

Jeśli wierzyć temu testowi, od dziś pobieram filmy tylko w Over-Under :popcorn:
 
Do góry