mkv 3d ,h264 3d

SuchyTM

New member
Oficjalnie nic nie wiem (nie szukałem), ale generalnie jak tak sobie myślę, to już obecnie zarówno kontener MKV jak i specyfikacja kompresji AVC nie robią problemów w zapisie obrazu 3D. Jest tak, gdyż zapis 3D tak na prawdę wymaga więcej od strony sprzętowej (odpowiednie kamery, odpowiedni wyświetlacz, okulary, synchronizator, itd.) niż programowej. Gotowy obraz 3D może być skompresowany generalnie każdym kodekiem i zapisany w dowolnym kontenerze (umożliwiającym zapis z zalecanym FPS 120).

Chyba, że pytasz o MKV i AVC zoptymalizowane pod 3D.

Tu wydaje mi się, że zmiana w MKV polegałaby na możliwości dania 2 strumieni wideo, które (w zależności od wybrania trybu) splitter mkv wyświetla naprzemiennie z prędkością FPS 120 (tryb 3D) lub też tylko jeden z FPS 2x mniejszym (tryb 2D). To chyba jedyna optymalizacja od strony kontenera i splittera MKV jaka przychodzi do głowy.

Natomiast optymalizacja kompresji filmów 3D może wymagać już znaaacznie więcej. Ale to też by zależało od sposobu wyświetlania (czy za tworzenie naprzemiennego obrazu odpowiedzialny jest splitter, czy dekoder). Jeśli splitter (patrz wcześniej), to kompresja raczej byłaby zwykła. Dałoby to dużą elastyczność i kompatybilność z urządzeniami nie wyświetlającymi 3D (możliwość wyboru trybu), ale kosztem dużego rozmiaru (2 strumienie wideo) i wydajności (praktycznie jak dekodowanie 2 niezależnych filmów + wzajemne przeplatanie ich klatek). Jeśli zaś dekoder to jest tu duuużo do usprawnienia, ale i dużo z tego korzyści. Po pierwsze zamiast zapisywać 2 strumienie (obraz z 2 obiektywów) o bardzo zbliżonym podobieństwie, można od razu zapisać jeden zawierający naprzemienne treści (czyli generalnie tak jak teraz jest to robione), z tym że zoptymalizować algorytmy kompresji (głównie detekcji ruchu i przemieszczeń obiektów), gdyż taki obraz miałby dość charaktersytyczne różnice pomiędzy klatkami miedzy sobą następującymi.
 

raus

New member
Na pewno na razie żeby taki zoptymalizowany dekoder miał sens musiałaby być opcja wyłuskania z tego dwóch półobrazów żeby to działało z dowolną technologią.

Tutaj - Specifications | Matroska - wygląda na to, że kontener mkv jest (albo będzie bo to jest na szaro) w stanie przechowywać ścieżki dla obu oczu (parametr StereoMode w sekcji Video), nie wiem na ile mkv może przechowywać 2-3 różne ścieżki, ale jeśli może to dzięki tej opcji można by było zapisać nawet 3 - prawą, lewą i połączoną dla ekranów bez 3d. A rozmiar rośnie ;)

Swoją drogą, chyba tak naprawdę nie potrzeba tych 120 Hz (6x24) dla optymalnego wyświetlania jeśli ZTCW projektory DCI (kinowe) działają na 72 Hz (3x24), a istnieje technologia używająca zwykłych (taśmowych) projektorów, więc pewnie przy 24 Hz też da się uzyskać jakiś efekt
 
Ostatnia edycja:

pkomp

New member
kolego raus - trzeba mieć 120 Hz gdyż okulary przesłaniaja obraz dla oczu z częstotliwościa 60 migawek na sekundę....nie mieszaj w to technologii 3D od dolby czy imax bo tam stosuje sie okulary polaryzacyjne - to zupełnie co innego i tamto jest do uzyskania na kazdym sprzęcie bez najmniejszych problemów bo działa na zupełnie innej zasadzie
a dlaczego 60 obrazów naprzemiennie dla każdego oka?bys nie widział migotania choc 60Hz to za mało - niekórzy maja czułe oczy i to widzą(jak ja) - optymalnie byłoby z 85 a najlepiej 100 dla oka czyli 200Hz dla całosci
 

SuchyTM

New member
Ano.
I co więcej, to już dawno jest technologicznie możliwe (matryce LCD wyciągają te 200Hz, a plazmy nawet i 600), tylko producenci marketingowo nie dają możliwości dostarczenia sygnału o takiej częstości odświeżania.
 

pkomp

New member
co gorsza nawet z komputera nie możesz podać więcej jak 60.....a uzyskanie tego jest wręcz banalne bo mozna skorzystac z ominiecia praktycznie wszystkich układów "upiekszajacych"
 

SuchyTM

New member
Z komputera można podać.
Odświeżanie dostępne na liście w sterownikach jest zależne od całego sprzętu (czyli od k. graficznej i od monitora/TV właśnie oraz od... kabla :D). Generalnie technologia 3D nVidii polega na podaniu obrazu 120 Hz na wyjściu k. graficznej, pod warunkiem że TV/monitor przyjmie to na wejściu.
 

Kazioo

New member
dzięki tej opcji można by było zapisać nawet 3 - prawą, lewą i połączoną dla ekranów bez 3d

Hah, a po co ta trzecia?! Kolega Raus ma trzecie oko po środku głowy? :D
Chyba, że chodzi ci o dodatkową wersję anaglifową, ale nie wiem po co pakować starożytną technologię do MKV.
W wyświetlaniu filmów stereoskopowych w 2D puszcza się po prostu materiał z lewego obiektywu ("lewego oka"), czyli ten pierwszy strumień. Wystarczą więc tylko 2 strumienie.

Jako, że MKV jest przystosowane do przechowywania wielu strumieni VIDEO, to myślę, że MKV 3D "już jest", wystarczy aby dekoder potrafił odtworzyć oba strumienie równolegle i tu może być problem. Może się okazać, że wymagana będzie jakaś optymalizacja w sposobie przechowywania obu strumieni stereoskopowych.

Inna sprawa, to fakt, że w Blu-Ray 3D NIE stosuje się 2 niezależnych strumieni. Jeden strumień jest stadnardowy, a ale drugi jest tak zenkodowany, że wykorzystuje informacje z pierwszego, aby maksymalnie zminimalizować zwiększenie rozmiaru video. Dzięki temu identycznej jakości obraz w filmie 3D nie zajmuje 2 razy więcej pamięci niż w 2D. Minimalizuje to straty na jakości materiału do prawdopodobnie niezauważalnych dla ludzkiego oka.
 

pkomp

New member
widziałem jakiś mov w 3D...to film o rozdziałce 3840x1080 - dwie klatki obok siebie delikatnie przesunięte i to wszystko
reszta to oprogramowanie/hardware
jesli mkv pozwala(i jakis kodek) na przechowanie takiej rozdziałki to zero problemów
 

p00h

Member
Czestotliwosc odswiezania telewizora nie ma wiekszego zwiazku z iloscia ramek w sygnale.
W szczegolnosci zarowno HDMI jak i Blu-Ray 3D obsluguja max 24 klatki dla kazdego oka w pelnej rozdzielczosci, max 60 w nizszych rozdzielczosciach.

Telewizor pokazuje na zmiane te same ramki po kilka razy, podobnie jak projektory x3 w kinach.
W kinie mozliwe jest za to uzycie dwoch niezaleznych projektorow i wtedy obrazy dla kazdego oka sa nadawane caly czas (nadal 24 fps) i rozdzielane dzieki filtrom polaryzacyjnym (imax) lub interferencyjnym (dolby 3d).
 

pkomp

New member
tak ale okulary migawkowe wymagaja wysokich częstotliwości odświeżania kumasz?
nikt tu nie pisze o związku jednego z drugim
 
Do góry